Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8 |
Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals. |
| A12 |
Identificar els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A31 |
Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris. |
| A32 |
Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això. |
| A33 |
Relacionar-se de forma efectiva amb tot l'equip pluridisciplinar. Això inclou establir els objectius de fisioteràpia en l'equip, recollir, escoltar i valorar les reflexions de la resta de l'equip pluridisciplinar sobre les seves actuacions, acceptar i respectar la diversitat de criteris de la resta dels membres de l'equip, reconèixer les competències, habilitats i coneixements del resta dels professionals sanitaris, participar i integrar-se en els treballs de l'equip en els seus vessants científiques i professionals, així com de relació amb els familiars, grups d'interès i institucions, fer de la comunicació i el respecte als professionals les eines per superar els conflictes interprofessionals i de competències. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B11 |
Manifestar discreció, utilitzant de forma adequada la informació de què disposa, preservant la dignitat del pacient. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8 |
Desenvolupar la necessitat de comunicar i les capacitats d'atenció i concentració necessàries per entendre els missatges del pacient.
Exercitar el silenci, com una eina útil per a lluitar contra les interpretacions precipitades, els prejudicis i el desig de donar consol immediat.
Prendre consciència per no imposar al pacient que hauria de pensar o no pensar i que hauria de sentir o no sentir.
Conèixer i desenvolupar la teoria de la comunicació i les habilitats interpersonals.
Definir les habilitats de comunicació bàsiques del fisioterapeuta i els seus àmbits d'aplicació
| | A12 |
Comprendre les necessitats bàsiques de l'individu.
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
Significar el paper del fisioterapeuta i sanitaris en general, com "persones comprensives" dels pacients i dels seus problemes.
| | A25 |
Comprendre les necessitats bàsiques de l'individu.
Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
Significar el paper del fisioterapeuta i sanitaris en general, com "persones comprensives" dels pacients i dels seus problemes.
Introduir-se en el procés assistencial amb la finalitat d'analitzar problemes i iniciar-se en la presa de decisions.
Conèixer i desenvolupar la teoria de la comunicació i les habilitats interpersonals.
Fomentar la participació de l'usuari i família en el seu procés de recuperació.
Definir les diferents fases de l'entrevista clínica de Fisioteràpia dintre el procés d'intervenció en Fisioteràpia.
Tenir la Capacitat per valorar l'estat funcional del pacient tenint en compte els aspectes físics, psicològics i socials.
| | A31 |
Comprendre les necessitats bàsiques de l'individu.
Introduir-se en el procés assistencial amb la finalitat d'analitzar problemes i iniciar-se en la presa de decisions.
Conèixer i desenvolupar la teoria de la comunicació i les habilitats interpersonals.
| | A32 |
Fomentar la participació de l'usuari i família en el seu procés de recuperació.
| | A33 |
Conèixer i desenvolupar la teoria de la comunicació i les habilitats interpersonals.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
| | B11 |
Establir confiança entre el fisioterapeuta i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
Ètica |
Tema 1. Conceptos generales sobre ética.
Tema 2. Historia de la Bioética: Origen de la ética médica occidental
Tema 3. Principios éticos
Tema 4. Casuismo y consecuencialismo
Tema 5. Valores profesionales
Tema 6. Los conflictos éticos en la práctica profesional.
Tema 7. El secreto profesional
Tema 8. El derecho a la información
Tema 9. La muerte digna. La actitud de los fisioterapeutas ante la muerte.
Tema 10. Bioética y cultura del cuerpo.
Tema 11. Ética y Política. Género y multiculturalismo.
Tema 12. Recursos y servicios de Salud. Justicia social y equidad en salud. Acceso a los servicios de fisioterapia: Proceso histórico y cuestiones actuales.
Tema 13. Identidad profesional en fisioterapia y compromiso ético.
Tema 14. Dilemas éticos en la práctica profesional de fisioterapia: ámbito asistencial.
Ética en la práctica clínica. Las buenas prácticas. Razonamiento ético y toma de
decisiones. Relaciones entre profesionales sanitarios. Prevención y promoción de la
salud.
Tema 15. Dilemas éticos en otros entornos asistenciales: Ética y deporte.
Tema 16. Dilemas éticos en la práctica profesional de fisioterapia: ámbito docente. Ética y educación para la salud.
Tema 17. Dilemas éticos en la práctica profesional de fisioterapia: ámbito gestión. Ética de las organizaciones. Compromiso ético y calidad.
Tema 18. Dilemas éticos en la práctica profesional de fisioterapia: ámbito investigación. Los comités de bioética en la investigación.
Tema 19. Asociacionismo. Código deontológico de la Fisioterapia.
Tema 20. Etica de la investigación |
Comunicació |
Tema 21. El malalt i la seva malaltia considerat individualment
Tema 22. La família i l’entorn.
Tema 23. Les habilitats de comunicació. Concepte de comunicació. Models de comunicació
Tema 24. La comunicació verbal i no verbal.
Tema 25. Àmbits de la comunicació en Fisioteràpia i l’entrevista clínica de Fisioteràpia.
Tema 26. Elements de recolzament per enfortir les habilitats de comunicació
Tema 27. Fases de l’entrevista clínica
Tema 28. L'informe clínic
|
Seminaris |
Seminari 1-4. Seguiment i elaboració d’un informe biopsicosocial.
Seminari 5-6. Caso sobre dilemes ètics
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
33 |
49.5 |
82.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
14 |
4 |
18 |
Pràctiques clíniques |
|
20 |
4.5 |
24.5 |
Treballs |
|
1 |
4 |
5 |
Tècnica del dilema |
|
6 |
4.5 |
10.5 |
Fòrums de debat |
|
4 |
2 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del bloc teòric del temari de Ètica i Comunicació |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Dos sessions de casos clínics d'ètica i 4 sessions de seguiment d'un cas clínic real d'un malalt crònic assignat en les pràctiques clíniques. |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques en un Servei de RHB |
Treballs |
Realització d'un informe biopsicosocial del malalt assignat |
Tècnica del dilema |
Discussió d'un cas. |
Fòrums de debat |
No hi han fòrums de discussió amb aquesta assignatura |
Atenció personalitzada |
Demanar hora al professor o al responsable de l'assignatura per qualsevol dubte. |
Descripció |
Durant el curs hi haurà atenció personalitzada.
Concertar cita prèvia amb el professor. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
- assistència a les pràctiques
- participació en les discussions dels casos clínics
- treball del cas clínic
- informe biopsicosocial |
15% |
Pràctiques clíniques |
|
Assistència a les pràctiques
Desenvolupament de la feina a les pràctiques |
10% |
Treballs |
|
informe biopsicosocial |
10% |
Tècnica del dilema |
|
- dilema ètic |
15% |
Fòrums de debat |
|
seminaris video forum |
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova al final del quadrimestre comunicació |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova al final del quadrimestre ètica |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assistència restara 1% cada dia no assistit al total de la nota. Per aprovar l'alumne haurà de tenir una nota mínima d'un 5 de l'apartat d'ètica i un 5 de l'apartat de comunicació, haver aprovat les proves de preguntes curtes i tipus test i haver aprovat les pràctiques obligatòries. SEGONA CONVOCATÒRIA: Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent d'Ètica o de Comunicació fent un examen com la primera convocatòria i resolució d'un supòsit pràctic, sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys, al professorat i faltes d'assistència no justificades a les pràctiques repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final de l'assignatura i en el cas de tres o més faltes injustificades es perdrà el dret a examen tant a la primera com a la segona convocatòria. |
Bàsica |
|
AZUCENA
COUCEIRO. Bioética
para clínicos, Ed. Triacastella,
Madrid, 1999. ISBN: 84-921418-9-1 ADELA CORTINA. Ética mínima,
13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,
2008. ISBN: 978-84-309-4714-0 ARISTÓTELES. Ética a
Nicómaco, 5ª ed. Alianza
editorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4 FRANCESC ABEL.
Bioética: Orígenes, presente y futuro. Fundacion
Mapfre, Madrid, 2008. ISBN: 9788498440447 LINO CICCONE. Bioética:
Historia, principios, cuestiones. Ed.
Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7 JAMES CHILDRESS y TOM
BEAUCHAMP. Principios de ética
biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN:
9788445804803 DAVID
THOMASMA Y THOMASINE
KUSHNER. De la vida a la muerte:
ciencia y bioética. Ed.Cambridge
Universty Press España,
1999. ISBN: 9788483230732 ARMANDO GARDUÑO. Bioética:
temas de pediatría. Ed. McGrawHill/Interamericana,
2001. ISBN: 978-970-10-3229-9 Baptiste S, Solomon
P. Developing communication skills. In: Baptiste S, Letts L, editors.
Innovations in Rehabilitation Sciences Education: preparing leaders for
the
future: Springer Berlin Heidelberg; 2005. p. 135-145. Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica:
para la atención
primaria de salud. Barcelona: Doyma; 1989. Borrell i Carrió F. Entrevista clínica: manual de
estrategias
prácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia y
Comunitaria; 2004. Clèries X editor. La comunicación. Una competencia
esencial para los profesionales
de la salud. Barcelona: Masson; 2006. |
Complementària |
|
French S, Sim J.
Fisioterapia, un enfoque psicosocial. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2006. García Pérez, R.; Gallego, T.; Rebollo, J. (2007). Bases Teóricas y
Fundamentos de la
Fisioterapia. Madrid: Editorial Medica Panamericana. Kurtz SM, Silverman J, Draper J. Teaching and learning communication
skills in medicine. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Radcliffe; 2005. Maitland G, Hengeveld E, Banks K, English K. Maitland. Manipulación
vertebral. 7ª ed. Madrid: Elsevier;
2005. Petty N, Moore AP. Exploración y evaluación neuromusculoesquelética. Madrid: McGraw-Hill ·
Interamericana; 2003. Silverman J, Kurtz S, Draper J. Skills for communicating with patients.
2nd ed. Abingdon, Oxon: Radcliffe; 2005. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|