Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A15 |
Utilitzar les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació en el disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva. |
| A16 |
Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic. |
| A20 |
Analitzar els conceptes fonamentals de la salut, els sistemes de salut i nivells assistencials i la Epidemiologia. Desenvolupar la Fisioteràpia en el procés salut-malaltia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
| | A15 |
Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
| | A16 |
Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
| | A20 |
Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA |
Conceptes bàsics d’estadística: població, mostra, individu. Variable. Tipus de variables
Recollida d’informació: freqüències absoluta i relativa. Taula de freqüències
Paràmetres de centralització i dispersió: moda, mitjana i mediana. Amplitud, variància, desviació i coeficient de variació.
Paràmetres de posició: quartils i percentils
Representació gràfica: diagrames de sectors, barres, caixa. Diagrama de tija i fulles, histograma i polígon de freqüència
|
II. PROBABILITAT I VARIABLES ALEATÒRIES |
Experiments aleatoris.Definició axiomàtica de probabilitat. Propietats. Fórmula de Laplace. Probabilitat condicionada. Dependència i independència d'esdeveniments. Fórmula de Bayes i de les probabilitats totals. Proves de diagnòstic.
Tipus de variables aleatòries. Distribució de probabilitat de variables aleatòries discretes. Esperança i variància. Distribució binomial. Distribució de Poisson. Distribució de probabilitat de variables aleatòries contínues. Esperança i variància. Distribució normal. |
III. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA I |
Mostratge, mostres i estadístiques. Distribucions en el mostratge. Concepte d'estimador. Estimació de proporcions i de mitjanes: intervals de confiança. |
IV. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA II |
Contrastos d'hipòtesis. Tipus. Contrastos sobre proporcions i mitjanes. Tipus d’errors. Potència de la prova i grau de significació |
V. CORRELACIÓ I REGRESSIÓ |
Variable bidimensional. Taules de doble entrada. Representació gràfica. Regressió lineal simple. Correlació lineal. Recta de regressió |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Seminaris |
|
16 |
20 |
36 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Seminaris |
Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució al seminari de problemes directament relacionats amb els temes teòrics. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Exercicis pràctics a través de les TIC a l'aula d'informàtica
Treballs: Presentació d’un treball, proposat pel professor, realitzat durant les pràctiques a l’aula d’informàtica.
|
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes |
Descripció |
Presencial: despatx de la Unitat prèvia cita per e-mail. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails dels professors |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Avaluació de l'aplicació dels coneixements i habilitats adquirits durant les classes pràctiques per resoldre en grup un exercici global. |
20 |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova escrita (tipus test) de 25 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Les preguntes seran sobre els continguts desenvolupats a les classes magistrals, als seminaris i a les pràctiques. |
80 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En relació a les preguntes de l'examen hi ha una sola resposta correcte; cada resposta correcta val un punt, cada resposta errònia descompte un quart de punt i la resposta en blanc ni suma ni resta. Si la qualificació del examen és 5 sobre 10 o superior, per calcular la nota global s'afegirà a la nota del treball en grup. En cas contrari, s'haurà de acudir a la segona convocatòria amb un examen similar. La segona convocatòria consistirà exclusivament en l'examen escrit. En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per l'avaluació en 2ª convocatòria es guardarà la nota obtinguda a les proves pràctiques. A l'examen de la segona convocatòria la qualificació màxima que es pot obtenir és de 5 sobre 10. No estarà permès "l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster) així mateix durant les proves d'avaluació tampoc es podrà comunicar, copiar o transmetre informació per qualsevol mitjà a altres alumnes. L'incompliment d'aquestes restriccions comportarà la qualificació de suspens en la corresponen convocatòria. L'assistència a les sessions presencials no és obligatòria per tal de ser avaluat. |
Bàsica |
Miguel Ángel Martínez-González ; Almudena Sánchez-Villegas, Estefanía Toledo Atucha, Javier Faulin F, Bioestadística amigable, 3a ed., Ámsterdam ; Barcelona : Elsevier, cop. 2014
ARMITAGE, P.; BERRY, G., Estadística para la investigación biomédica, , Madrid: Harcourt Brace, 1997
|
Altra bibliografia recomanada:- DANIEL, WW. Bioestadística.
Base para el análisis de las ciencias de la salud. Mexico: Limusa Wiley,
2002.
- MILTON, J. S. Estadística
para biologia y ciencias de la salud. 3a ed. Madrid: Interamericana.
McGraw-Hill, 2001.
- SENTIS J, PARDELL H, COBO E,
CANELA J. Bioestadística
3ª Edició Barcelona: Masson SA; 2003
|
Complementària |
|
- COBO E, MUÑOZ P, GONZALEZ JA. Bioestadíatica para no estadísticos. Bases
para interpretar artículos científicos. Barcelona: Elsevier
Doyma, SL;2007
- MACRAE, S. Modelos y
métodos para las ciencias del comportamiento. Barcelona: Ariel, 1995.
- SORRIBAS, A.; MARCH, J.;
ABELLA, F.; GÓMEZ, X. Metodologia estadística en ciències de la salut: del
disseny de l'estudi a l'anàlisi de resultats. Lleida: Edicions de la
Universitat de Lleida, 1997
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|