DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PATOLOGIA GINECOLÒGICA I PEDIÀTRICA Codi 14214105
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
HERNANDO GIMENO, EVA MARIA
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
miriamjose.delaflor@urv.cat
pere.cavalleb@urv.cat
josemaria.barroso@urv.cat
iris.miralles@urv.cat
rosamaria.collell@urv.cat
ricardo.closa@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
mariajose.miranda@urv.cat
monica.ballesteros@urv.cat
evamaria.hernando@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
DE LA FLOR LÓPEZ, MIRIAM JOSÉ
CAVALLÉ BUSQUETS, PERE
BARROSO JORNET, JOSÉ MARÍA
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
COLLELL HERNÁNDEZ, ROSA MARIA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
MONTULL MORER, SALVADOR
MIRANDA LUCAS, MARIA JOSE
BALLESTEROS PÉREZ, MONICA
HERNANDO GIMENO, EVA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant El concepto de salud del Suelo Pélvico es amplio y sin una definición clara. Pierce et al. lo definen como la integridad física y funcional de la unidad del suelo pélvico a través de las distintas etapas de vida del individuo (hombre o mujer), que permite una optima calidad de vida a través de su rol multifuncional, donde el individuo posee o tiene acceso al conocimiento, el cual le empodera de la habilidad de prevenir o gestionar la disfunción. La salud del suelo pélvico se ve afectada por diferentes influencias. Unas no modificables como la genética o el paso del tiempo, y otras como el estilo de vida, la situación cultural y socioeconómica o los eventos de la vida como pueden ser los embarazos y partos. El conocimiento del suelo pélvico y de su disfunción tiene una importancia fundamental en la prevención de las disfunciones del suelo pélvico. Dentro de nuestro de nuestro modelo de salud, el papel de la fisioterapia es fundamental en el tratamiento conservador de las disfunciones del suelo pélvico y en la prevención primaria basada en la prevención de los factores de riesgo y la educación de la población. El programa de la asignatura trabaja contenidos teórico-prácticos para fomentar los conocimientos que permitan la capacitación de los alumnos de grado en: Adquirir las competencias profesionales que les proporcionen las habilidades intelectuales y las destrezas manuales para aplicarlos en casos clínicos (IU, POP, OBS) al termino de los estudios. Realizar el diagnóstico funcional de Fisioterapia basado en el análisis y la interpretación critica de la información recogida con la valoración de fisioterapia. Valorar el estado funcional del paciente considerando los aspectos físicos, psicológicos y sociales. Identificar las pautas de tratamiento más apropiadas en las diferentes disfunciones del suelo pélvico. Planificar las intervenciones y evaluar su efectividad en un entorno de trabajo cooperativo con otros profesionales en ciencias de la salud.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A37 Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
 A37 Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
Conèixer les causes primeres de les malalties, les principals manifestacions clíniques i els tractaments possibles
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Mantenir una actitud d'aprenentatge dins del desenvolupament de l'assignatura
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.
GENERALITATS GINECOLOGIA
1.1 ANATOMIA

1.2 FISIOLOGIA DE L'EMBARÀS

1.3 PELVIS MATERNA



Tema 2.
FISIOTERÀPIA EN GINECOLOGIA
2.1. Anatomía del recinto abdominal-pélvico-perineal

2.1.1. Puntos de inserción ósea

2.1.2. Diafragma

2.1.3. Abdominales

2.1.4. Periné anterior

2.1.5. Periné posterior

2.1.6. Músculos pelvitrocantéreos

2.1.7. El suelo pélvico y sus relaciones musculares

2.2. Biomecánica del recinto abdominal-pélvico-perineal

2.3. Disfunciones de suelo pélvico

2.3.1. Incontinencia urinaria

2.3.2. Prolapsos viscerales, diafragma y postura

2.3.3. Dolor pélvico crónico y Disfunciones sexuales

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A37
16 24 40
Resolució de problemes, exercicis
A11
A37
B1
8 16 24
Pràctiques a laboratoris
A11
A37
6 1.5 7.5
Atenció personalitzada
1 25 26
 
Proves objectives de tipus test
A11
A37
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
A11
A37
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa. Insistint en l'avaluació.
Sessió Magistral Classe Magistral on es tractaran els diferents temes ja anomenats amb els continguts
Resolució de problemes, exercicis Es realitzaràn sessions de treball de casos clínics i resolució de problemes
Pràctiques a laboratoris Realització de les pràctiques en l'aula de lliteres per relacionar continguts teòrics amb aplicació pràctica.
Atenció personalitzada Hi haurà atenció personalitzada casa cop que l'estudiant ho demani en les hores previament convingudes de tutoria a l'Hospital Joan XXIII de Tarragona els dilluns de 13h a 14h

Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories es realitzaran presencials o virtualment, prèvia cita per correu electrònic, a la següent adreça: eva hernando

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A11
A37


Proves objectives de preguntes curtes
A11
A37
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es farà un sistema d'avaluació integrat


Fonts d'informació

Bàsica Ramirez, Blanco, Kauffmann., Rehabilitación del suelo pélvico femenino. Práctica clínica basada en la evidencia, , Panamericana, 2003
Rebecca G. Stephenson, Linda J. O'Connor, Fisioterapia en Obstetricia y Gine, 2ª ed., Madrid [etc.] : McGraw-Hill, cop. 2003
Carolina Walker , Fisioterapia en obstetricia y uroginecología, 1ª ed, Barcelona [etc.] : Masson, cop. 2006
Calais - Germain, Blandine, Vives,N., Parir en movimiento, Ed Liebre , Marzo 2009
Calais - Germain, Blandine, El peiné femenino y el parto, 1ª ed, Ed. Liebre de Marzo, 1998

Rebecca G. Stephenson, Linda J. O'Connor,Fisioterapia en Obstetricia y Gine, 2ª ed., Madrid [etc.] : McGraw-Hill, cop.2003 Carolina Walker , Fisioterapia en obstetricia y uroginecología, 1ª ed,Barcelona [etc.] : Masson, cop. 2006 Calais - Germain, Blandine, Vives,N., Parir en movimiento, Ed Liebre , Marzo2009 Calais - Germain, Blandine El peiné femenino y elparto, Ed Liebre , Marzo 1998

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana que els estudiants portin a les classes pràctiques roba còmode per poder treballar amb comoditat i fonendoscopi
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent