Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A24 |
Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A28 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A24 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
Saber dissenyar el pla de tractament
| | A25 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
| | A27 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
| | A28 |
Conèixer les característiques del pacient amb patologia respiratòria
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
3 seminaris
|
Es treballarà en grup per la presentació d'un treball. |
Teòrics
1.- Introducció a la fisioteràpia cardiorespiratòria
2.- Avaluació
3.- Tècniques
|
2.1. Història clínica, exploracions complementàries i avaluació fisioterapèutica.
2.2.Bases de l'auscultació pulmonar.
3.1. Tècniques d'higiene nasal.
3.2. Tècniques de reeducació ventilatòria.
3.3. Tècniques d'aclariment mucociliar.
3.4. Teràpia inhalada.
3.5. Ventilació invasiva i no invasiva. UCI.
3.6. Mètode Buteyko
|
Pràctiques
1. Anamnesi i tractament inhalat.
2. Auscultació pulmonar.
3. Tècniques de ventilació dirigida.
4. Drenatge bronquial autogen.
5. Aclariment mucociliar en pacients adults.
6. Aclariment mucociliar en pacients pediàtrics.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
11 |
18 |
29 |
Seminaris |
|
6 |
9 |
15 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
13 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves orals |
|
2 |
1 |
3 |
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En els primers minuts de la primera classe hi haurà la introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
|
Seminaris |
Es faran en dos grups diferents i tindran una duració de dues hores, impartits a l'aula de docència ordinària. |
Pràctiques a laboratoris |
Practicarem les tècniques a l'aula de lliteres. |
Atenció personalitzada |
L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. Principalment via mail: anna.ferranr@urv.cat |
Descripció |
L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. Principalment via mail: anna.ferranr@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
La prova serà per grups de dos alumnes, en aules de lliteres. S'avaluarà el contingut pràctic de l'assignatura.
|
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova teòrica. L'examen avaluarà els diferents continguts treballats durant el curs. Constarà de 20 preguntes curtes |
69% |
Altres |
|
Treball en grups |
1% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- L'assistència a classes pràctiques és obligatòria, si algú no es pot assistir a les pràctiques ho ha de justificar degudament. Només les persones repetidores podran faltar a les pràctiques, havent avisat a principi de curs si seguiran o no les classes pràctiques. -Per poder ser avaluat cal haver realitzat el 80% de les pràctiques o haver justificat les absències. -Per poder-se presentar als exàmens teòric i pràctic de la primera convocatòria, és necessari haver presentat el treball dels seminaris. -Per aprovar l'assignatura en l'avaluació contínua cal obtenir un mínim de 5 sobre 10 a cadascun dels 3 apartats de l'avaluació. -No es guarden notes del curs passat en cap cas. SEGONA CONVOCATÒRIA - Si no s'ha presentat el treball dels seminaris, els alumnes només es podran presentar a la segona convocatòria. En aquest cas, l'examen teòric tindrà un valor del 70% de la nota i el pràctic un 30%. - S'haurà d'aprovar cada part amb una nota igual o superior a cinc per poder aprovar l'assignatura. - S'aguardaran les notes de la primera convocatòria si es suspèn alguna de les parts i s'ha d'anar a la segona convocatòria. -El dia de l'examen, a l'estudiant no se li permetrà entrar a la prova amb cap tipus d'aparell de tecnologia avançada, tipus: computador, Iphone, telèfons mòbils o dispositius de comunicació. - Durant els seminaris és imprescindible portar algun dispositiu per accedir a internet i una talla o tovallola per protegir la llitera. - Queda prohibit l'ús de càmeres de fotografia o de vídeo durant les classes sense el consentiment exprés de les persones que es volen gravar o fotografiar. |
Bàsica |
Postiaux, Kinésithérapie et bruits respiratoire: nouveau paradigme: nourrisson, enfant, adulte., , 2016
Seco, Sistema cardiovascular Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas., , 2018
Seco, Sistema Respiratorio. Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas, , 2018
REYCHLER G., Kinésithérapie respiratoire, , 2014
|
TITOL | AUTOR | EDICIO | PUBLICAT | TIPUS DE RECURS | IDENTIFICADOR | KINESITHERAPIE ET BRUITS RESPIRATOIRES. NOUVEAU PARADIGME. NOURRISSONS, ENFANT, ADULTE
| POSTIAUX, G.
| DE BOECK SUPERIEUR
| 2016
| LLIBRE
| 978-2-8073-0307-2
| KINESITHERAPIE RESPIRATOIRE
| REYCHLER G. ROESELER J.
| ELSEVRIER MASSON
| 2014
| LLIBRE
| 9782294741777
| PULMONARY REHABILITATION | DONNER C. AMBROSINO N. GOLDTSTEIN R. | JOANNA KOSTER | 2005 EDUARD ARNOLD | LLIBRE | 13: 9780340810170 | KINESIOLOGIA RESPIRATORIA | MACCAGNO AL. | JIMS BARCELONA | 1973 | LLIBRE | 84-7266-052-4 | PNEUMOKINESITHERAPIE | JOEL BARTHE | DOIN ED. | 1990 | LLIBRE | 2-7040-0582-6 |
|
Complementària |
CALAIS-GERMAIN B, La Respiración. Anatomía para el movimiento Tomo IV. El gesto respiratorio., , 2006
TRATADO DE REHABILITACION RESPIRATORIA GÜELL R. DE LUCAS P., TRATADO DE REHABILITACION RESPIRATORIA, ARS MEDICA, 2005
CRISTANCHO GÓMEZ W, Fundamentos de fisioterapia respiratoria y ventilación mecánica, , 2008
|
CUIDADOS RESPIRATORIOS |
PRIOR J. WEBER B. |
MASSON S A |
1993 |
LLIBRE |
0-443-03611-X |
TRATADO DE REHABILITACION RESPIRATORIA |
GÜELL R.
DE LUCAS P. |
ARS MEDICA |
2005 SEPAR |
LLIBRE |
84-9751-116-6 |
GUIA ESPAÑPLA PARA EL MANEJO DEL ASMA |
COMITÉ EJECUTIVO GEMA
PLAZA, CASAN ... |
MAYO |
2003 |
REVISTA |
84-89980-95-0 |
PREVENCIÓN Y REHABILITACIÓN EN PATOLOGÍA RESPIRATORIA |
JIMÉNEZ M.
SERVERA
VERGARA P. |
2 ED. PANAMERICANA SA |
2003 |
LLIBRE |
84-7903-860-8 |
RECOMENDACIONES SEPAR |
CAMINERO JA.
FERNÁNDEZ L. |
DOYMA SA |
1998 |
LLIBRE |
B.-21.812-98 | |
|
Altres comentaris |
Cal haver aprovat les assignatures de segon de Grau de Fisioteràpia per poder accedir a fer Cardiorespiratori de Grau III i cursar i estar matriculat de l'assignatura de Patologia mèdica per fer aquesta assignatura
Per realitzar les pràctiques de Cariorespiratori els estudants han de portar roba còmode i una talla o tovallola per a la llitera. També poden portar un fonendoscopi personal. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|