Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A28 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament. |
| A29 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
| A31 |
Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Comprendre i realitzar els mètodes i tècniques específics referits a l'aparell locomotor (incloent teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropràxia), als processos neurològics, a l'aparell respiratori i al sistema cardiocirculatori.
| | A28 |
Conèixer les tècniques i mètodes de: teràpia manual, reeducació postural en la correcció de les deformitats ortopèdiques reumatològica i ortopèdia i tractament del dolor miofascial mitjançant les tècniques derivades d'aquest concepte.
| | A29 |
Conèixer de les tècniques específiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica.
| | A31 |
Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar de forma racional.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
| | B4 |
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
| | B5 |
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Dolor. Dolor local, regional i global. |
|
Síndrome de dolor miofascial |
|
Síndromes d'atrapament nerviós. Neurodinàmica |
Síndrome del congost toràcic
Altres síndromes de membre superior
Altres síndromes de membre inferior |
Síndrome de dolor complex regional
|
Dessensibilització. Graded motor imagery |
Dolor d'espatlla. |
|
Dolor de colze |
Mobilització amb moviment (tècnica de Mulligan) |
Dolor de genoll. |
Síndrome d'hiperpressió rotuliana externa |
Dolor al peu |
Lesions lligamentoses de turmell |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
1 |
6 |
7 |
Sessió Magistral |
|
10 |
6 |
16 |
Pràctiques a laboratoris |
|
31 |
10 |
41 |
Treballs |
|
1 |
2.5 |
3.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
30 |
31 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
30 |
32 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, continguts i metodogia |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Presentació de les preguntes |
Sessió Magistral |
Exposició de temes teòrics a classe |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de les habilitats, mètode demostratiu. Repetició per part de l'estudiant. Reflexió sobre algunes qüestions |
Treballs |
Realització de treball autònom en resposa a qüestions plantejades pel professor |
Atenció personalitzada |
A través del moodle, del correu personal o tutoria en el despatx. Millor demanar hora |
Descripció |
A través del correu personal o tutoria en el despatx. Millor demanar hora |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Realització d'una de les maniobres pràctiques que s'han estudiat al llarg del curs |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen teòric que consta de 5 preguntes a desenvolupar |
30% |
Altres |
|
Treballs teòrics de reflexió i cerca bibliogràfica Realització de vídeos de les maniobres pràctiques (en grup) |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que repeteixen l'assignatura seran avaluats mitjançant una prova teòrica de preguntes a desenvolupar i una prova pràctica (dues maniobres de les explicades durant el curs). Els alumnes que la matriculin de nou, L'avaluació de l'assignatura està plantejada com una avaluació continuada. És a dir, l'alumne la pot superar mitjançant la superació de les diferents activitats plantejades durant el curs i una prova teòrica i pràctica (en la primera convocatòria). L'alumne pot renunciar a aquest tipus d'avaluació i presentar-se a un examen teòric i pràctic en la primera convocatòria, aquest examen l'haurà de realitzar també l'alumne que no superi l'avaluació continuada i aquell que vulgui millorar la seva nota. La segona convocatòria serà idèntica a aquesta primera i la podran realitzar els alumnes que no l'hagin superat. Avaluació continuada 60% Examen teòric (1ª convocatòria) 30% Respondre a 5 qüestions Examen pràctic (1ª convocatòria) 10% Realitzar una de les maniobres que s'han explicat durant el curs. Si l'alumne renuncià a l'avaluació continuada, no la supera o vol pujar nota, s'ha de presentar a un examen final (1ª convocatòria) teòric-pràctic semblant als dels companys només que en el seu cas, val el 100% de la nota (amb 10 preguntes teòriques i dues pràctiques) i ha d'aprovar les dues parts. Els alumnes que no superin aquest examen tenen una segona oportunitat (2a convocatòria), que és un examen teòric-pràctic de les mateixes característiques. |
Bàsica |
Butler DS, Explicar el dolor , Noigroup, Adelaide, 2011
Simons DG, Travell JG, Simons LS , Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Vol. 1., Médica Panamericana , Madrid:2002
Travell JG, Simons DG , Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Vol 2., Médica Panamericana , Madrid: 2004
Mayoral O, Salvat I , Fisioterapia Invasiva del Síndrome de Dolor Miofascial , Panamericana , Madrid: 2017
Zamorano E, Movilización neuromeníngea.Tratamiento de los trastornos mecanosensitivos del sistema nervioso , Editorial Médica Panamericana , Madrid: 2013
Torres M, Salvat I , Guía de masoterapia para fisioterapeutas, Médica Panamericana , Madrid: 2006
Wall and Melzack , Textbook of Pain , Elsevier , 2006
|
|
Complementària |
Loeser JD , Bonica terapeútica del dolor , McGraw-Hill, México: 2003
Cleland J, Cleland J, Netter FH , Netter: Exploración clínica en ortopedia: un enfoque para fisioterapéutas basado en la evidencia, Masson , Barcelona:2006
Buckup K , Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular , Masson , Barcelona: 1997
Greenman PE , Principios y práctica de la Medicina manual , Médica Panamericana , Madrid: 1998
Swiontkowski MF , Manual de ortopedia y traumatología , Masson , Barcelona: 2005
Salvat I , Fisioterapia del dolor miofascial y de la fibromialgia , Universidad Internacional de Andalucia, , Sevilla: 2009
Buttler DS, Movilización del sistema nervioso, Paidotribo, Barcelona: 2002
Shacklock M, Neurodinámica clínica: un nuevo sistema de tratamiento musculoesquelético, Elsevier, Barcelona: 2006
David S. Butler, The Sensitive nervous system, Noigrup, Adelaide, 2000.
Torres R, La Columna cervical, Editorial Médica Panamericana, Madrid: 2008
David Simons, Joseph Donnelly, Travell, Simons & Simons' Myofascial Pain and Dysfunction: The Trigger Point Manual, Lippincott Williams & Wilkins, 2018
Donatelli R, Fisioterapia del hombro, Jims, Barcelona: 1991.
Basas A, Fernández CS, Martín J, Tratamiento fisioterápico de la rodilla, McGraw-Hill Interamericana, Madrid: 2003
Hunt GC, Fisioterapia del pie y del tobillo, Jims, Barcelona: 1990
Bernard F. Morrey, Codo, Marbán, Madrid: 2000
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana seguir l'avaluació continuada. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|