Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A22 |
Analitzar les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia. |
| A34 |
Incorporar a la cultura professional els principis ètics i legals de la professió. Això implica respectar els drets del pacient / usuari i dels familiars, identificar les possibles vulneracions dels drets esmentats i prendre les mesures adequades per preservar, identificar problemes ètics en la pràctica quotidiana i aplicar el raonament i el judici crític en la seva resolució, participar en el comitè d'ètica assistencial i en els comitès ètics d'investigació clínica, ajustar la praxi professional als condicionants deontològics ia la normativa jurídica de l'exercici professional, garantir la confidencialitat de les dades de l'usuari i els professionals, vetllar perquè les competències pròpies del fisioterapeuta les portin a terme professionals degudament titulats i col • legiats, i denunciar l'intrusisme i la falta de deontologia professional davant les institucions professionals i sanitàries, vetllar perquè la incorporació de professionals novells a la pràctica professional sigui l'adequada, facilitant la seva orientació inicial, actuar com a pèrit en la seva matèria davant requeriments judicials, estar atent a la legislació en matèria de salut i seguretat vigents i integrar-les en la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A22 |
Conèixer i entendre l'ètica contemporània dels fisioterapeutes i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
| | A34 |
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B4 |
Introduir a l’alumne a l’autoaprenentatge.
Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
| | B6 |
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Fa presentacions interessants i convincents
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Programa teòric |
1. El consentiment informat. Ètica, legalitat y bona praxis. La orientació real del consentiment. Documents. La comunicació amb el malalt i l’ajut en la presa de decisions.
2. Negativa al tractament. Competència del pacient. Dret i responsabilitats legals del metge i el pacient.
3. Falta de cooperació en les recomanacions mèdiques: el pacient problemàtic. Situació del pacient no crític i crític. El malalt socialment inacceptable. Alta voluntària.
4. Les relacions amb la industria farmacèutica. Honestedat. Conflictes d’interessos.
5. Relacions entre professionals. Integració assistencial internivells. Respecte professional.
6. Ètica i genètica. La medicina predictiva. El consell genètic.
7. La donació d’òrgans. Donant viu. Donació de cadàver.
8. La presa de decisions en el pacient dement i psiquiàtric. Delimitació de competències. Tutorització legal o familiar. Els interessos del pacient.
9. La objecció de consciència. Conflicte d’interessos metge-pacient. L’autonomia del metge. El problema de la sanitat pública.
10. La sanitat pública. Ètica i legalitat. El problema de les vacunacions i les malalties transmissibles. Conflicte amb la confidencialitat i l’autonomia del pacient.
11. Reflexions en torn a la dignitat humana. Concepte. Modelo ontològic o racionalista. Drets inherents a la dignitat.
12. El error mèdic. La ètica, la llei, l’administració. Com afrontar l’anàlisi i la comunicació dels efectes adversos i els errors mèdics.
13. Les creences religioses i culturals. La seva influencia en les preferències del pacient i en el rebuig al tractament en persones competents.
14. Les intervencions mèdiques inapropiades. El concepte d’acció fútil. Delimitació de les cures intensives. Les voluntats anticipades i la opinió tècnica.
15. La medicina alternativa. Conflicte d’interessos. El benefici del malalt. |
Seminaris pràctics |
1. Pràctica 1. Consentiment informat.
2. Pràctica 2. Capacitació personal i rebuig al tractament.
3. Pràctica 3. El pacient problemàtic. Mal complidor del tractament i Demandes de tractament.
4. Pràctica 4. Les relacions amb la industria farmacèutica. Inscripció Màster.
5. Pràctica 5. Relaciones entre professionals. Integració assistencial internivells. Respecte professional.
6. Pràctica 6. Ètica i genètica. La medicina predictiva.
7. Pràctica 7. La donació d’òrgans.
8. Pràctica 8. La presa de decisions en el pacient dement i psiquiàtric.
9. Pràctica 9. L’objecció de consciència.
10. Pràctica 10. La sanitat pública. El problema de les vacunacions i les malalties transmissibles. |
INCIDENT CRÍTIC |
Treball en grup sobre un cas de conflicte ètic |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
0 |
30 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
2 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Lliçons teòriques on-line |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Deu sessions de casos clínics d'ètica |
Treballs |
INCIDENT CRÍTIC: Detecció i anàlisi per grups de 5 alumnes d'un cas crític d'ètica detectat en les pràctiques clíniques. Ha de ser un cas real, no s'accepten casos hipotètics. |
Atenció personalitzada |
Prèvia cita per correu electronic es podran consultar dubtes amb els professors. Per al treball de l'incident crític s'assignarà un tutor a cada grup. |
Descripció |
Joaquín Escribano: prèvia cita concertada per correu electrònic
Natàlia Ferré: prèvia cita concertada per correu electrònic
En general els professors us podran atendre per correu o concertant una cita a traves del mateix. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball en grup sobre l'anàlisi d'un incident crític de bioètica detectat en les pràctiques clíniques.
Realizacion d'informe i defensa oral |
50% |
Proves objectives de tipus test |
|
Estudi i resolució del test d'autoavaluació de cada tema teòric
Aquest test es farà on line al Moodle |
20% |
Proves pràctiques |
|
Assistència a les pràctiques (que son obligatories).
Participació en les discussions dels casos clínics.
No s'acceptaran més de dues faltes injustificades a les sessions pràctiques. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal: 1. Aprovar l'autotest on-line. 2. Fer les pràctiques de supòsits pràctics de l'assignatura (assistència mínima 80%) 3. Realització en grup d'un informe sobre un incident crític ètic i defensa pública de l'anàlisi. SEGONA CONVOCATÒRIA: Resolució d'un cas clínic sobre un conflicte bioètic |
Bàsica |
|
- DIEGO GRACIA. Fundamentos de
bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18-9
- MIGUEL SANCHEZ. Bioetica en
Ciencias de la Salud.
Ed. Elsevier Masson. Barcelona, 2013. ISBN: 978-84-458-2116-9
- AZUCENA
COUCEIRO. Bioética para clínicos, Ed. Triacastella, Madrid, 1999.
ISBN: 84-921418-9-1
- ADELA CORTINA. Ética mínima,
13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0
- ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco,
5ª ed. Alianza editorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
- PETER SINGER. Etica práctica. Ed.
AKAL, Madrid, 2009. ISBN: 978-84-460-3069-0
- LINO CICCONE. Bioética:
Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN:
84-8239-899-7
- JAMES CHILDRESS y
TOMBEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005.
ISBN: 9788445804803
- FRANCESC TORRALBA. ¿Qué es la
dignidad humana?. Ensayo sobre Peter Singer,
Hugo Tristram Engelhardt y John Harris. Ed. Herder. Barcelona, 2005. ISBN:
84-254-2407-4
- ALBERT JONSEN, MARK SIEGLER,
WILLIAM WINSLADE. Etica Clínica. Ed. Ariel. Barcelona, 2005. ISBN:
84-344-3719-5
- SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES
LOPEZ M. Bioética y Pediatria. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA/14214002 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|