Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Estructura i funció del cos humà. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social |
| B9 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement |
| B10 |
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
Comprendre les funcions del sistema cardiovascular i les seves interrelacions amb els sistemes respiratori i renal, fonamentalment a nivell de l'intercanvi de gasos i el control de la volemia.
| | A17 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Comprendre les funcions del sistema cardiovascular i les seves interrelacions amb els sistemes respiratori i renal, fonamentalment a nivell de l'intercanvi de gasos i el control de la volemia.
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
| | B2 |
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
| | B3 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
| | B6 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
| | B9 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
| | B10 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Introducció a la Fisiologia |
Organització funcional del cos humà |
Sistema Nerviós |
Organització funcional del sistema nerviós. Transmissió sinàptica. Sistema sensorial. Sistema nerviós motor. Divisió somàtica. Divisió autònoma: simpàtica i parasimpàtica. Funcions intel·lectuals del cervell |
Sistema Endocrí |
Organització funcional del sistema endocrí. Eix hipotàlem-hipòfisi. Glàndula pineal. Control endocrí del metabolisme. Control endocrí del creixement |
Sang i Sistema Immunològic |
Funcions generals de la sang. Funció dels eritròcits, plaquetes i leucòcits. Immunitat innata i adaptativa |
Sistema Cardiocirculatori |
Funcions de l’aparell cardiocirculatori. Propietats del múscul cardíac. Fenòmens mecànics del cicle cardíac. Circulació sanguínia. Circulació sistèmica i pulmonar. Circulació capil·lar i limfàtica |
Aparell Respiratori |
Funcions de l’aparell respiratori. Ventilació, perfusió pulmonar i difusió de gasos. Mecànica de la respiració. Transport d'oxigen i de diòxid de carboni. Control de la respiració |
Aparell Digestiu |
Funcions de l’aparell digestiu. Motilitat a través del tracte gastrointestinal. Secrecions digestives. Funció hepatobiliar. Digestió i absorció. Metabolisme energètic i termoregulació |
Aparell Excretor |
Funció dels ronyons en l’homeòstasi. Circulació renal. Processos renals bàsics: filtració, reabsorció i secreció. Equilibri hidroelèctric. Equilibri àcid-base |
Aparell Reproductor |
Reproducció masculina. Espermatogènesi. Funció endocrina dels testicles. Reproducció femenina. Control hormonal del cicle menstrual. Control endocrí durant l’embaràs, part i lactància |
Programa pràctic |
1. Primers Auxilis
2. Exploració de la sensibilitat somàtica i especial
3. Fisiologia del sistema endocrí. Hormones i metabolisme
4. Analítica de sang i grups sanguinis
5. Exploració cardiocirculatòria
6. Digestió salival i intestinal |
Seminaris |
Tres seminaris. Treball actualitzat sobre continguts desenvolupats en el programa teòric |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
3 |
15 |
Sessió Magistral |
|
36 |
54 |
90 |
Seminaris |
|
6 |
3 |
9 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
1.5 |
7.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la programació i continguts de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació i ampliació, a nivell pràctic, dels coneixements adquirits en el programa teòric |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics de l'assignatura |
Seminaris |
Treball actualitzat sobre determinats continguts desenvolupats en el programa teòric |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicació i ampliació, a nivell pràctic, dels coneixements adquirits en el programa teòric. |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'alumne per resoldre dubtes relacionats amb els continguts desenvolupats en les sessions magistrals, seminaris i pràctiques |
Descripció |
Dra. Montserrat Bellés Mateu
Despatx Unitat de Fisiologia (Edifici 4. 4a planta)
E-mail: montserrat.belles@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avalua l'assitència i presentació d’un informe al finalitzar cada sessió pràctica. |
5% |
Seminaris |
|
S'avalua l'assistència i presentació d'un informe al finalitzar cada sessió de seminari. |
5% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
S'avalua l'assitència i presentació d’un informe al finalitzar cada sessió pràctica. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
|
En les proves objectives, amb preguntes tipus test, s'avaluen els continguts teòrics, pràctics i de seminaris desenvolupats en l'assignatura. |
85% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). Si l'estudiant vol millorar la nota en la 2ª convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta, perd la nota obtinguda en l'avaluació corresponent: 1r quadrimestre (parcial) i/o 2n quadrimestre (1a convocatòria). L'assistència a les sessions pràctiques i de seminaris és obligatòria. Tanmateix, l'entrega de l'informe corresponent a cada sessió s'ha de fer en el termini de temps establert pel professor. La no assistència sense justificació a la/es sessions, així com la no entrega dels informes o entrega fora de termini suposarà la no avaluació de la matèria. Els exàmens es realitzaran en català que és la llengua vehicular establerta en l'impartició d'aquesta assignatura.
|
Bàsica |
|
Fonts d’informació bàsica Fox SI. Fisiología Humana. Ed. Mc Graw Hill. 14a ed. 2017
Mulroney SE, Myers AK. Netter. Fundamentos de Fisiología. Ed. Elsevier Masson. 2a ed. 2016 Silverthorn DU. Fisiología Humana. Un enfoque integrado. Ed. Panamericana. 6a ed. 2014 Pocock G, Richards CD. Fisiología Humana. La base de la medicina. Ed. Masson. 2a ed. 2005 |
Complementària |
|
Fonts d’informació complementària Guyton AC, Hall JE. Tratado de Fisiología Médica. Ed. Interamericana-McGraw-Hill. 13a ed. 2016 Koeppen BM, Stanton BA. Berne y Levy. Fisiología. Ed. Elsevier Mosby. 7a ed. 2018 Dvorkin MA, Cardinali DP, Iermoli RH. Best & Taylor. Bases Fisiológicas de la Práctica Médica. Ed. Panamericana. 14a ed. 2010 Tresguerres JAF. Fisiología Humana. Ed. Interamericana-Mc Graw-Hill. 4a ed. 2014 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|