Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Comprendre les bases teòriques de la bioestadística. |
| A42 |
Interpretar i aplicar proves estadístiques en estudis científics. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
| B8 |
Sensibilització en política ambiental. |
| B9 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Comprendre el concepte de distribució de probabilitat i conèixer les principals distribucions de probabilitat
Estimar i interpretar proporcions i mitjanes i els seus intervals de confiança
Comprendre el concepte de prova d'hipòtesis i errors aleatoris associats
Comprendre els fonaments de les principals proves d'hipòtesis bivariants
Identificar el disseny d'un estudi i assenyalar els seus punts forts i febles
Interpretar i presentar resultats empírics en forma de taules i gràfiques
Desenvolupar i interpretar els paràmetres descriptius de variables aleatòries
Utilitzar les distribucions de probabilitat per fer estimacions i inferències
Estimar per interval proporcions i mitjanes
| | A42 |
Comprendre el concepte de distribució de probabilitat i conèixer les principals distribucions de probabilitat
Estimar i interpretar proporcions i mitjanes i els seus intervals de confiança
Comprendre el concepte de prova d'hipòtesis i errors aleatoris associats
Comprendre els fonaments de les principals proves d'hipòtesis bivariants
Identificar el disseny d'un estudi i assenyalar els seus punts forts i febles
Interpretar i presentar resultats empírics en forma de taules i gràfiques
Desenvolupar i interpretar els paràmetres descriptius de variables aleatòries
Utilitzar les distribucions de probabilitat per fer estimacions i inferències
Estimar per interval proporcions i mitjanes
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
| | B8 |
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
| | B9 |
Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció als mètodes estadístics aplicats a les ciències de la nutrició. Estadística descriptiva.
|
|
2. Probabilitats
|
|
3. Distribució de Probabilitats.
|
|
4. Estimació de paràmetres.
|
|
5. Contrastació d'hipòtesi.
|
|
6. Anàlisi de dades categòriques.
|
|
7. Comparació bivariant de dades quantitatives
|
|
8. ANOVA |
|
9. Correlacions. |
|
10. Regressions. |
|
11. Introducció als models multivariants. Regressions múltiples. |
|
12. Introducción als models mutivariants. Regressions logístiques. |
|
SEMINARIS
Seminari 1: Estadística descriptiva: Tipus de variables
|
|
PRÀCTIQUES
Pràctica 1: Base de dades. Programa d’anàlisi estadístic G-STAT.
Pràctica 2:Probabilitat. Càlcul de l’àrea sota la corba normal.
Pràctica 3: Contrast d’hipòtesi: hipótesis nul•la, hipótesis alternativa i p-valor.
Pràctica 4: Anàlisi de dades categòriques. Proves estadístiques amb dades independents i aparellades. Analisi de dades categòriques anb el G-STAT.
Pràctica 5: Anàlisi de dades quantitatives: T-Student. Proves de normalitat. Proves estadístiques amb dades independents i aparellades. Anàlisi de dades quantitatives amb el G-STAT.
Pràctica 6: Anàlisi de dades quantitatives: ANOVA amb dades independents. Anàlisi de dades quantitatives amb el G.STAT. Correlacions i regressions. |
|
Nota IMPORTANT
Es recomanarà assistència a classe, prestar atenció i agafar apunts. S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, però no es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema.
Encara que l’assistència no és obligatòria, tindrà una valoració positiva en les consideracions globals de seguiment i avaluació de l’assignatura.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
34 |
51 |
85 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
13.5 |
25.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
16 |
22 |
Proves de desenvolupament |
|
15 |
0 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del contingut i organització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels temes per part del professor amb resolució de preguntes dels alumnes |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballen de forma activa alguns conceptes per aprondir en els coneixements del tamari.
Cada alumne o grup de 2-3 alumnes anirà desenvolupant totes les parts d’un protocol científic amb l’objectiu de comprendre les característiques de cada apartat i de saber realitzar-lo |
Atenció personalitzada |
Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si es necessari |
Descripció |
Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització d’activitats, cerca d’informació, resolució de casos pràctics .
Els continguts teòrics de les pràctiques es valoraran en les proves objectives
|
30% |
Proves mixtes |
|
Examen de preguntes tipus test i/o exercicis i/o preguntes curtes o llargues. També es preguntarà sobre el coneixements plantejats en la part pràctica |
60% |
Altres |
|
Durant el desenvolupament de l'assignatura, i principalment en la part pràctica, es valora l'aprenentatge continuat i autònom, la motivació, l'assistència i puntualitat a les classes, i en l'entrega de treballs. Es valora el comportament i l'actitud vers als altres. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Qualificació Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació, s'ha d'obtenir com a mínim un 40% de la nota màxima en l'examen teòric S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible. Normativa En les proves d'avaluació i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L' incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació. El incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà una avaluació negativa i o expedient de l'alumne. 2a Convocatòria En cas de no aprovar la primera convocatòria, l'estudiant podrà presentar-se a la segona convocatòria. La nota de les pràctiques de la primera convocatòria es guardarà per la segona convocatòria durant el mateix curs acadèmic. |
Bàsica |
|
Llibre de consulta recomanat: - Martínez MA, Faulin FJ, Sánchez A. Bioestadística amigable, 3ª Ed. Madrid: Díaz de Santos, 2013.
Altres llibres de consulta: - Ahlbom A, Norell S. Fundamentos de epidemiología . 4ª ed. Madrid: Siglo XXI, 1995. - Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica . 2a ed. Madrid: Harcourt DL, 2000. - Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. Madrid: Harcourt Brace, 1997. - Norman GR, Streiner DL. Bioestadística. Madrid: Mosby/Doyma Libros, 1996. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Nota important en el seguiment de les classes teòriques:
Es recomanarà assistència a classe, prestar atenció i agafar apunts. S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, però no es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema.
Encara que l’assistència no és obligatòria, tindrà una valoració positiva en les consideracions globals de seguiment i avaluació de l’assignatura.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|