Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
| A26 |
Analitzar i avaluar els riscos alimentaris. |
| A35 |
Psicologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A17 |
Comprendre l'alimentació humana des d'una perspectiva integral (biopsicosocial)
Establir relacions entre formes de vida, comportaments alimentaris i estat de salut
Saber discriminar un transtorn alimentari d’una alimentació defectuosa
| | A26 |
Apropar a l’estudiant les diferents formes d’emmalaltir psíquic i la seva relació amb l’alimentació
| | A35 |
Conèixer les principals comorbilitats implicades en els trastorns alimentaris
Conèixer els principals transtorns alimentaris
Saber afrontar els trastorns alimentaris i la seva situació com a futur dietista en els projectes multidisciplinars que puguin originar-se a nivell ambulatori o hospitalari
Prendre consciència de la importància dels elements transferencials en la qualitat del seu treball
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Desenvolupar de forma oral o escrita els resultats de les pràctiques
| | B7 |
Conèixer i comprendre la realitat social dels usuaris (empatia)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. biologia i conducta humana
|
1 a. biologia i conducta humana 1
1 b. biologia i conducta humana 2
|
2. salut i psicopatologia
|
2.a. Concepte de salut i malaltia. Evolució històrica de les diferents concepcions del
patiment psiquic. La psicologia i la psiquiatria en relació a d’altres fonts del saber humà.
Relació de la psicologia i psiquiatria amb la resta de la medicina"
2.b Psicopatologia, concepte. Elements que conformen l’estudi psicopatològic bàsic.
Psico(pato)logia general i implicació en els trastorns alimentaris. L'anamnesi i exploració
psico (pato)logica. Nosologia psiquiàtrica bàsica."
|
3. PSICOLOGIA ,DESENVOLUPAMENT i SOCIETAT
|
3.a Personalitat, intel·ligència, concepte. Personalitat normal i anormal. Caràcter i temperament. Impulssivitat i compulsivitat.
3.b Principals trastorns de la personalitat i la seva relació amb l´alimentació.
3.c . La conducta alimentària en el nadó i en la primera infància. Aspectes del desenvolupament i la relació.
3.d. L'alimentació com a conducta , avaluació i comprensió dels aspectes evolutius en l'etapa escolar i adolescència
3. e. Autoestima. Autoestima positiva,baixa autoestima. Com es forma? Autoconcepte, dimensions
funcions. Incongruencies, canvis i consistencies. Tècniques i test autoestima. Relació de parella "
3.f. Assertivitat. Definició. Conducta agressiva i conducta passiva, entrenaments assertiu
3.g. Intel·ligència emocional. Història. Teories. conceptes. Component Avaluació.
3 h. Familia i psicologia. Individu i individuació. Familia i socialització Models de familia.
Familia i pacient. L’emoció expressada."
3. i Activitat física i psicologia del esport. Jocs i esport. Esport i societat . Esport i cultura.
Esport i sexe. Personalitat i esport."
3.j. L’entrevista clínica
3.k entrevista motivacional. Definicions. Principis generals i estadis.
3 l . Maneig de grups. Definicions. Tipus, Fases i rols. El terapeuta de grups
|
4. PSIQUIATRIA I PSICOPATOLOGIA. PRINCIPALS QUADRES PSIQUIÀTRICS
|
4.a. Afectivitat. Tristor i depressió. Reació de dol. Dol normal i patològic.Situacions especials, Quadres clínics i relació amb
L’alimentació"
4.b. Ansietat i estrès. Estrès i societat.Definició d'estrès tpus d'estressors.
Signes i símptomes. Bournaut. Estratègies d'afrontament."
4 c . Discapacitat psiquica. -conceptes bàsics. Evolució historica i situació actual
4 d . Discapacitat psiquica. Classificació, abordatge.
4 e Psicogeriatria: Aspectes psicològics de l'envelliment.
4 f. Psicogeriatria: Psicogeriatria: Principals trastorns psiquiatrics.
4.g. Esquizofrènia, trastorn bipolar i TOC. Descripció i implicació amb l'alimentació i la salut
|
5 CONDUCTES ADDICTIVES
|
5.a. Concepte bàsics. Bases neurobiològiques. Determinants psicosocials.
5.b. Classificació de les addiccions. Epidemiologia. Complicacions. Tractament. Toxicoanies i dietista.
|
6. TRASTORNS DE LA CONDUCTA ALIMENTARIA
|
6.a.Trastorns de la conducta alimentaria. conceptes, epidemiologia i etiopatogenia. Pica i rumiació
6.b Anorèxia. Historia. Definició. Criteris diagnòstics. Tipus d’anorèxia i diferencies.
Epidemiologia. Factors predisponents, precipitants i de manteniment."
6.c. Manifestacions clíniques de Anorèxia. Alteracions conductuals, cognitives i comorbilitat.
6 d. Complicacions físiques de l’anorèxia nerviosa. Exploració per aparells.
6 e. Bulimia nerviosa. Introducció. Definició i criteris diagnòstics. Tipus i diferencia. Casos
parcials.Epidemiologia de la bulimia nerviosa. Trets personalitat premorbida més freqüents."
6 f. Manifestacions clíniques i complicacions de la bulímia nerviosa
6.g Trastorns alimentaris no especificats.trastorns per afartament. Conceptes, diagnòstic,
epidemiologia i tractament.Els Trastorns alimentaris en l’ home."
6 h. Tractament dels TCA. Tractaments individuals: farmacològics i psicoterapics. Terapies familiars i grups d'autoajuda.
El dietista en el tractament dels TCA"
|
7. BIOQUÍMICA i PSICOFARMACOLOGIA RELACIONADA AMB ELS PROCESOS PSICOPATOLOGICS I ELS TCA |
7.a. La Modulació neuroquimica del comportament alimentari i la seva alteració en els TCA Psicofarmacologia.Classificació. indicació,principals efectes secundaris i relació amb factors metabolics i nutricionals. |
8. PSICO-PATOLOGIA I MALALTIES ORGÀNIQUES |
8.1 Obesitat , aspectes psicològics i psicopatologia.Tiroides, i psicopatologia. Diabetis, i psicopatologia.Altres |
9.L'AVALUACIÓ PSICOLÒGICA. |
9.a. Mètodes que permeten la valoració del pacient . Anamnesis, exploració i principals escales d’avaluació utils per el dietista |
10. PREVENCIÓ, RECERCA I FONTS DE DADES |
10.a. Dietista i prevenció. intervencions en la prevenció primària, secundaria i terciària.
10.b. La recerca en sanitat. la pràctica clínica i la investigació.Requisits per la recerca en TCA. Eines i mètodes de treball.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Seminaris |
|
21 |
21 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
39 |
58.5 |
97.5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Preparació de classes i seminaris.S'informarà sobre el material bibliografic proposat, tant en format web com paper, informant d'accessos o capitols de llibres d'interès per l'assignatura. |
Seminaris |
Presentació en cada sessió del objectiu. Cada seminari serà tutoritzat i orientat per un psicolèg que promoura el treball en grup i el debat, facilitant arribar a conclusions.Es proposaran treballs a desenvolupar entres seminaris.Es farà servir material audiovisual. |
Atenció personalitzada |
Al final de cada una de les classes teoriques es donarà un temps per aquelles qüestions on calgui alguna clarificació.
Al principi del curs es donarà una adrèssa electrònica on poder contactar, quan sigui necessari, amb el professor.
|
Descripció |
Al final de cada una de les classes teoriques es donarà un temps per aquelles qüestions on calgui alguna clarificació.
Al principi del curs es donarà una adrèssa electrònica on poder contactar, quan sigui necessari, amb el professor.
Els seminaris seràn tutoritzats per un psicoòleg i es promourà el treball interactiu professor - alumne, |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Presentació en cada sessió del objectiu. l'assitència als seminaris ès obligatòria.Cada seminari serà tutoritzat i orientat per un psicolèg que promoura el treball en grup i el debat, facilitant arribar a conclusions.Es farà servir material audiovisual. En l'últim seminari es presentarà un treball en grup, que haura d'estar definit previament i d'on sortirà la nota dels seminaris |
Valor del 60 % de la nota final |
Atenció personalitzada |
|
Al final de cada una de les classes teoriques es donarà un temps per aquelles qüestions on calgui alguna clarificació.
Al principi del curs es donarà una adrèssa electrònica on poder contactar, quan sigui necessari, amb el professor.
Els seminaris seràn tutoritzats per un psicoòleg i es promourà el treball interactiu professor - alumne, |
Facilitar la informació adequada per afavorir el procès d'aprenentatge |
Proves mixtes |
|
Prova mixta. Es obligatòri que l'alumne tingui una nota superior a 4,5 per poder afegir la nota del seminari a la nota final de l'assignatura.La prova mixta constarà de 40 preguntes tipus test amb una resposta correcta de 5 possibles i 6 preguntes obertes , amb un valor màxim de 0,50 per pregunta. En les preguntes test, compten negatives amb un valor de 0,33 per pregunta mal contestada.
S'aprovarà l'assignatura quan la suma del valor de la nota final del seminari més el valor de la nota final de la prova sigui superior a 5. |
Valor del 40 % de la nota final |
Altres |
|
S'apagaran els mòbils a les classes i en els examens . No es poden fer gravacions d'audio o video en les classes sense una expresa autorització |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
V. Turon Gil , Anorèxia nerviosa,bulìmia y obesidad , 1997, Masson
Alfonso Chinchilla Moreno , Trastornos de la conducta alimentaria , 2003, Masson
Eduardo Garcia Camba , Avances en trastornos de la conducta alimentaria , 2001 , Masson
Associacion Americana de Psiquiatria, Manual diagnostico y estadistico de los trastornos mentales DSM V, 2013, panamericana
Inmaculada de la Serna, La alimentacion y sus perversiones, 2007, EdikaMed
Guias de pràctica clínica en el SNS, Guia de pràctica clínica sobre los trastornos de conducta alimentaria, 2009, Ministerio sanidad y consumo
Belloch A., TRASTORNOS DE LA PERSONALIDAD,, 2002, sintesis
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|