DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT DEL PROCÉS D'ENVELLIR Codi 14625103
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
CANALS VENTÍN, MARIA PURIFICACIÓ
Adreça electrònica mariapurificacio.canals@urv.cat
blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
CANALS VENTÍN, MARIA PURIFICACIÓ
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant Fisiologia de l'envelliment. Teories de l'envelliment. Introducció a la biologia de la longevitat. Diferències entre conseqüències de l'envelliment fisiològic i patologia l'envelliment. Implicació dels diferents sistemes i òrgans en el procés de envellir. Aspectes antropològics de l'envelliment

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Valorar l'envelliment fisiològic i diferenciarlo de la patologia.
  AC2 Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Diferenciar els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
  AC5 Analitzar i orientar les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica.
  AC6 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AC7 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  AC9 Capacitar en l'educació sanitària.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els canvis fisiològics que apareixen amb l'envelliment. AC1
BC1
CC3
Saber distingir entre envelliment normal i malaltia AC1
AC4
AC5
AC7
BC4
CC3
Conèixer aquells aspectes de l'envelliment que predisposen a l'aparició de patologia i de dependència. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
BC1
BC2
BC4
CC3
CC5
Identificar els factors que influeixen en l'envelliment i el seu entorn. AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC9
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1- Què és l’envelliment?

- Definició del procés d’envelliment.
- Diferenciació entre canvis per envelliment i processos patològics.
- Conceptes i teories associats a l’envelliment
Tema 2- L’envelliment a nivell cel·lular / Mitocòndries i envelliment - Estrès oxidatiu mitocondrial
- Condicions que milloren les funcions mitocondrials
- Defenses cel·lulars antioxidants
- Estrès oxidatiu envelliment i càncer
Tema 3- Antropologia de l’envelliment


- L’envelliment des de l’antropologia
- L’antropologia mèdica i l'antropologia de les edats
- El concepte d’envelliment
- L’envelliment a les distintes societats
- L’envelliment de les societats
Tema 4- Societat i envelliment - L’envelliment a les societats occidentals
- Els Estats de benestar, la cura de les persones grans
- Envelliment actiu
- Nous models de vellesa
- El concepte de llar I nous models d’habitatge
- Ciutats amigables amb la gent gran
- La soledat i les relacions intergeneracionals i les relacions amb la comunitat

Tema 5- Cervell, sistema nerviós i òrgans dels sentits - Canvis anatòmics
- Canvis cel·lulars
- Expressió gènica i envelliment
- Neurotransmissors
- Estils de vida
- Visió, audició, olfacte, gust i sistemes de percepció somàtica

Tema 6- Sistema endocrí -Hormona de creixement
-Prolactina
-Hormones tiroïdals
-Hormones sexuals
-Melatonina
-Hormones suprarenals
-Pàncrees endocrí
Tema 7- Sistema immunitari -La immunosenescència
-Canvis en les poblacions de leucòcits
-Canvis funcionals
-Canvis en les relacions neuroimmunoendocrines
-Relació del sistema immunitari amb l’envelliment: teoria oxidativa- inflamatòria
-Factors que influeixen en l’envelliment del sistema immunitari

Tema 8- Aparell cardiovascular - Canvis morfològics i estructurals al cor
- Canvis funcionals al cor
- Envelliment vascular

Tema 9- Aparell renal - Canvis morfològics i estructurals al ronyons
- Canvis funcionals del ronyons
- Disfunció tubular
- Canvis anatòmics i funcionals en altres òrgans del sistema renal
Tema 10- Aparell respiratori - Canvis fisiològics
- Canvis anatòmics i estructurals dels pulmons
- Canvis funcionals dels pulmons
- Mecanismes de defensa
- Resposta a l’exercici físic, alteracions durant el son i malalties

Tema 11- Sistema muscular i osteomuscular - Envelliment del teixit conjuntiu i muscular
- Envelliment dels cartílags i els ossos
- Conseqüències clíniques

Tema 12- Pell - Envelliment intrínsec o genètic
- Envelliment extrínsec o fotoenvelliment
Tema 13- Envelliment, activitat física i processos patològics - Avantatges de l’activitat física
- Com abordar l’activitat física a la tercera edat
- La obesitat com a model d’envelliment prematur
- Patologies més comunes
- La malaltia d’Alzheimer
Tema 14- Tractaments - Restricció calòrica
- Vitamines i antioxidants
- Hormones


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
2 1 3
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
2 2 4
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
0 45 45
Treballs
0 15 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
1 2 3
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessió dedicada a fer seguiment presencial del treball dels alumnes tant pel que fa a l'assimilació dels continguts proposats, com a la seva adaptació per utilitzar la metodologia proposada i la càrrega de treball de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Sessions presencials que inclouen la presentació i l’anàlisi d’aspectes pràctics especifics d’un tema de l’assignatura. En concret de l'aparell respiratori; Amb la posterior elaboració d’un resum per part de l’alumne sobre els continguts tractats
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Preparació dels continguts dels temes 1-2 i 5-14 de l’asignatura per part de cada alumne a partir d’un guió dels continguts concrets a preparar i d’un llistat de preguntes orientatives penjats al Moodle
Treballs Redacció de dos treballs temàtics per part de l’alumne. Un sobre malalties neurodegeneratives i l'altre sobre antropologia de l'envelliment.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Lectura d’algún article de divulgació associat amb els continguts de l’assignatura
Atenció personalitzada Els alumnes podran fer consultes de forma individual ja sigui durant les sessions presencials, o bé per correu electrònic i a través del fòrum de dubtes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L’atenció personalitzada es realitza preferentment per mitjà del correu electrònic, a l’adreça indicada per a cada professora, tant pel que fa a les preguntes de continguts temàtics, com respecte l'organització de l’assignatura. mariapurificacio.canals@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Valoració de la participació a la sessió presencial pràctica sobre l'aparell respiratori, i de la redacció del resum de la pràctica. 10%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Està formada per presentacións disponibles en el Moodle, on s'indiquen els continguts detallats que l'alumne ha d'adquirir. Igulament s'inclou una bateria de preguntes associades a cada tema, per tal que l'alumne pugui autoavaluar si ha adquirit els coneixements demants.
La seva avaluació està inclosa en les proves objectives de preguntes curtes
0
Treballs Dos treballs temàtics a redactar per l’alumne. Un sobre malalties neurodegeneratives i l'altre sobre antropologia d el'envelliment
30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Activitat que va vinculada a la realització dels treballs a redactar. Es puntuarà conjuntament amb la presentació del treball d'antropologia de l'envelliment 15%
Proves objectives de preguntes curtes Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l’assignatura. Preguntes curtes
20%
Proves objectives de tipus test Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l’assignatura. Preguntes tipus test 15%
Altres

Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l'assignatura. Desenvolupament de dos temes

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA FISIOLOGIA

1.       Biogerontologia mèdica. Juan Sastre, Reinald Pamplona & José Ramón Ramón. Ed. Ergon, 2009

2.       Bioquímica y fisiología del envejecimiento. María Cascales Angosto.  Ed. Human Kinetics Publishers, 2007

3.       The biology of human longevity: inflammation, nutrition, and aging in the evolution of lifespans. Caleb E. Finch. Academic Press Inc. 2007

4.       Physiological basis of aging geriatrics. Paola S. Timiras. CRC Press, 2007

5.       Biology of aging: observations and principles. Bob Arking. Ed. Oxford University Press, 2006


6.         Physiology of exercise and healthy aging. Albert Taylor. 2010

7.       Oxidative stress in aging: from model systems to human diseases. S. Miwa. Ed. Humana, 2008

 

Complementària

BIBLIOGRAFIA ANTROPOLOGIA

Beauvoir, Simone de (1970) La vejez. Buenos Aires, Editorial Sudamericana

Comelles, J. M., & Martínez Hernáez, Á. (1993). Enfermedad,culturaysociedad:unensayosobrelasrelacionesentrelaantropologíasocialylamedicina. Madrid?: EUDEMA

Cousins, M. (2005). EuropeanwelfareStates.Comparativeperspective. London: Sage

Deusdad, B. (2013).  Regulatory trajectories and current organisational framework of social services and social care. COSTActionIS1102-Workingpaper 1 DOI Number 10.12833/COSTIS1102WG1WP0

Esteban, M. L., Comelles, J. M., & Díez Mintegui, M. C. (2010). Antropología,género,saludyatención. Barcelona: Bellaterra

Erikson, Erik.(1980). IdentityandtheLifeCycle. W. W. Norton & Company

Feixa, C. (1996), “Antropología de las edades” in Prat & Martínez (Eds.), Ensayos de Antropología Cultural. Barcelona, Ariel:  319-334.

González Ortega, S. (2013). LaaplicacióndelaLeydeDependenciaenEspaña.Madrid: CES Consejo Económico y Social

Helman, C. (2008). Medical anthropology. Burlington, VT?: Ashgate

Getino Canseco, M. R., Martínez Hernáez, Á., & Canals Sala, J. (2009). Laesperaelprocesodemorirenelmundodeloscuidadospaliativos. Tesis doctoral

Goffman, E. ([1961] 2009). Internados. Buenos Aires: Amorrortu

Hidalgo Lavié, A., Fernández Sanz, M. (2010). TrabajosocialenelámbitodelaLeydeDependencia:reflexionesysugerencias.Oleiros La Coruña: Netbiblo

Martínez Hernáez, Á. (2008). Antropología médica?: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad. Rubí: Anthopos

Martínez Rodríguez, Teresa (2011) Laatencióngerontològicacentradaenlapersona. Eusko-Jaurlaritza. Gobierno Vasco

Montagut, T. (2008). Política Social. Barcelona: Ariel

Moreno, L. (2012). LaEuropaasocial.CrisisyEstadodelbenestar. Barcelona: Península

Romaní, O. & Rimbau, C. (1984) “Aspectes sociològics i culturals de la vellesa” in VV.AA. La vellesa, aportacions per a la seva comprensió. Barcelona, Caixa de Barcelona- Escola d'Assistents Socials, Col.lecció Recull: 58-119

Romaní, O. (1996) “Antropología de la marginación” in Prat & Martínez (Eds.), Ensayos de Antropología Cultural. Barcelona, Ariel: 303-318

San Roman, Teresa (1990) Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema. Barcelona, Fundació Caixa Pensions

Suzuki, Nanami. (2013). The Anthropology of Aging and Well-Being: Searching for the Space and Time to Cultivate Life Together, No. 80 SenriEthnologicalStudies (SES). National Museum of Ethnology: Osaka, Japan.

Valderrama, M. J. (2008). Al final de la vida... historias y narrativas de profesionales de cuidados paliativos. Barcelona?:Icaria

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent