DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FARMACOLOGIA EN LA GENT GRAN Codi 14625105
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ORTÍN FONT, MARIA FRANCESCA
Adreça electrònica mariafrancesca.ortin@urv.cat
Professors/es
ORTÍN FONT, MARIA FRANCESCA
Web
Descripció general i informació rellevant Formació en farmacologia de manera general i específica en la gent gran. Disminució dels riscos i millora de l'eficàcia en l'ús dels medicaments i productes sanitaris en la gent gran. Elaboració dels plans de medicació. Identificació dels problemes més freqüents. Adherència al tractament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Valorar l'envelliment fisiològic i diferenciarlo de la patologia.
  AC2 Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC10 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer los cambios farmacocinéticos y farmacodinámicos en el paciente anciano. AC1
AC2
AC10
BC1
BC3
BC4
BC5
CC3
CC5
Conocer los fármacos como fuente de iatrogenia. Conocer las principales reacciones adversas. AC1
AC2
AC10
BC1
BC3
BC4
BC5
CC3
CC5
Conocer las principales interacciones farmacológicas y las principales interacciones de los fármacos con alimentos y / o con plantas medicinales. AC1
AC2
AC10
BC1
BC3
BC4
BC5
CC3
CC5
Valorar la polifarmacia, la infrautilización de medicación apropiada, la medicación inapropiada y el incumplimiento o falta de adherencia terapéutica en el paciente anciano. AC1
AC2
AC10
BC1
BC3
BC4
BC5
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. Canvis farmacocinètics i farmacodinàmics en el pacient ancià.
2. Reaccions adverses a medicaments en la gent gran. Epidemiologia. Principals reaccions adverses a medicaments.
3. Interaccions farmacològiques. Interaccions medicament - aliment. Interaccions medicament - plantes medicinals. Descripció de les principals interaccions en la gent gran
4. Polimedicació/Polifarmàcia en el pacient ancià. Concepte. Factors de risc. Conseqüències.
5. Incompliment o falta d’adherència terapèutica en la gent gran.
6. Ètica de la prescripció geriàtrica.
7. Medicació en geriatria. Infrautilització de medicació apropiada. Medicació inapropiada/inadequada:
- Fàrmacs que haurien de ser evitats en el pacient ancià.
- Criteris utilitzats per detectar medicació inapropiada.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Supòsits pràctics/ estudi de casos
15 0 15
Pràctiques a través de TIC
0 56 56
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa de l'assignatura (presencial o mitjançant videoconferència): continguts, material i activitats a desenvolupar per l’estudiant de forma independent i en grup. Explicació del procés d’avaluació: activitats avaluables. Explicació del funcionament de les tutories i de l'espai moodle on hi haurà l'assignatura penjada. Assistència obligatòria.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Assignació d’un cas clínic per grups de 5-6 estudiants. Tot el grup ha de buscar informació sobre els medicaments del cas clínic, respondre a unes preguntes relacionades amb el cas i fer la programació horària de l’administració dels medicaments que s'ha de prendre el pacient del cas. Exposició oral del cas clínic. Assistència obligatòria.
Pràctiques a través de TIC Sessions virtuals en les que, mitjançant l’espai del moodle, es proporciona a l’estudiant: la documentació, els esquemes, les preguntes a resoldre, les activitats a realitzar i la bibliografia.
Els temes de l'assignatura es distribueixen en blocs temàtics. Cada setmana l'estudiant tindrà disponible un tema de l'assignatura al moodle. Cada tema es presenta amb diversos documents (apunts de teoria elaborats pels professors, articles científics, butlletins farmacoterapèutics, capítols de llibres, presentacions, etc.). Durant la realització dels blocs temàtics 1 i 2 es farà una sessió de videoconferència per destacar els conceptes clau d'aquests blocs temàtics, resumir els continguts importants, resolució de dubtes...
També, en aquests blocs temàtic els estudiants hauran de realitzar unes activitats concretes (per exemple, fer un comentari sobre un article científic) dins d'uns terminis establerts. Totes les activitats es desenvolupen en l'entorn moodle.
Atenció personalitzada A través del moodle o correu electrònic (veure més detalls a l'apartat específic d'atenció personalitzada).

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada serà virtual: a través del moodle o correu electrònic. Tots els alumnes disposen de l'entorn moodle per accedir a tota l'assignatura. Les consultes o dubtes sobre els temes de l'assignatura es faran a la professora responsable de cada tema. Per a qualsevol consulta sobre el curs, o per a qualsevol incidència sobre el desenvolupament del curs, adreçar-se per correu electrònic a la coordinadora de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos Treball presencial final:
Exposició oral de la resolució d'un cas clínic que, prèviament, s'haurà treballat en grup
(6 punts).
Assistència obligatòria.
60%
Pràctiques a través de TIC Blocs temàtics 1 y 2
- Activitats: L’estudiant haurà de resoldre, individualment, una activitat en cadascun d’aquests dos blocs temàtics. Cada activitat s’avaluarà sobre 1,5 punts (3 punts).
- Test d’autoavaluació, sessions de videoconferència i fòrum de dubtes: es valorarà la participació activa de l’estudiant (1 punt).
40%
Altres

No hi ha examen final.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada:

- 3 punts repartits entre dos activitats (1,5 punts per activitat).

- 1 punt per la participació activa en l'assignatura (fòrum de dubtes, sessions de videoconferència i test d'autoavaluació).

És requisit aprovar l'avaluació continuada en la seva globalitat (2/4 punts).

Treball presencial final: 6 punts. Assistència obligatòria.

No hi ha examen final.

Recuperació:

- S'hauran d'entregar les activitats d'avaluació continuada que s'hagin suspès o que no s'hagin presentat.

- S'haurà d'entregar la resolució correcta del cas clínic, en cas de que s'hagi suspès.


Fonts d'informació

Bàsica

El material docent del curs es facilitarà a través de l'entorn moodle.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent