DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) NEUROANATOMIA Codi 14635102
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.santafe@urv.cat
Professors/es
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Interpretar i definir els sistemes neurals i estructures del sistema nerviós
 A5 Manejar la bibliografia científica i específicament en l’àmbit de la neurociència
 A6 Elaborar un projecte d’investigació o assaig clínic
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i l'ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexos de forma crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
 CT6 Desenvolupar habilitats per a gestionar la carrera professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context d’investigació
Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Interpretar y definir els sistemes neurals y estructures del sistema nerviós
 A5 Gestionar la bibliografia científica i específicament en l'àmbit de la neurociència
 A6 Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Interpretar y definir els sistemes neurals y estructures implicades en el control motor normal y patològic
 CT2 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 CT3 Integrar diverses teories o models fent una síntesi personal i creativa adaptada a les necessitats professionals pròpies
 CT7 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context d’investigació
 CT6 Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Valorar i jerarquitzar les necessitades i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Embriología: Embriología del SNC Cambios externos e internos del tubo neural , Malformaciones congénitas del SNC.
2.- Sistema nervioso central Médula espinal. Tronco del encéfalo. 4 º Ventrículo. Cerebelo. Cerebro. Cavidades. Tálamo. Hipotálamo-Hipófisis. Eje diencéfalo-hipofisario. Córtex cerebral. Áreas de Brodman
3.- Anejos del Sistema nervioso central Envoltura del Sistema nervioso central. Circulación del líquido cefalorraquídeo. Cisternas .Vascularización de la médula espinal. Vascularización arterial del encéfalo. Drenaje venoso del encéfalo. Senos de la duramadre.
4.- Vías nerviosas Vías de la sensibilidad general. Receptor visual. Vía óptica sensorial. Vías ópticas reflejos. Vías motoras. Vía piramidal. Vías extrapiramidales. Sustancia reticular. Rinencéfalo.
5.- Sistema nervioso vegetativo. Cadena ganglionar prevertebral. Plexos vegetativos cervicales, toracoabdominal y pélvica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
CT2
CT3
0 72 72
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
CT1
CT3
0 70 70
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de tipus test
A1
CT1
CT3
0 4 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes A partir de recusos biliograficos y cintando con la estrecha supervision de los profesores se trata de un autoaprendizaje basado en la resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa
Resolució de problemes, exercicis El trabajo se hace a partir de imágenes, de datos o de problemas.
Resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa
Atenció personalitzada Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Atenció personalitzada
Descripció
Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
CT2
CT3
50
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
CT1
CT3
50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica CARPENTER, M. B, Neuroanatomía fundamentos, 4, Médica Panamericana, 1994
CROSSMAN AR, NEARY D, Neuroanatomía. Texto y atlas en color , , Masson S.A.? 2002 .
DELMAS A, Vias y centros nerviosos . , 7, Masson? 2001.
SNELL RS, Neuroanatomía clínica , 6, Médica Panamericana? 2007
WILSONPAUWELS L, AKESSON EJ, STEWART PA. , Nervios craneanos: en la salud y en la enfermedad , 2, Médica Panamericana? 2003.
SEMPERE T, , TC helicoidal , , Madrid: Drug Farma, cop.1998

Complementària NOLTE, J, El cerebro humano, introducción a la anatomía funcional, 3, MosbyDoyma,
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. , Prometheus texto y atlas de Anatomia: Tomo 3. Cabeza y Neuroanatomia. , , Editorial Médica Panamericana? 2006.
ROUVIERE, H. DELMAS, H, H. Anatomía humana descriptiva, topográfica y funcional (Tomo 4), 11, Masson, 2006.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent