DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MODELS EXPERIMENTALS DE VULNERABILITAT EN TRASTORNS NEUROPSIQUIÀTRICS Codi 14635207
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Optativa 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.santafe@urv.cat
Professors/es
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Web http://cms.ual.es/UAL/estudios/masteres/plandeestudios/asignaturas/asignatura/MASTER7094?idAss=70942207&idTit=7094&anyo_actual=2017-18
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i l'ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexos de forma crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos.
 CT5 Comunicar idees complexes de forma efectiva a tota mena d'audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per a gestionar la carrera professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Comprendre en profunditat els principis bàsics en que es fonamenta la neurotoxicologia i la psicofarmacologia
Desenvolupar les bases per comprendre els mecanismes d’acció de les substàncies neurotòxiques (tòxics ambientals, drogues d’abús y fàrmacs)
Comprendre i definir els sistemes neurals i estructures implicades en la conducta normal y patològica
Identificar els factors biològics i ambientals que incrementen la vulnerabilitat dels subjectes als neurotòxics
Comprendre les diferències biològiques i psicològiques al llarg del cicle vital
 CT2 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 CT3 Jutjar els riscos derivats de l’exposició de neurotòxics i psicofàrmacs. Ser capaços d’identificar els factors ambientals susceptibles d’alterar la conducta de l’organisme, i valorar els riscos derivats de l’exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
 CT7 Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Proposar noves idees, oportunitats o solucions a problemes i / o processos coneguts
 CT4 Mostrar respecte pels drets fonamentals i de igualtat entre homes i dones
Col·laborar activament en la planificació del treball en equip, la distribució de les tasques i els terminis requerits
 CT5 Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Utilitzar software per comunicació en línia: eines interactives (web, Moodle, blocs), correu electrònic, foros, xat, videoconferències, eines de treball col·laboratiu, etc. Utilitzar les TIC de forma habitual i saber adaptar-les a les seves necessitats
 CT6 Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0º Bloque Introducción Introducción en la selección psicogenética y el estudio de la vulnerabilidad diferencial.
1º Bloque Investigación en diferencias individuales a trastornos neuropsiquiátricos 1. Factores ambientales y genéticos que afectan a la vulnerabilidad diferencial
2. Diferencias individuales en la sensibilidad a psicopatologías y neurotóxicos
3. Técnicas y Métodos de estudio en vulnerabilidad y diferencias individuales en animales de investigación
4. Tarea 1 modelos animales de vulnerabilidad a psicopatología.
2º Bloque Vulnerabilidad diferencial a sustancias neuroactivas 5. Factores ambientales que afectan a la vulnerabilidad a sustancias neuroactivas
6. Diferencias individuales en la sensibilidad a sustancias neuroactivas
7. Tarea 2 sobre los Efectos diferenciales de las sustancias neuroactivas en vulnerabilidad a la psicopatología.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
CT7
CT5
15 45 60
Treballs
CT1
CT2
10 24 34
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Planificación de la asignatura y conceptos generales
Sessió Magistral Material on-line
Treballs Será imprescindible leer los dos artículos de referencia básica para cada uno de los bloques y se evaluarán mediante las respuestas a las preguntas planteadas en cada bloque de cada una de las referencias básicas (teniendo en cuenta los plazos de entrega). Las respuestas se entregarán a través de una herramienta de TAREA activada en la web ct.
Atenció personalitzada Mediante correo electrónico o durante las sesiones presenciales

Atenció personalitzada
Descripció
Mediante correo electrónico o durante las sesiones presenciales

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CT1
CT2
Será imprescindible leer los dos artículos de referencia básica para cada uno de los bloques y se evaluarán mediante las respuestas a las preguntas planteadas en cada bloque de cada una de las referencias básicas (teniendo en cuenta los plazos de entrega). Las respuestas se entregarán a través de una herramienta de TAREA activada en la web ct.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Giovanoli y cols., (2013) Stress in puberty unmasks latent neuropathological consequences of prenatal inmune activation in mice. Science, 339, 1095-1099

Moreno y cols., (2012) Poor inhibitory control and neurochemical differences in high compulsive drinkers rats selected by schedule-induced polydipsia. Psychopharmacology, 219, 661-672

Moreno y cols (2012) Impulsivity differences in recreational cannabis users and binge drinkers in a University population.   Drug and Alcohol Dependence,  124, 355- 362

 Nikolova y cols., (2015) Divergent responses of the amygdala and ventral striatum predict stress-related problem drinking in young adults: possible differential markers of affective and impulsive pathway of risk for alcohol use disorder. Molecular psychiatry, doi:10.1038/mp.2015.85

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent