DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) VALORACIÓ FUNCIONAL DEL SISTEMA NERVIÓS Codi 14635211
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Optativa 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Psicologia
Coordinador/a
CANALS SANS, JOSEFA
Adreça electrònica josefa.canals@urv.cat
nuria.voltas@urv.cat
Professors/es
CANALS SANS, JOSEFA
VOLTAS MORESO, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant questa assignatura pretén oferir a l'alumne instruments d'avaluació conductual i neuropsicològica que puguin ser vàlids per a la valoració dels possibles efectes de factors ambientals adversos. A causa de que el procés de neurodesenvolupament és altament vulnerable des de la gestació als primers anys de vida, l'avaluació descrita en l'assignatura comprendrà principalment els períodes de desenvolupament primerenc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i l'ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexos de forma crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos.
 CT5 Comunicar idees complexes de forma efectiva a tota mena d'audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per a gestionar la carrera professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Comprendre en profunditat els principis bàsics en que es fonamenta la neurotoxicologia i la psicofarmacologia
Desenvolupar les bases per comprendre els mecanismes d’acció de les substàncies neurotòxiques (tòxics ambientals, drogues d’abús y fàrmacs)
Comprendre i definir els sistemes neurals i estructures implicades en la conducta normal y patològica
Identificar els factors biològics i ambientals que incrementen la vulnerabilitat dels subjectes als neurotòxics
Comprendre les diferències biològiques i psicològiques al llarg del cicle vital
 CT2 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 CT3 Jutjar els riscos derivats de l’exposició de neurotòxics i psicofàrmacs. Ser capaços d’identificar els factors ambientals susceptibles d’alterar la conducta de l’organisme, i valorar els riscos derivats de l’exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
 CT7 Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Proposar noves idees, oportunitats o solucions a problemes i / o processos coneguts
 CT4 Mostrar respecte pels drets fonamentals i de igualtat entre homes i dones
Col·laborar activament en la planificació del treball en equip, la distribució de les tasques i els terminis requerits
 CT5 Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Utilitzar software per comunicació en línia: eines interactives (web, Moodle, blocs), correu electrònic, foros, xat, videoconferències, eines de treball col·laboratiu, etc. Utilitzar les TIC de forma habitual i saber adaptar-les a les seves necessitats
 CT6 Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloque 1: Evaluación de la conducta neonatal



1.1. La escala NBAS (Brazelton)

1.2. La evaluación del efecto de factores de riesgo prenatales y perinatales sobre la conducta neonatal


Bloque 2: Evaluación del neurodesarrollo y capacidad intelectual



2.1. Las principales escalas en la primera infancia

2.2. Las escalas de inteligencia según periodo evolutivo

2.2. Estudios que evalúan el efecto de factores de riesgo sobre el neurodesarrollo


Bloque 3: Evaluación de las funciones neuropsicológicas según etapas evolutivas



3.1. Funciones ejecutivas

3.2. Otras funciones: Lenguaje, memoria, aprendizaje
Bloque 4: Evaluación de problemas psicológicos en las etapas infantil y juvenil

4.1. Escalas generales

4, 2. Escalas específicas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Resolució de problemes, exercicis
CT2
CT5
7 33 40
Sessió Magistral
CT1
CT3
12 35 47
Atenció personalitzada
CT2
5 5 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicación de la asignatura online, evaluación y presentación de las docentes
Resolució de problemes, exercicis Realización de tareas solicitadas por los docentes en relación al contenido online que se va presentando.
Sessió Magistral Para cada bloque, las profesores dejan material online que debe ser revisado y estudiado.
La realización de tareas solicitadas por los docentes también está relacionado con este contenido.
Atenció personalitzada Resolver dudas

Atenció personalitzada
Descripció
La atención personalizada se realizará online a través del correo electrónico, forums o cualquier otro canal que el alumno necesite

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
CT2
CT5
Se presentaran online tareas para cada bloque que el alumno debe realizar en un límite de tiempo 50
Sessió Magistral
CT1
CT3
Se presentaran online tareas para cada bloque que el alumno debe realizar en un límite de tiempo 50
Atenció personalitzada
CT2
Atender y resolver dudas 0
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Se evaluaran 4 tareas correspondientes a los 4 bloques:

Tarea Bloque I: 30%

Tarea Bloque II: 30%

Tarea Bloque III: 20%

Tarea Bloque IV: 20%


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent