DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) IMATGE PER ECOGRAFIA Codi 14635213
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.santafe@urv.cat
Professors/es
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Explicar los canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com conseqüència de l’aplicació de les tècniques conservadores i invasives de tractament dels PGM
 CT7 Tractar les disfuncions del sistema neuromusculoesquelètic tant de manera conservadora com invasiva, respectant les contraindicacions i evitant els perills derivats de la seva execució, tant pel fisioterapeuta com per al pacient
 CT4 Diferenciar i utilitzar els diferents tipus de raonament clínic i l'evidència científica en la presa de decisions terapèutiques. Demostrar un alt nivell de destresa manual i altres tècniques de teràpia física per a la mobilització muscular
Discriminar els pacients que pateixen afeccions del sistema neuromusculoesquelètic que estan fora de l'àmbit de la fisioteràpia i derivar al professional corresponent, així com saber derivar als pacients que tracta el fisioterapeuta i que requereixen, a més, d'altres professionals
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Bases físicas de la ecografía Adquisición de la imagen ecográfica
Componentes del equipamiento: sonda (principios de funcionamiento y tipos), unidad de procesamiento y monitor
Ultrasonografía
Doppler: efecto Doppler
Calidad de imagen
2.- Aplicaciones de los ultrasonidos en el diagnóstico por la imagen Semiología básica de esta técnica
Técnicas de exploración.
Estudio muscular: Imágenes normales y patológicas
Identificación de PGM
3.- Uso del ecógrafo para dirigir técnicas de intervención en Fisioterapia Invasiva Punción seca eco-guiada en músculos profundos
Punción seca con electro-estimulación
Punción de ligamentos y tendones

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Seminaris
CT1
CT4
10 20 30
Pràctiques clíniques
CT4
20 0 20
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
CT1
CT7
0 40 40
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
CT1
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentacion de la asignatura. Actividades, planificación y calendario
Seminaris a) Sesiones para introducir nuevos conceptos y ampliar conocimientos. El trabajo se hace a partir de imágenes, de datos o de problemas.
b) Sesiones de anatomía ecográfica.
Pràctiques clíniques - Visulaización ecográfica de estructuras anatómicas musculoesqueleticas (músculos, nervios, tendones, ligamentos)
- Detección clínica de puntos gatillo musculares y posterior visión ecográfica.
- Punción seca ecoguiada
- Punción seca eco localizada
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes A partir de recusos biliograficos y cintando con la estrecha supervision d elos profesores se trata de un autoaprendizaje basado en la resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa.
Atenció personalitzada Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Atenció personalitzada
Descripció
Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
CT1
CT7
75
Proves objectives de tipus test
CT1
25
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Sociedad Española de Ultrasonidos, Bueno Horcajadas, Del Cura Rodríguez, Ecografía Musculoesquelética Esencial, , Panamericana 2011
Lucio Ventura Ríos, Manual de ecografía musculoesquelética, , Panamericana 2010
Berquist TH , Compendio de diagnóstico por imagen en patología musculoesquelética, , McGraw – Hill- Interamericana. 2002.

Complementària Berquist TH , MRI of Muscle and Skeletal System , , Williams & Wilkins. 1996
Firooznia, H.; Golimbu, C; Rafii, M; Rauschning, W; Weinreb, J, Imágenes por RM y TC del sistema musculoesquelético , , Mosby (1992)
J.L. Del Cura, R. Zabala, I. Corta, Intervencionismo guiado por ecografía en el sistema musculoesquelético, , 52 (06) 2010. doi: 10.1016/j.rx.2010.07.004
MÖLLER TB, REIF E, Atlas de bolsillo de cortes anatómicos: tomografía computerizada y resonancia magnética , 2, Madrid: Médica Panamericana? 2000.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent