Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
| CT4 |
Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Explicar los canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com conseqüència de l’aplicació de les tècniques conservadores i invasives de tractament dels PGM
| | CT7 |
Tractar les disfuncions del sistema neuromusculoesquelètic tant de manera conservadora com invasiva, respectant les contraindicacions i evitant els perills derivats de la seva execució, tant pel fisioterapeuta com per al pacient
| | CT4 |
Diferenciar i utilitzar els diferents tipus de raonament clínic i l'evidència científica en la presa de decisions terapèutiques. Demostrar un alt nivell de destresa manual i altres tècniques de teràpia física per a la mobilització muscular
Discriminar els pacients que pateixen afeccions del sistema neuromusculoesquelètic que estan fora de l'àmbit de la fisioteràpia i derivar al professional corresponent, així com saber derivar als pacients que tracta el fisioterapeuta i que requereixen, a més, d'altres professionals
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Bases físicas de la ecografía |
Adquisición de la imagen ecográfica
Componentes del equipamiento: sonda (principios de funcionamiento y tipos), unidad de procesamiento y monitor
Ultrasonografía
Doppler: efecto Doppler
Calidad de imagen
|
2.- Aplicaciones de los ultrasonidos en el diagnóstico por la imagen |
Semiología básica de esta técnica
Técnicas de exploración.
Estudio muscular: Imágenes normales y patológicas
Identificación de PGM
|
3.- Uso del ecógrafo para dirigir técnicas de intervención en Fisioterapia Invasiva |
Punción seca eco-guiada en músculos profundos
Punción seca con electro-estimulación
Punción de ligamentos y tendones
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Seminaris |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques clíniques |
|
20 |
0 |
20 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
0 |
40 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentacion de la asignatura. Actividades, planificación y calendario |
Seminaris |
a) Sesiones para introducir nuevos conceptos y ampliar conocimientos. El trabajo se hace a partir de imágenes, de datos o de problemas.
b) Sesiones de anatomía ecográfica. |
Pràctiques clíniques |
- Visulaización ecográfica de estructuras anatómicas musculoesqueleticas (músculos, nervios, tendones, ligamentos)
- Detección clínica de puntos gatillo musculares y posterior visión ecográfica.
- Punción seca ecoguiada
- Punción seca eco localizada
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
A partir de recusos biliograficos y cintando con la estrecha supervision d elos profesores se trata de un autoaprendizaje basado en la resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa. |
Atenció personalitzada |
Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos. |
Descripció |
Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
|
75 |
Proves objectives de tipus test |
|
|
25 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Sociedad Española de Ultrasonidos, Bueno Horcajadas, Del Cura Rodríguez, Ecografía Musculoesquelética Esencial, , Panamericana 2011
Lucio Ventura Ríos, Manual de ecografía musculoesquelética, , Panamericana 2010
Berquist TH , Compendio de diagnóstico por imagen en patología musculoesquelética, , McGraw – Hill- Interamericana. 2002.
|
|
Complementària |
Berquist TH , MRI of Muscle and Skeletal System , , Williams & Wilkins. 1996
Firooznia, H.; Golimbu, C; Rafii, M; Rauschning, W; Weinreb, J, Imágenes por RM y TC del sistema musculoesquelético , , Mosby (1992)
J.L. Del Cura, R. Zabala, I. Corta, Intervencionismo guiado por ecografía en el sistema musculoesquelético, , 52 (06) 2010. doi: 10.1016/j.rx.2010.07.004
MÖLLER TB, REIF E, Atlas de bolsillo de cortes anatómicos: tomografía computerizada y resonancia magnética , 2, Madrid: Médica Panamericana? 2000.
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|