Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8 |
Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral |
| A14 |
Intervenir, assessorar i gestionar la prevenció de riscos laborals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8 |
Analitza els sistemes, procediments, instruments de gestió i les tècniques d’avaluació de la qualitat de les organitzacions
| | A14 |
Gestiona eines de mesura de la qualitat de vida laboral dels recursos humans
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció a la qualitat de vida laboral |
1.1 Concepte i evolució
1.2. Salut ocupacional
1.3 Perspectives, dimensions i indicadors de qualitat de vida laboral |
Tema 2. Diferencies individuals i qualitat de vida laboral. |
2.1. Processos psicosocials
2.2. Model ABC
2.3. Percepció i qualitat de vida laboral
2.4. Diferències individuals |
Tema 3. Estructura organitzativa, sistemes d'organització, organitzacions saludables i qualitat de vida laboral |
3.1. Situació contextual
3.2. Conceptes bàsics
3.3. Organitzacions saludables vs organitzacions tòxiques
3.4. Avaluació i intervenció de la qualitat de vida laboral a les organitzacions |
Tema 4. Factors psicosocials: estrés laboral, assetjament, burnout i comportament absentista. |
4.1. Condicions laborals a l'estat espanyol
4.2. Baixes laborals per causa psíquica
4.3. Estrés laboral
4.4. Burnout
4.5. Mobbing
4.6. Discriminació
4.7. Absentisme i presentisme
4.8 Violència |
Tema 5. Intervenció psicosocial en organitzacions saludables. |
5.1. Mètodes i tècniques d'avaluació
5.2. Mètodes i tècniques d'intervenció |
Tema 6. Exemples pràctics. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
10 |
15 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
5 |
10 |
Debats |
|
1 |
4 |
5 |
Fòrums de debat |
|
0 |
1 |
1 |
Treballs |
|
5 |
20 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
3 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: continguts, objectius, metodologia i criteris d’avaluació. Prospecció de coneixements previs i expectatives |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura. L’exposició anirà recolzada amb presentacions fetes amb el programa informàtic Powerpoint i altres mitjans tradicionals. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'activitats que es plantejaran a classe per tal de portar a la pràctica els coneixements teòrics |
Debats |
Recerca d'informació i debat sobre qüestions que es plantejaran al començament de l'assignatura |
Fòrums de debat |
Participació activa i creativa a les tres discussions plantejades mitjançant el moodle |
Treballs |
Elaboració d'un treball d'investigació sobre un tema que es proporcionarà al començament del quatrimestre.
Ha de ser original i basar-se en la literatura científica més actual. Constarà de dues parts: una part teòrica i una part pràctica.
|
Presentacions / exposicions |
Presentació, davant del grup-classe del treball d'investigació realitzat. |
Atenció personalitzada |
Atenció als dubtes respecte l'assignatura així com la preparació del treball d'investigació a realitzar sobre un del temes tractats de QVL. |
Descripció |
Personalment al despatx en horari d'atenció i prèvia petició o bé virtualment mitjaçant e-mail o moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució dels exercicis i activitats plantejats a classe seguint les indicacions proporcionades per la professora i entregades a les dates establertes (la no entrega en els termes marcats implica no puntuació) |
20% |
Treballs |
|
Presentació en paper i presentació oral davant del grup-classe d'un treball d'investigació teòric i pràctic sobre un tema que es plantejarà a l'inici de l'assignatura. |
Part escrita 20%
Presentació oral
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Dues proves de control teòric-pràctic tipus test amb opció múltiple de resposta (els errors resten) i cas pràctic
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Primera convocatòria. Implica el seguiment de l'assignatura en forma d'avaluació continuada, és a dir, assistència mínima al 80% de les classes i realització de les tasques que es vagin demanant. La superació de l'assignatura requereix d'una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les parts (activitats, treball, presentació oral i proves de control). En cas de no poder adscriure's a aquesta modalitat s'haurà de comunicar al començament de l'assignatura per tal d'establir possibilitats de compensació, com a màxim una setmana després d'iniciat el quadrimestre. Segona convocatòria implica la realització de les mateixes activitats que es duran a terme durant les classes, l'exàmen, i l'elaboració el treball pràctic (escrit i presentació) que s'haurà de lliurar el dia de l'examen en paper, power point i gravació en format DVD. Superar l'assignatura implica una nota mínima de 5 en la part pràctica i de 5 en la part teòrica, de no ser així l'assignatura quedarà suspesa. Durant les activitats avaluatives no es podrà fer servir cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades, sent motiu directe de desqualificació. Així mateix no està permés l'ús de telèfons mòbils durant les classes. |
Bàsica |
Tous, J. , Psicosociologia de la salud ocupacional (1): Evaluación en intervención psicosocial., , AEPA-Publidisa
Tous, J., Psicosociologia de la salud ocupacional (2): Promoción de la salud ocupacional. , , AEPA-Publidisa
Tous, J. , Quemarse en el trabajo: El síndrome del “Burnout”, , Formación en Seguridad Laboral. Volumen 4 Págs, 14
Tous, J., El comportamiento absentista y sus repercusiones en la calidad de vida y calidad delservicio en el sector hotelero. , , Septem
Tous, J, Aspectes psicosocials de la qualitat de vida laboral en el sector hoteler., , Publicacions URV
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|