DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) VIGILÀNCIA TECNOLÒGICA Código 16655108
Titulación
Emprenedoria i Innovació (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
ROMAGUERA VIRGILI, XANTAL
Correo-e xantal.romaguera@urv.cat
Profesores/as
ROMAGUERA VIRGILI, XANTAL
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura pretén indagar en aspectes concrets pensant en la vigilància tecnològica com a instrument de recerca de noves oportunitats per a la investigació i gestió de la innovació. Els continguts de l'assignatura es basaran en l'estudi de metodologies i eines per a l'obtenció-anàlisi-comunicació d'informació de valor estratègic per a l'organització.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Establir una base conceptual teòrica dels termes i conceptes relacionats amb la Vigilància Tecnològica.
Distingir les diverses fases del cicle de la Vigilància Tecnològica.
Determinar criteris per establir els factors crítics de Vigilància.
Conèixer els tipus de fonts d’informació i els criteris d’avaluació de les fonts per a la Vigilància Tecnològica.
Desenvolupar habilitats de cerca i recuperació de la informació.
Conèixer i aprendre a usar tot un repertori d’eines per automatitzar la Vigilància Tecnològica.
Conèixer la mineria de dades i textos i el seu paper en la Vigilància Tecnològica.. Conèixer algunes eines relacionades.
Ser capaç de decidir per quins canals i quins mitjans de difusió són necessaris per fer arribar la informació recopilada a les persones adequades.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA VIGILÀNCIA TECNOLÒGICA 1.1. El paper de la vigilància en el procés d’innovació
1.2. Definicions
1.3. Objectius de la Vigilància Tecnològica
1.4. Fases del procés de Vigilància Tecnològica
TEMA 2. IDENTIFICACIÓ I ANÀLISI DE LES NECESSITATS DE VIGILÀNCIA 2.1. Relació entre la planificació estratègica i la Vigilància Tecnològica
2.2. Factors Crítics de Vigilància (FCV)
TEMA 3. OBTENCIÓ D’INFORMACIÓ. LES FONTS D’INFORMACIÓ 3.1. Tipologia de fonts d’informació
3.2. Selecció de fonts i recuperació de la informació (RI)
TEMA 4. CERCA D’INFORMACIÓ. VIGILÀNCIA A INTERNET 4.1. Cerca d’informació a internet
4.2. Eines de Vigilància
TEMA 5. ANÀLISI DE LA INFORMACIÓ 5.1. Tractament de la informació
5.2. Mineria de dades i text
TEMA 6. VALORITZACIÓ DE LA INFORMACIÓ 6.1. Productes de Vigilància Tecnològica
6.2. Difusió i comunicació
6.3. Orientació per a la presa de decisions

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
11 5 16
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A7
CT2
CT4
CT5
10 0 10
Treballs
A7
CT1
CT2
CT4
CT5
4 40 44
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, estructuració dels temps, informació sobre el treball final, fitxa de l'alumne
Sessió Magistral Sessions teòriques a l'aula ordinària en relació a la metodologia de la vigilància sistemàtica o puntual: definició de les necessitats de vigilància (què, com); cerca, anàlisi i registre de la informació; difusió de la informació i posada en valor.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar a l'aula d'informàtica els coneixements impartits en les sessions magistrals: exercicis pràctics relacionats amb les fonts d'informació (selecció, ús i extracció d'informació de fonts formals i estructurades); eines específiques d'ús per a la vigilància tecnològica (selecció, ús i extracció d'informació de fonts informals no estructurades); i, eines d'anàlisi, difusió i publicació de la informació recuperada.
Treballs Selecció d’un cas d’estudi relacionat amb els interessos de l’alumne. El projecte consistirà en el disseny de les fases principals d’un sistema de VT: FCV, identificació de fonts, automatització de fonts, disseny d’un sistema de difusió i comunicació de la informació recopilada.
Atenció personalitzada En aquesta assignatura hi ha dos tipus d’atenció personalitzada:
1. Amb cita concertada. Dues reunions: inicial per comentar les possibles opcions per triar el supòsit pel projecte; una segona cita un cop iniciat el projecte per concretar-ne els detalls.
2. Atenció individualitzada en continu durant la realització dels exercicis pràctics a l’aula de TIC.

Atenció personalitzada
descripción
En aquesta assignatura hi ha dos tipus d’atenció personalitzada: 1. Amb cita concertada. Dues reunions: inicial per comentar les possibles opcions per triar el supòsit pel projecte; una segona cita un cop iniciat el projecte per concretar-ne els detalls. 2. Atenció individualitzada en continu durant la realització dels exercicis pràctics a l’aula de TIC.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A7
CT1
CT2
CT4
CT5
Selecció d’un cas d’estudi relacionat amb els interessos de l’alumne. El projecte consistirà en el disseny de les fases principals d’un sistema de VT: FCV, identificació de fonts, automatització de fonts, disseny d’un sistema de difusió i comunicació de la informació recopilada. 100%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En segona convocatòria també s'exigirà la realització d'un projecte final de les mateixes característiques que el de primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Arroyo Varela, S. R., La inteligencia competitiva: una herramienta clave en la estrategia empresarial, , Madrid: Pirámide, 2005
, Modelos de vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. , , Bilbao: BAI, 2007
Palop, P.; Vicente, J. M., Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva: su potencial para la empresa , , Madrid: COTEC, 1999
Rey Vázquez L., Informe APEI sobre vigilancia tecnológica, , Gijón, 2009

http://www.documentalistaenredado.net/contenido/mod_vig_cast.pdf

http://www.eenbasque.net/guia_transferencia_resultados/files/COTEC%20-%20Vigilancia%20Tecnologica%20e%20Inteligencia%20Competitiva%20-%20su%20potencial%20para%20la%20empresa%20espanola.pdf

http://eprints.rclis.org/14114/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.