DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA Código 16655209
Titulación
Emprenedoria i Innovació (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BORRÀS GARRIDO, IRENE
Correo-e irene.borras@urv.cat
Profesores/as
BORRÀS GARRIDO, IRENE
Web
Descripción general e información relevante Es tracta de proporcionar a l'estudiant una visió global del concepte de Responsabilitat Social Corporativa, proporcionant els instruments i les habilitats necessàries per planificar, desenvolupar i avaluar criteris de responsabilitat social corporativa integrats en l'estratègia empresarial.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Comprendre el marc conceptual de la responsabilitat social corporativa.
Adquirir els fonaments de la responsabilitat social corporativa i les últimes tendències en aquest àmbit.
Conèixer les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la responsabilitat social corporativa a la seva gestió.
Aplicar els conceptes de responsabilitat social corporativa en la resolució de casos.
Prendre consciència de la importància de l'ètica i la responsabilitat social corporativa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
TEMA 1:EMPRESA I RESPONSABILITAT SOCIAL 1.1. La funció social de l’empresa
1.2. Conceptualització de RSE
1.3. Responsabilitat social i ètica empresarial
1.4. Factors que impulsen la RSE
1.5. Nivells de responsabilitat social
1.6. La RSE com a model de gestió
TEMA 2: LA RSE I ELS GRUPS D'INTERÈS 2.1. La teoria dels stakeholders: introducció
2.2. Anàlisis i gestió dels stakeholders o grups d’interès
2.3. Activitats especifiques de RSE respecte als stakeholders grups d’interès
TEMA 3: INSTRUMENTS DE GESTIÓ DE LA RSE 3.1. Instruments de gestió: quins i per què?
3.2. Informes de sostenibilitat: GRI
3.3. Codis de conducta
3.4. Normalització i certificació

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Debats
A7
CT7
10 10 20
Presentacions / exposicions
A7
CT4
CT7
2 19 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
4 0 4
Sessió Magistral
A7
11 16 27
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A7
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, objectius, competències que es treballen, avaluació, bibliografia, etc.
Debats Debat i discussió sobre qüestions relacionades amb el temari de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició i defensa per part dels alumnes dels treballs realitzats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució de casos relacionats amb la temática de l'assignatura
Sessió Magistral Classe magistral participativa, on el professor exposa els continguts dels diferents temes del programa, demanant la la participació per part de l'alumne
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes

Atenció personalitzada
descripción
El professor atendra personalments als alumnes per resoldre els dubtes referents a les classes magistrals, a les pràctqiues així com en la realització dels treballs o activitats

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A7
CT4
CT7
Al llarg del curs es presentaran i defensaran públicamnet diverses activitats proposades pel professor 70%
Proves objectives de tipus test
A7
Realització per part de l'alumne d'una prova objectiva tipus test 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A l'inici del curs i mitjançant el Moodle el professor donarà les indicacions corresponents en relació a les activitats proposades.

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global de l'assignatura amb un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Buchholtz, A.K. y Carroll, A.B, Business and society: Ethics and stakeholder management, , 8ª ed. Edición internacional, South-Western Cengage Learning. Canadá. 2012
Crane, A. y Matten, D. (2010) , Business ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization, 3ª ed, Oxford University Press. Oxford. 2010
Fernández Gago, R. (2005), ), Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España
Olcese, A. Rodríguez, M.A. y Alfaro, J. (2008), Manual de la Empresa Responsable y Sostenible, , McGrawHill, Madrid.

Complementària

Camacho, I., Fernández, JL i Miralles, j. (2002), Ética de la empresa. Desclée. Bilbao

Francés, P. (2004), Ética de los negocios. Innovación y Responsabilidad. Desclée.Colección Ética aplicada. Bilbao

Jones, C.; Parker, M. i Bos, R. (2005): For Business Ethics. Routledge. UK

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.