IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) INTERACCIÓ PERSONA-ORDINADOR Code 17234104
Study programme
Grau d'Enginyeria Informàtica (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinator
MAURI LOBA, CESAR FRANCESC
E-mail cesar.mauri@urv.cat
Lecturers
MAURI LOBA, CESAR FRANCESC
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information L’assignatura ha de servir per a introduir als alumnes els conceptes bàsics de la interacció persona-ordinador. Inclou com el factor humà afecta a la interacció, quins són els principals dispositius per a la interacció, fonaments de disseny de sistemes interactius, introducció a l'accessibilitat i avaluació de la usabilitat i l'accessibilitat.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A6 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, avaluar i assegurar l’accessibilitat, ergonomia, usabilitat i seguretat dels sistemes, serveis i aplicacions informàtiques, així com de la informació que gestionen.
 CM17 Capacitat per dissenyar i avaluar interfícies persona-ordinador que garanteixin l'accessibilitat i usabilitat als sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A6 Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
 CM17 Coneix els fonaments de la interacció persona-ordinador
Comprèn com el factor humà afecta a la interacció persona-ordinador
Coneix els principals dispositius per a la interacció persona-ordinador
Sap realitzar un prototip d’una interfície d’usuari
Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
Type B Code Learning outcomes
 B3 És capaç de resoldre problemes de forma enginyosa, amb iniciativa i creativitat, tenint en compte els conceptes de l'assignatura.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
0. Introducció
1. Tecnologia dels dispositius per la interacció

2. Disseny i implementació d'interfícies persona-ordinador

2.1 El factor humà
2.2 Fonaments de disseny de sistemes interactius
2.3 Avaluació
2.4 Accessibilitat
3. Introducció a la visualització de la informació
4. Interfícies avançades.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A6
CM17
2 0 2
Sessió Magistral
A6
CM17
22 22 44
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
CM17
B3
24 48 72
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A6
CM17
B3
4 12 16
Proves objectives de preguntes curtes
A6
CM17
B3
2 12 14
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Es presentarà a l'alumne el temari i criteris d'avaluació de l'assignatura, i es realitzarà una introducció general a la disciplina de la interacció persona-ordinador.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts. L'exposició es farà en català.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions pràctiques de laboratori fent ús de les TIC en les quals es complementaran els continguts de les sessions magistrals d'una forma participativa.
Atenció personalitzada L'alumne podrà sol·licitar al professor sessions d'atenció individualitzada.

Atenció personalitzada
Description
L'atenció personalitzada es realitzarà a través de correu electrònic o presencialment sol·licitant cita prèvia.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
CM17
B3
Els estudiants, en grups de 3 o 4 persones, hauran d'analitzar algun problema o tasca relacionada amb la informàtica, desenvolupar diferents alternatives de disseny, implementar un prototip detallat i avaluar-­lo amb usuaris reals. Consta de 4 lliuraments i una exposició pública final. 50%
Proves de desenvolupament
A6
CM17
B3
Es faran 2 proves escrites a classe (exàmens) 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A6
CM17
B3
Es realitzaran exercicis i proves objectives de preguntes curtes a través de moodle. 10%
Others  
 
Other comments and second exam session

1era convocatòria (avaluació continuada)

Es realitzaran 2 proves teòriques de desenvolupament (exàmens escrits), un o més exercicis i proves objectives de preguntes curtes (via moodle) i una pràctica a través de TIC que constarà de 4 lliuraments i exposició pública. Per aprovar caldrà:

  • Tenir una nota de 5 o superior en la darrera prova teòrica.
  • Que la mitjana de les notes de les proves teòriques sigui 5 o superior.
  • Tenir un 5 o superior (de mitjana) en els exercicis i proves objectives de preguntes curtes.
  • Que la mitjana de les proves pràctiques sigui 4 o superior
  • Que el resultat de combinar la nota de teoria, la d'exercicis i proves objectives de preguntes curtes i la de pràctiques sigui 5 o superior.

2ona convocatòria

Els alumnes que no aprovin l'assignatura durant l'avaluació continuada, hauran d'examinar-se en segona convocatòria i tornar a lliurar aquelles parts de la pràctica que no superin la qualificació de 4. L'examen inclourà tota la teoria vista durant el curs. Per aprovar caldrà:

  • Tenir una nota de 5 o superior en la prova teòrica.
  • Que la mitjana de les pràctiques sigui 4 o superior
  • Que el resultat de combinar la nota de teoria (50%) i la de pràctica (50%) sigui 5 o superior.


Durant la realització de les proves teòriques no es podrà dur cap dispositiu electrònic.


Fonts d'informació

Bàsica Alan J. Dix, Human-computer interaction, 3rd ed., Harlow, England [etc.] : Pearson Education, cop. 2
Steve Krug, Don't make me think! : a common sense approach to web usability , 2nd ed, Berkeley, Calif. : New Riders, cop. 2006
Jeff Johnson, Designing with the mind in mind : simple guide to understanding user interface design rules, 1st ed, Burlington, MA : Morgan Kaufmann Publishers, 2010

Alguns dels llibres anteriors es troben també disponibles en edició electrònica.

El llibre de Steve Krug també es troba traduït al castellà:

No me hagas pensar : una aproximación a la usabilidad en la web
Krug, Steve
Madrid : Pearson Educación, cop. 2006

Complementària Toni Granollers i Saltiveri, Jesús Lorés Vidal, José Juan Cañas Delgado, Diseño de sistemas interactivos centrados en el usuario, 1st ed, Barcelona : UOC, 2005
Julio Abascal, José J. Cañas, Miguel Gea, Ana Belén Gil, Jesús Lorés, Ana Belén Martínez Prieto, Man, Introducción a la Interacción Persona-Ordenador, ,
GRIHO, Modelo de Proceso de la Ingeniería de la usabilidad y de la accesibilidad. MPIu+a, , Lleida
Ben Shneiderman & Catherine Plaisant, Designing the user interface : strategies for effective human-computer interaction, 5th ed, Upper Saddle River, N.J. ; London : Pearson Educat
Jakob Nielsen, useit.com, ,
, Usability First, ,

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ I/17234001
PROGRAMACIÓ/17234114
 
Other comments
Es suposarà que l'estudiant sap programar en llenguatge Java i coneix quins són els elements bàsics per dissenyar interfícies gràfiques així com les eines SWING de Java.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.