Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A6 |
Capacitat per dissenyar, desenvolupar, avaluar i assegurar l’accessibilitat, ergonomia, usabilitat i seguretat dels sistemes, serveis i aplicacions informàtiques, així com de la informació que gestionen. |
| CM17 |
Capacitat per dissenyar i avaluar interfícies persona-ordinador que garanteixin l'accessibilitat i usabilitat als sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
|
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A6 |
Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
| | CM17 |
Coneix els fonaments de la interacció persona-ordinador
Comprèn com el factor humà afecta a la interacció persona-ordinador
Coneix els principals dispositius per a la interacció persona-ordinador
Sap realitzar un prototip d’una interfície d’usuari
Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
És capaç de resoldre problemes de forma enginyosa, amb iniciativa i creativitat, tenint en compte els conceptes de l'assignatura.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
0. Introducció |
|
1. Tecnologia dels dispositius per la interacció
|
|
2. Disseny i implementació d'interfícies persona-ordinador
|
2.1 El factor humà
2.2 Fonaments de disseny de sistemes interactius
2.3 Avaluació
2.4 Accessibilitat |
3. Introducció a la visualització de la informació
|
|
4. Interfícies avançades. |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
22 |
22 |
44 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
24 |
48 |
72 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
12 |
16 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
12 |
14 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Es presentarà a l'alumne el temari i criteris d'avaluació de l'assignatura, i es realitzarà una introducció general a la disciplina de la interacció persona-ordinador. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts. L'exposició es farà en català. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions pràctiques de laboratori fent ús de les TIC en les quals es complementaran els continguts de les sessions magistrals d'una forma participativa. |
Atenció personalitzada |
L'alumne podrà sol·licitar al professor sessions d'atenció individualitzada. |
descripción |
L'atenció personalitzada es realitzarà a través de correu electrònic o presencialment sol·licitant cita prèvia. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Els estudiants, en grups de 3 o 4 persones, hauran d'analitzar algun problema o tasca relacionada amb la informàtica, desenvolupar diferents alternatives de disseny, implementar un prototip detallat i avaluar-lo amb usuaris reals. Consta de 4 lliuraments i una exposició pública final. |
50% |
Proves de desenvolupament |
|
Es faran 2 proves escrites a classe (exàmens) |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es realitzaran exercicis i proves objectives de preguntes curtes a través de moodle. |
10% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
1era convocatòria (avaluació continuada) Es realitzaran 2 proves teòriques de desenvolupament (exàmens escrits), un o més exercicis i proves objectives de preguntes curtes (via moodle) i una pràctica a través de TIC que constarà de 4 lliuraments i exposició pública. Per aprovar caldrà: - Tenir una nota de 5 o superior en la darrera prova teòrica.
- Que la mitjana de les notes de les proves teòriques sigui 5 o superior.
- Tenir un 5 o superior (de mitjana) en els exercicis i proves objectives de preguntes curtes.
- Que la mitjana de les proves pràctiques sigui 4 o superior
- Que el resultat de combinar la nota de teoria, la d'exercicis i proves objectives de preguntes curtes i la de pràctiques sigui 5 o superior.
2ona convocatòria Els alumnes que no aprovin l'assignatura durant l'avaluació continuada, hauran d'examinar-se en segona convocatòria i tornar a lliurar aquelles parts de la pràctica que no superin la qualificació de 4. L'examen inclourà tota la teoria vista durant el curs. Per aprovar caldrà: - Tenir una nota de 5 o superior en la prova teòrica.
- Que la mitjana de les pràctiques sigui 4 o superior
- Que el resultat de combinar la nota de teoria (50%) i la de pràctica (50%) sigui 5 o superior.
Durant la realització de les proves teòriques no es podrà dur cap dispositiu electrònic. |
Bàsica |
Alan J. Dix, Human-computer interaction, 3rd ed., Harlow, England [etc.] : Pearson Education, cop. 2
Steve Krug, Don't make me think! : a common sense approach to web usability , 2nd ed, Berkeley, Calif. : New Riders, cop. 2006
Jeff Johnson, Designing with the mind in mind : simple guide to understanding user interface design rules, 1st ed, Burlington, MA : Morgan Kaufmann Publishers, 2010
|
Alguns dels llibres anteriors es troben també disponibles en edició electrònica. El llibre de Steve Krug també es troba traduït al castellà: No me hagas pensar : una aproximación a la usabilidad en la web
Krug, Steve
Madrid : Pearson Educación, cop. 2006
|
Complementària |
Toni Granollers i Saltiveri, Jesús Lorés Vidal, José Juan Cañas Delgado, Diseño de sistemas interactivos centrados en el usuario, 1st ed, Barcelona : UOC, 2005
Julio Abascal, José J. Cañas, Miguel Gea, Ana Belén Gil, Jesús Lorés, Ana Belén Martínez Prieto, Man, Introducción a la Interacción Persona-Ordenador, ,
GRIHO, Modelo de Proceso de la Ingeniería de la usabilidad y de la accesibilidad. MPIu+a, , Lleida
Ben Shneiderman & Catherine Plaisant, Designing the user interface : strategies for effective human-computer interaction, 5th ed, Upper Saddle River, N.J. ; London : Pearson Educat
Jakob Nielsen, useit.com, ,
, Usability First, ,
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ I/17234001 | PROGRAMACIÓ/17234114 |
|
|
Otros comentarios |
Es suposarà que l'estudiant sap programar en llenguatge Java i coneix quins són els elements bàsics per dissenyar interfícies gràfiques així com les eines SWING de Java. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|