DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) BIOLOGÍA CELULAR Código 17254005
Titulación
Grado en Ingeniería Biomédica (2017)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer
Lengua de impartición
Català
Departamento Ciencias Médicas Básicas
Coordinador/a
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
Correo-e mariaisabel.inza@urv.cat
josefa.girona@urv.cat
kendracatalina.rodriguez@urv.cat
dania.garcias@urv.cat
marta.sanchis@urv.cat
alba.perez@urv.cat
Profesores/as
INZA ROJAS, MARÍA ISABEL
GIRONA TELL, JOSEFA
RODRÍGUEZ MOREJON, KENDRA CATALINA
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
SANCHIS TALÓN, MARTA
PÉREZ CANTERO, ALBA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura és una introducció a l'estudi de l'organització cel•lular, tant en els seus aspectes estructurals com els funcionals. L'objectiu principal és que l'alumne adquireixi una base conceptual i pràctica sobre els fenòmens cel•lulars que li permetin, més endavant, comprendre el fonament bioquímic dels processos cel•lulars i les seves aplicacions biotecnològiques. Tots aquests coneixements estan estructurats en quatre blocs temàtics: Introducció a la Biologia Cel•lular, Citologia, Cicle i Desenvolupament Cel•lular.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE8 Capacidad para entender los principios biológicos y de funcionamiento del cuerpo humano en condiciones de salud y enfermedad, a fin de poder analizar y diseñar soluciones tecnológicas aplicadas en el ámbito de la salud y de la biomedicina
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE8 Sabe describir los tipos de células y sus estructuras
Conoce la utilidad de los diferentes tipos de microscopios ópticos y electrónicos y saberlos usar para diferenciar diferentes tipos celulares
Conoce las relaciones entre los componentes celulares y las funciones que realizan
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
BLOC 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA BIOLOGIA CÈLULAR. Descripció. Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA. Conceptes de Biologia. Teoria sobre l’origen de la vida.


Tema 2. LA CÈL•LULA GENERALITZADA. Teoria cel•lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Propietats estructurals, genètiques i fisiològiques de la cèl•lula. Cèl•lules procariòtiques, cèl•lules eucariòtiques i virus.


Tema 3. FUNCIONS FONAMENTALS DELS ORGANISMES. Metabolisme: nutrició, respiració i síntesi. Autoperpetuació: homeostasi, reproducció i adaptació.

BLOC 2. CITOLOGIA. Descripció. Tema 4. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (I). MICROSCÒPIA ÒPTICA i ELECTRÒNICA. Introducció històrica a l’estudi de les cèl•lules. Tipus de microscopis i les seves aplicacions. Tècniques de preparació del material biològic.


Tema 5. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (II). Fraccionament cel•lular. Cultius cel•lulars. Tècniques de localització microscòpica de molècules específiques: Citoquímica, immunocitoquímica i autoradiografia.


Tema 7. MEMBRANA PLASMÀTICA. Estructura. Composició química i organització molecular. Activitat fisiològica: permeabilitat. Especialitzacions de la superfície cel•lular. Biogènesi.


Tema 8. MATRIU EXTRACEL•LULAR I ELS SEUS RECEPTORS. La matriu a les cèl•lules animals: components i organització. La matriu a les cèl•lules vegetals: la paret.


Tema 9. MATRIU CITOPLASMÀTICA. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica.


Tema 10. CITOSQUELET. Organització general i elements constituents. Microtúbuls: organització i dinàmica. Centres organitzadors de microtúbuls: centriols, corpuscles basals i centròmers. Estructures microtubulars: fus acromàtic, cilis i flagels. Microfilaments: organització i dinàmica. Filaments intermedis: diversitat i organització. Interaccions entre els diferents components del citosquelet. Fonaments del moviment cel•lular.


Tema 11. RETICLE ENDOPLASMÀTIC. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 12. COMPLEX DE GOLGI. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 13. LISOSOMES I ENDOSOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 14. PEROXISOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 15. MITOCONDRIS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 16. PLASTIDIS: CLOROPLASTS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 17. NUCLI INTERFÀSIC: EMBOLCALL NUCLEAR. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 18. NUCLI INTERFÀSIC: MATRIU NUCLEAR. Composició i organització del material genètic: la cromatina.


Tema 19. NUCLI INTERFÀSIC: NUCLÈOL. Estructura. Organització molecular. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 20. RIBOSOMES. Estructura. Composició química. Paper a la biosíntesi de proteïnes. Biogènesi.
BLOC 3. CICLE CEL•LULAR i DESENVOLUPAMENT. Descripció.


Tema 21. CICLE CEL•LULAR. Recanvi i creixement cel•lular. Etapes i regulació del cicle cel•lular. Envelliment i mort cel•lular.


Tema 22. DIVISIÓ CEL•LULAR (I): MITOSI. Descripció general. Organització molecular i paper funcional de l’aparell mitòtic.


Tema 23. DIVISIÓ CEL•LULAR (II): MEIOSI I GAMETOGÈNESI. Descripció general. Canvis nuclears i citoplasmàtics durant la gametogènesi. Estructura de l’òvul i de l’espermatozoide.


Tema 24. FECUNDACIÓ. Descripció del procés de fecundació. Activació de l’òvul. Especificitat dels receptors òvul-espermatozoide.


Tema 25. CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LES ETAPES DEL DESENVOLUPAMENT EMBRIONARI. Segmentació, blàstula, gastrula. Interaccions nucleo-citoplasmàtiques durant el desenvolupament. Inducció embrionària i neurulació. Diferenciació cel•lular. Formació del patró.
BLOC PRÀCTIQUES. Pràctiques.

Pràctica 1. Introducció a la microcòpia òptica i estereoscòpica. Funcionament.


Pràctica 2. Introducció a la microcòpia electrònica. Funcionament.


Pràctica 3. Introducció a l’estructura cel•lular (I): diferència entre organismes procariòtics i eucariòtics.


Pràctica 4. Introducció a l’estructura cel•lular (II): Diferència entre cèl•lules animals i vegetals.


Pràctica 5. Introducció a l’estructura cel•lular (III): fongs microscòpics.


Pràctica 6. Processos de divisió cel•lular: mitosi.


Pràctica 7. Processos de divisió cel•lular: meiosi.


Pràctica 8. Gametogènesi: Espermatogènesis i Ovogènesis.


Pràctica 9. CARITIPS:Estudi dels cromosomes humans. Interès i Aplicació.


Pràctica 10. Determinació dels grups sanguinis. Aplicació a problemes de genètica.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE8
1 0 1
Sesión magistral
CE8
28 42 70
Prácticas en laboratorios
CE8
24 10 34
Seminarios
CE8
14 24 38
Atención personalizada
CE8
2 0 2
 
Pruebas mixtas
CE8
5 0 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació genèrica de l' assignatura
Sesión magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula durant el primer quatrimestre, distribuïda en 2 hores setmanals segons l'horari oficial. Aquestes classes tindran un durada de 50 min, es començaran a l’hora en punt i finalitzaran 10 min abans.
Prácticas en laboratorios Les pràctiques guiades són obligatòries. Tindran una duració d’un total de 24 hores, distribuïdes en tres hores diàries durant 8 dies segons l’horari oficial. El contingut de les pràctiques està orientat de tal forma que permeti a l'alumne una millor comprensió de la part teòrica del programa. També aborden aspectes tractats més superficialment a les classes teòriques.
Requisits previs:
1) els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que podran adquirir via MOODLE
2) abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.
Avís important: aquells alumnes que faltin a més de dues pràctica sense causa justificada se’ls hi farà un examen personalitzat de les mateixes (veure avaluació) que es realitzarà avanç de l'examen final. Això no l’eximirà de tenir que respondre en l'examen final a la pregunta de practiques, ja que només es una forma de avaluar les pràctiques a les que no s'ha assistit.
Seminarios Els Seminaris consistiran en presentacions en forma de PowerPoint que realitzaran els alumnes en grups de 3 o 4 a partir de una publicació recent que se'ls facilitarà i que avalua aspectes relacionats amb el contingut del temari teòric de l’assignatura. Els integrants de cada grup de treball, així com la publicació corresponent seran assignats pels professors encarregats dels seminaris.
La presentació haurà d'incloure:
Introducció (10 min)
Contingut de l'article (10-15 min)
- Problemàtica que es planteja
- Resultats obtinguts
Atención personalizada

Atención personalizada
descripción
Se anima al alumno a utilizar la atención personalizada. Consulte sus preguntas directamente con los profesores, ya sea conjuntamente con otros compañeros de clase o en una entrevista personalizada, la fecha ha de ser acordada por adelantado. Dado que los profesores de esta materia tienen sus oficinas en la Facultad de Medicina de Reus, recomendamos que los alumnos realicen atención personalizada mediante el uso del correo electrónico en cualquier momento durante el curso.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas en laboratorios
CE8
La evaluación de las prácticas guiadas se realiza a través de la asistencia que es obligatoria, para todos los alumnos excepto los repetidores y a través de 1 cuestión o un ejercicio práctico que se realizará en el laboratorio en último día de prácticas. Si no se asiste a las prácticas no se podrá evaluar de la asignatura en ninguna de sus convocatorias y se considerará NO PRESENTADO. Se ha de asistir al 100% de las prácticas, no obstante, aquellos alumnos que hayan faltado a más de dos prácticas por causas justificadas se les hará una prueba adicional exclusivamente de esta parte del programa. 10%
Seminarios
CE8
Los Seminarios consistirán en presentaciones realizadas por grupos de 3 o 4 estudiantes a partir de una publicación reciente que ampliará con ejemplos prácticos los temas explicados en el temario teórico de la asignatura. Los integrantes de cada grupo de trabajo así como la publicación correspondiente serán asignados por los profesores. Cada componente del grupo deberá presentar una parte proporcional del trabajo para poder ser evaluado. Los profesores y los compañeros de clase podrán formular preguntas relativas al trabajo expuesto Evaluación de la exposición (10% de la nota de seminarios). Al final de cada seminario se realizará una evaluación del tema desarrollado que consistirá en 5 preguntas tipo Verdadero / Falso (10 minutos para responder) (10% nota seminarios). La nota de los seminarios se guardará durante el siguiente curso académico para los alumnos repetidores, y por una única vez. 20%
Pruebas mixtas
CE8
Los contenidos del temario explicados en las clases magistrales se evaluarán a través de un examen parcial y de un examen final o de síntesis que se deberán superar con una nota mínima de 5 sobre 10 para considerarlos aprobados. Los exámenes incluirán preguntas tipo test, preguntas cortas o con esquemas de los tres bloques temáticos. Los alumnos que hayan superado el examen parcial no tendrán que examinarse de esta parte de los contenidos en el examen final. La nota final de la asignatura será la derivada de la media de los dos exámenes aprobados más la nota obtenida de seminarios y de prácticas. Si no es así, la nota final suspendida será la media ponderada (70%) de los parciales.
Todos aquellos alumnos que no hayan aprobado alguno de los exámenes tendrán la oportunidad de hacer un examen de recuperación (segunda convocatoria) que tendrán la misma estructura que los otros exámenes y que al igual que estos, deberá superarse con una nota mínima de 5 sobre 10. Si no es así, la nota final suspendida será la ponderada (70%) de la segunda convocatoria y no se sumarán ni los seminarios ni las prácticas.

70%
Otros  

Els alumnes repetidors no tenen obligació de repetir les practiques si les varen realitzar totes, però si cal que s'examinin de la pregunta de practiques en l'examen final. Així mateix no caldrà que facin els seminaris de nou i se lis guardarà la nota obtinguda nomes durant el següent curs acadèmic. Les notes parcial aprovades dels continguts teòrics no es guarden per el següent curs acadèmic.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En l'ànim d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen es fan els següents comentaris:
1. Quan se li demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics:
a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza)
b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i
c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés)
Així mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent.

2. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient es complementarà amb una breu explicació.

3. Els alumnes que vulguin revisar el seu examen, hauran de portar els seus apunts per tal de poder comprovar i valorar més acuradament el perquè de la puntuació obtinguda.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fuentes de información

Básica ALBERTS, B., BRAY D., JOHNSON A., LEWIS J., RAFF M., ROBERTS K., WALTER P. , Introducción a la Biología Celular , 2ª ed. Panamericana , Barcelona (2006
ALBERTS, B., D. BRAY, J. LEWIS, M. RAFF, K. ROBERTS & J.D. WATSON , Biología molecular de la célula , 4ª ed. Omega, Barcelona (2004)
Gilbert , Biología del desarrollo , 7ª ed. Panamericana , Barcelona (2005)
Lodish, H. et al., Biología celular y molecular , 5ª ed. Panamericana , Barcelona (2005)
KARP, G. , Biología celular y molecular , 4ª ed. McGraw-Hill Interamericana, Mèxic (2005)
PANIAGUA, R. & cols., Biología celular, 2ª ed. McGraw-Hill Interamericana, Madrid (2003)










































 












Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.