Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE8 |
Capacitat per entendre els principis biològics i de funcionament del cos humà en condicions de salut i malaltia, a fi de poder analitzar i dissenyar solucions tecnològiques aplicades en l'àmbit de la salut i de la biomedicina
|
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE8 |
Comprèn la manera en què els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn
Coneix l'estructura i funcionament a nivell molecular dels diferents sistemes biològics
Adquireix habilitats pròpies per al treball en el laboratori bioquímic
Aplica els coneixements adquirits per solucionar casos pràctics
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Introducció a la Bioquímica |
Concepte i àmbit d'estudi de la Bioquímica. Nivells d'estudi.
Mètodes d'estudi.
Biomolècules
|
2. Estructura de les proteïnes. |
Nivells de complexitat.
Estructura primària, estructura secundària (?, ß ?i altres), estructura terciària, estructura quaternària.
Desnaturalització i renaturalització.
Dinàmica de proteïnes.
|
3. Enzims |
Els enzims com a biocatalitzadors.
Factors que afecten l'activitat enzimàtica.
Interaccions enzim-substrat, models. Mecanismes de la catàlisi enzimàtica. Cinètica enzimàtica.
Coenzims i cofactors
Modulació de l'activitat enzimàtica.
|
4. Genètica |
Àcids nucleics.
Replicació del DNA.
Reparació del DNA.
Transcripció.
El codi genètic. Mecanisme de la traducció. Regulació de l'expressió gènica
|
5. Introducció al metabolisme |
Organització.
Vies i cicles metabòlics.
Anabolisme i catabolisme.
Control del flux metabòlic.
Digestió i absorció de substrats en els mamífers
|
6. El flux energètic |
Els éssers vius com a sistemes termodinàmics oberts.
El grup fosfat i l'ATP com a intermediaris energètics comuns.
Reaccions acoblades.
Fosforilació a nivell de substrat i fosforilació oxidativa.
|
7. Cadena respiratòria i fosforilació oxidativa |
Localització.
Reaccions d'òxidoreducció.
Acoblament entre el transport d'electrons i la síntesi d'ATP.
Paper de les llançadores.
Transport d'electrons en el cloroplast i fosforilació fotosintètica.
La fotosíntesi. Fotosistemes.
|
8. Cicle dels àcids tricarboxílics |
Paper central en el metabolisme intermediari.
Reaccions del cicle.
Rendiment energètic.
Reaccions anapleròtiques.
Naturalesa amfibòlica del cicle.
Regulació del cicle
|
9. Metabolisme glucídic |
Esquema general.
Balanç global i importància energètica universal.
Fases de la glicòlisi.
Producció de lactat.
Rendiment energètic i regulació general.
Via de les pentoses.
Biosíntesi de glícids. Gluconeogènesi.
metabolsisme del glicogen
Cicle de Calvin.
|
10. Metabolisme lipídic |
Metabolisme de les lipoproteïnes. Catabolisme de lípids.
Betaoxidació dels àcids grassos.
Rendiment energètic
Cetogènesi.
Biosíntesi de lípids.
Lipogènesi.
Síntesi dels àcids grassos a procariotes. Balanç energètic de la lipogènesi. Metabolisme dels isoprenoids. Colesterol.
|
11. Metabolisme dels aminoàcids |
Catabolisme. Desaminació, transaminació i transdesaminació.
Fixació i organificació del nitrogen. Aminoàcids essencials i no essencials. Metabolisme del NH3.
Cicle de la urea.
Destí de l'esquelet carbonat dels aminoàcids.
Aminoàcids gluconeogènics i cetogènics. Els aminoàcids com a precursors. Degradació de nucleòtids.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
25.75 |
32 |
57.75 |
Seminaris |
|
11 |
7 |
18 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
0.25 |
0 |
0.25 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
2 |
5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presa de contacte i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor |
Seminaris |
Exposició d'un tema complementari al temari de l'assignatura, ja sigui un tema d'actualitat, de tècniques experimentals, etc... |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Els exercicis els resoldran els alumnes a casa i seran comentats a l'aula. |
Debats |
Debats entre alumnes organitzats per grups, sobre un tema previament escollit amb l'ajut del professor i que versi sobre el contingut de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoría d'un àmbit de coneixement en un context determinat. |
Atenció personalitzada |
Consulta individualitzada per part de l'alumne al professor de dubtes concrets. |
descripción |
Consultes i comunicació via Moodle. Atenció a l'estudiant al despatx del professor, segons cita previa via e-mail. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
S'avaluarà l'assistència a classe amb els problemes resolts, i la participació en la discussió d'aquests. |
15% |
Debats |
|
Preparació del debat i participació a l'aula |
15% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Participació i preparació previa del treball, i resolució dels problemes relacionats amb la pràctica, a la sessió de problemes a l'aula.
Assistència obligatòria.
|
10% |
Proves mixtes |
|
Les proves inclouran l'avaluació dels continguts donats a la classe magistral, així com dels problemes, pràctiques i seminaris. |
60% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Hi haurà 2 proves durant el curs, que puntuaran totes per la nota final. La nota mitjana de les 2 proves mixtes haurà d'assolir una nota mínima de 4 sobre 10 per tal de sumar-hi la resta de notes avaluades. La segona convocatòria consistirà en un examen de format mixte, on s'avaluarà el contingut de tota l'assignatura, puntuarà el 60% de l'assignatura i del qual també caldrà assolir una nota mínima de 4/10 per a sumar-hi la resta de notes avaluades. Els estudiants que repeteixen l'assignatura i ho demanin explícitament poden ser avaluats només a través de la següent distribució: 90% Proves mixtes + 10% Pràctiques a laboratoris Normes bàsiques d'aplicació als exàmens de Bioquímica: • Els alumnes han de fer sempre l'examen a l'aula indicada (Moodle de l'assignatura) • Cal portar calculadora. • A l'hora d'inici d'examen, cal situar-vos asseguts en llocs alternats, a partir de la primera fila. • Els exàmens comencen a l'hora en punt. • No us podeu quedar els exàmens. • Els exàmens que tinguin una lletra inintel·ligible i, el professor consideri que están malpresentats, no es corregiran. • No es pot tenir el mòbil engegat durant l'examen. • Cal portar el DNI o equivalent Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Mathews, van Holde, Ahern, Bioquímica, última edició disponible,
Stryer, Berg & Tymoczko, Bioquímica, última edició disponible,
Nelson & Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, última edició disponible,
Peretó, Fonaments de bioquímica, última edició disponible,
McKee, Bioquímica, las bases moleculares de la vida, última edició disponible,
Campbell & Farrell, Bioquímica, última edició disponible,
Devlin, Textbook of Biochemistry With Clinical Correlations, última edició disponible,
Elliott & Elliott, Biochemistry and Molecular Biology, última edició disponible,
Koolman, Röhm, Bioquímica: texto y atlas, última edició disponible,
Pratt, Cornely, Essential Biochemistry, última edició disponible,
Voet & Voet, Biochemistry, última edició disponible,
Voet, Voet & Pratt, Fundamentals of Biochemistry: Life at the Molecular Level, última edició disponible,
|
|
Complementària |
|
|
|
Otros comentarios |
Assistir el primer dia a classe on s’explica en detall el funcionament de l’assignatura. No estudiar només amb les presentacions usades pels professors a la classe. Cal estudiar amb la bibliografia recomanada. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|