Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat |
| A7 |
Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotas com procariotas
| | A7 |
Utilitzar les eines bioinformàtiques per correlacionar l'estructura d'una biomolècula (proteïnes i àcids nucleics) amb la seva funció
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció
|
Conceptes bàsics de genètica molecular: organització del DNA, transmissió de la informació genètica, replicació, reparació, regulació de la expressió gènica.
|
2. Recombinació
|
Recombinació homòloga i Específica de lloc. Importància dels mecanismes de recombinació.
|
3. El genoma eucariotic |
Organització de la informació. Introns i exons. Gens, pseudogens i famílies de gens. |
4. Genoma de models d’estudi |
Característiques generals dels genomes dels llevats, Caenorhabditis elegans, Drosophila melanogaster, Arabidopsis thaliana, Mus musculus. Projectes genoma animals. |
5. Gens i mutants |
Identificació de mutants, fenotip dels mutants, mutació i screening a gran escala.
|
6. Genètica molecular humana |
El projecte genoma, mapes genètics, marcadors genètics, polimorfismes, dna fingerprint |
7. Malalties genètiques humanes |
Malalties monogèniques, bases moleculars del cancer. Teràpia gènica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
14 |
14 |
28 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
35 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. inclou pràctiques informàtiques i de laboratori. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes, exercicis i presentacions dels companys relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Tutories virtuals a través del Moodle o correu electrònic.
Tutories presencials al despatx 111 del departament de Bioquímica i Biotecnologia, amb cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Preparació prèvia, participació activa, assistència i motivació, elaboració de informe de resultats |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució de problemes a l'aula, participació en les presentacions dels companys (en el debat/preguntes), resolució de qüestionaris al Moodle. |
20% |
Proves mixtes |
|
Constarà de un examen del tipus proves mixtes, que inclourà tot el contingut treballat a l'assignatura. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Les pràctiques són d'assistència obligatòria. - Per tal de ponderar tots els apartats, caldrà una nota mínima d 5/10 de la part de pràctiques i de 5/10 de l'examen. -La segona convocatòria constarà de una prova mixta on s'avaluaran tots els continguts de l'assignatura. es requereix nota mínima de 5/10. La prova té un pes del 40% de la nota global, la resta es guardarà la nota obtinguda durant el curs, i es manté la obligatorietat de haver assistit a pràctiques. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Terry Brown, Genomas, darrera publicada, Medica Panamericana
Greg Gibson; Spencer V. Muse, A Primer of Genome Science, darrera publicada, Sinauer Associates
Peter Sudbery, Genética Molecular humana, darrera publicada, Pearson
|
|
Complementària |
Philip Meneely , Advanced Genetic Analysis, darrera publicada , Oxford
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|