DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INFERMERIA EN CUIDATGES CRÍTICS Codi 18234116
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
Adreça electrònica roser.ricoma@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
alba.roca@urv.cat
laia.callau@urv.cat
jesica.capera@urv.cat
barbara.coloma@urv.cat
pablo.espin@urv.cat
alba.arasa@urv.cat
Professors/es
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
ORTEGA SEGURA, CARMEN
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
CALLAU SAMARRA, LAIA
CAPERA FERNÁNDEZ, JESICA
COLOMA GOMEZ, BARBARA
ESPIN AGUADÉ, PABLO
ARASA MUÑOZ, ALBA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura infermeria en cuidatges crítics és de caràcter teòric i té com a propòsit preparar als estudiants en l’atenció d’infermeria en situació crítica; tenint en compte els problemes de salut més prevalent, les causes, els efectes, les formes d’afrontament i les necessitats d’atenció per el manteniment de la homeòstasi durant els trastorns que posen en perill la vida.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.3 Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació al llarg del cicle vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
 A7 Conèixer maneres de donar suport a la recuperació i la salut en els processos d'adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
 A9 Reflexionar des de casos pràctics sobre l'ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
 A14 Prendre consciència de la necessitat d'humanització d'entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona, gènere i la diversitat multicultural
Explorar l'estrès i l'afrontament en escenaris i situacions crítiques de salut.
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Factors de risc associats a les situacions crítiques i la seva prevalencia en les diferents etapes del cicle vital.


Problemes de salut que comporten situacions de risc vital i / o necessitats de cures crítiques. Situacions i reflexions sobre la limitació del tractament del suport vital. Maneig farmacològic. Unitats de cures crítiques i emergències: entorns terapèutics i tecnològics. Confort i humanització.
Unitat temàtica II: L'adult en situacions crítiques i entorns de cures. Processos, malalties i i risc vital en l'adult. Prevenció, valoració i tractament.
Situacions d'urgència i emergència: Shock, fallada multiorgànica, pacient politraumatitzat, traumatisme cranioencefàlic greu, gran cremat, activació de codis d'emergència, lesió medul·lar aguda. Control de la infecció. Control de símptomes i monitorització.
El pacient amb suport de ventilació. Comunicació i afrontament de l'estrès pacient, família i professional.
Unitat temàtica III: El nen en situacions crítiques i entorns de cures. Processos de malaltia i risc vital en el prematur i el nen. Situacions d'urgència i emergència. L'escenari de cures intensives pediàtriques. El dolor en el nen. Família i hospitalització en unitats de cures intensives pediàtriques. Mesures terapèutiques. Els efectes de la malaltia
Unitat temàtica IV: La vida i la cura després del procés crític. Lesions i discapacitats. Maneig de símptomes. Vivència, adaptació i canvi. Adquisició de noves habilitats, reestructuració de rols. Vida laboral i social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A5.3
A7
A9
14 30 44
Sessió Magistral
A7
A14
33 30 63
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.3
A7
A9
A14
12 30 42
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material ( vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració.
Atenció personalitzada Guia, orientació en els seminari/ABP, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Guia, orientació i seguiment en les en la matèria que es treballa a les classes magistral/seminari/ABP, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A5.3
A7
A9
Es tindrà en compte l'assistència als seminaris, l'actitud i participació. 5%
Sessió Magistral
A7
A14
El contingut de les sessions magistrals, seminaris i ABP, s'avaluarà mitjançant proves objectives.
Les proves mixtes consistiran en preguntes tipus test sobre conceptes bàsics de la matèria, o be preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític.
75%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.3
A7
A9
A14
Assistència obligatòria
Es tindrà en compte la actitud i la participació.
elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura cal tenir les proves objectives superades amb un 5 cadascuna.

A la segona convocatòria només es poden recuperar les proves mixtes.

Els ABPs i l'assistència als seminaris no són recuperables.

la nota d'assistència als seminaris (5%), només es tindrà en comte un cop superats els exàmens.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández Ayuso D., Cuidado integral del paciente crítico:de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier,, Barcelona: 2008
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A., Cuidados al paciente crítico adulto, DAE, Difusión Avances deEnfermería, Madrid:2007
Concepció Fuentes i Pumerola, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona 2010
García Fernández F.P., Soldevilla Agreda J.J.; Torra i Bou J.E., Atención integral de las heridas crónicas, Fundación Sergio Juán Jordan, Madrid 2016
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier,, Barcelona: 2011

Pagines web d'interès:

http://seeiuc.org/http://humanizandoloscuidadosintensivos.com/es/inicio/ https://semes.org/
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent