Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials |
|
AC3 |
Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió |
|
AC4 |
Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC12 |
Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats |
|
AC13 |
Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats |
|
AC15 |
Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Objectius |
Competències |
Adquirir una perspectiva crítica dels processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals
Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars i la construcció narrativa de la experiència pràctica |
AC1 AC4 AC13
|
BC3
|
|
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut de pacients i famílies en situacions i escenaris crítics i repensar maneres de millorar la pràctica |
AC1 AC2 AC3 AC12
|
BC2
|
|
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut a pacients i famílies en escenaris i situacions de cronicitat i repensar maneres de millorar la pràctica. |
AC1 AC2 AC3 AC12
|
BC2
|
|
Utilitzar el relat com mètode d'investigació de la pràctica i millorar els processos de socialització del coneixement i perspectives pràctiques |
AC4 AC7 AC15
|
BC6
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Módul1
REVISIÓ I ANÀLISI DE LA PRÀCTICA |
Tema 1.1:
Problemes actuals i fonts de solucions en el desenvolupament de la pràctica
Tema 1.2:
Desenvolupament de competència clínica
Tema 1.3:
D'identitats i pràctiques com influeix la filosofia? |
Módul 2
RE-PENSANT EL JUDICI CLÍNIC I SABERS PRÀCTICS |
Tema 2.1: Capital, coneixement i cuidatge
Tema 2.2: Models de raonament pràctic
Tema 2.3: Coneixement pràctic i narrativa |
Módul 3
EXPLORANT VIVÈNCIES, ESTRÈS I AFRONTAMENT |
Tema 3.1:
La vivència de situacions d'estrès
Tema 3.2:
Necessitats i demandes de pacients i famílies
|
Módul 4
ATENCIÓ CENTRADA EN EL PACIENT I FAMÍLIA. ESTUDI DE LES RESPOSTES DELS PROFESSIONALS |
Tema 4.1
El cuidatge centrat en la persona / família.
Tema 4.2
Components i dominis de la pràctica infermera |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Metodologies integrades |
|
48 |
68 |
116 |
Fòrums de debat |
|
3 |
1.5 |
4.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
1.5 |
4.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls |
Metodologies integrades |
Sesiones interactivas con ejercicios individuales y trabajo colaborativo:
-Pràctiques reflexives i debats per fomentar la presa de consciència de la resposta infermera a les demandes de salut de persones i famílies en diferents escenaris de la pràctica.
- Revisió i anàlisis crític dels models de raonament i judici clínic
- Estudi d'històries i vivències per explorar els dominis de la pràctica en l 'atenció a pacients i famílies des d'una visió fenomenològica i constructivista del coneixement pràctic
- Debatre a l'aula un tema que genera controvèrsia en la pràctica clínica |
Fòrums de debat |
Al llarg del curs s'establiran una serie de debats sobre els temes que es vagin treballant |
Atenció personalitzada |
Es realitzaran tutories individuals o de grup per orientar o resoldre dubtes sobre les activitats proposades |
|
Descripció |
Acompanyament als alumnes en les seves activitats reflexives i critiques
Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats
Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoavaluació |
|
|
Descripció |
Pes |
Metodologies integrades |
s'avaluaran tres activitats :
1.- Activitat:Exercicis de reflexió : Els propis marcs de referència a examen
Estudi de la competència i judici clínic
2.- Activitat exercicis de reflexió personal, Sobre la vivència de l'emmalaltir i l'afrontament
3.-Treball col·laboratiu: Estudi de les respostes professionals en situacions particulars de la pràctica. Presentació oral de 10´ |
Activitat 1: 35%
Activitat 2: 25%
Activitat 3: 35% |
Altres |
Participació i realització de les activitats d'aula Participació en el debat sobre el tema consensuat a l'aula Participació en els fòrums de moodle reflexió crítica i l'argumentació des de les teories i evidències propostes. |
Assistència obligatòria: És necessària l'assistència a un 80% de les sessions per aprovar l'assignatura.
5 %. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació mitjançant portafoli al moodle que contindrà les evidències descrites. Es recuperaran les activitats no presentades o no superades. |
Bàsica |
Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C. , Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics , New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing , 1996
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D. , Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach , Saunders, In Press - To be published December , Philadelphia:1998
Bourdieu, P , El sentido práctico , Taurus, 1991
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional , Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Medina JL , La problemática de la construcción del saber disciplinar a través del de el regreso a la razón , Ponencia V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Acebedo S, Rodero V, Vives C; Aguaron MJ , La mirada de Watson, Parse y Benner para el análisis complejo y la buena práctica , Index de enfermeria Índex Enferm 16(56): 40-44. , 2007
Acebedo, S; Jimenez; María Fca.; Rodero, V Y Vives, C., Re-Pensando las complejidades del rol profesional desde la teoría de Bourdieu. , Index Enferm [online]. 2011, vol.20, n.1-2, pp. 86-90., 2011
Medina, J.L.; Esteban MPS., La complejidad del cuidado y el cuidado de la complejidad: un tránsito pedagógico de los reduccionismos fragmentantes a las lógicas no linéales de la complejidad., Texto & contexto enferm;15(2):312-319, 2006
- Acebedo-Urdiales, MS; Medina-Noya JL, Ferré-Grau C, Practical knowledge of experienced nurses in critical care: a qualitative study of their narratives, BMC Medical Education , 14:173, 2014
Maria Sagrario Acebedo-Urdiales, Maria Jiménez-Herrera, Carme Ferré-Grau, Isabel Font-Jiménez, Alba , The emotion: A crucial component in the care of critically ill patients, Nurs Ethics 0969733016643863, first published on April 24, , 2016
|
La
bibliografia específica podeu trobar-la a les guies didàctiques de cada tema |
Complementària |
Allué, M, Perder la Piel, Seix-Barral-Planeta, 1996
Marquez, S. y Meneu, R, La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
Benner, P, The role of embodiment, emotion and lifeworld of rationality and agency in nursing practice., Science Ltd Nursing Philosophy 1 pp.5-19 , 2000
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205 | TEORIES I MODELS D'INFERMERIA/18615103 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|