IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) AVALUACIÓ DE SOSTENIBILITAT: ANÀLISI DEL CICLE DE VIDA Code 19625105
Study programme
Begudes Fermentades (2014)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
E-mail francesc.castells@urv.cat
carmenmaria.torres@urv.cat
Lecturers
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Web
General description and relevant information Introducció a les eines de sostenibilitat. Bases teòrica i pràctica d'Avaluació Ambiental i Avaluació de Cicle de Vida aplicats a aliments i begudes, amb aplicació a begudes fermentades, i especialment a vi, cava i cervesa.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A6 Valorar, incorporar i gestionar eficaçment les noves eines de sostenibilitat ambiental i d'anàlisi de cicle de vida a la producció de begudes fermentades
 A7 Planificar, dissenyar i elaborar un projecte relacionat amb l'elaboració de begudes fermentades, ja sigui en un àmbit científic / investigador, com tecnològic
 A8 Participar, aprofundir i intervenir en el conjunt de les activitats i decisions d'una empresa d'elaboració de begudes fermentades, o en un projecte d'investigació enològica, aplicant els coneixements adquirits en un context multidisciplinari
Type B Code Competences Transversal
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A6 Aprendre l'ús de la sostenibilitat com una eina transversal en la pràctica de Ciència i Tecnologia, per a: - Obtenir una comprensió completa de la metodologia d'Anàlisis de Cicle de Vida, ACV; - Proporcionar una guia pràctica per a realitzar ACV; - Formar en l'ús de ACV com una eina de sostenibilitat en el sector vitivinícola.
 A7 Aprendre l'ús de la sostenibilitat com una eina transversal en la pràctica de Ciència i Tecnologia, per a: - Obtenir una comprensió completa de la metodologia d'Anàlisis de Cicle de Vida, ACV; - Proporcionar una guia pràctica per a realitzar ACV; - Formar en l'ús de ACV com una eina de sostenibilitat en el sector vitivinícola.
 A8 Desenvolupar un cas pràctic o projecte curt en l'elaboració de begudes fermentades.
Type B Code Learning outcomes
 CT1 L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe
L’estudiant presenta i defensa el treball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa
 CT4 Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos. (Context)
Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius. (Comunicació)
Comprometre’s i afavorir els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip. (Compromís)
Confiar en les pròpies capacitats, respectar les diferències i aprofitar-les en benefici de l’equip. (Col·laboració)
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Sostenibilitat: conceptes i eines
2. Inventaris: Bases de dades
3. Distribució de càrregues
4. Anàlisi de l'impacte: Categories d'impacte, Àrees de protecció
5. Petjada de Carboni
6. Mètode de càlcul simplificat: cas d'estudi del vi
7. Interpretació i utilitat dels resultats: anàlisi d'incertesa.
8. Eines de càlcul: Exercicis pràctics i simulació amb Gabi
9. Desenvolupament de cas pràctic: Aplicació en l'elaboració de begudes fermentades

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A6
A7
7 12 19
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A7
A8
CT4
7 12 19
Treballs
A6
A7
A8
CT1
CT4
2.5 28 30.5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A6
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició del contingut de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb l'assignatura.
Treballs Desenvolupament d'un cas d'estudi basat en els continguts de l'assignatura
Atenció personalitzada Atenció individualitzada a l'alumne prèvia cita quan aquest ho requereixi.

Atenció personalitzada
Description
Atenció individualitzada a l'alumne prèvia cita quan aquest ho requereixi.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A7
A8
CT4
Valoració dels exercicis demanats a classe 10%
Treballs
A6
A7
A8
CT1
CT4
Valoració d'un cas d'estudi basat en els continguts de l'assignatura 30%
Proves mixtes
A6
Examens que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test i exercicis de càlcul. 60%
Others  
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica

"Integrated Life-Cycle and Risk Assessment for Industrial Processes", Guido Sonnemann, Francesc Castells and Marta Schuhmacher, Lewis Publisher 2004. ISBN: 1-56670-644-0, (2004).

UNEP Life Cycle Initiative: http://www.lifecycleinitiative.org/

http://www.lifecycleinitiative.org/starting-life-cycle-thinking/what-is-life-cycle-thinking/

http://www.lifecycleinitiative.org/resources/training/

European Commission's information hub on life cycle thinking based data, tools and services:

http://eplca.jrc.ec.europa.eu/

During the course it will be indicated the additional bibliography corresponding to the different contents of the course.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.