DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) AVALUACIÓ DE SOSTENIBILITAT: ANÀLISI DEL CICLE DE VIDA Código 19625105
Titulación
Begudes Fermentades (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Correo-e francesc.castells@urv.cat
carmenmaria.torres@urv.cat
Profesores/as
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Web
Descripción general e información relevante Introducció a les eines de sostenibilitat. Bases teòrica i pràctica d'Avaluació Ambiental i Avaluació de Cicle de Vida aplicats a aliments i begudes, amb aplicació a begudes fermentades, i especialment a vi, cava i cervesa.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Valorar, incorporar i gestionar eficaçment les noves eines de sostenibilitat ambiental i d'anàlisi de cicle de vida a la producció de begudes fermentades
 A7 Planificar, dissenyar i elaborar un projecte relacionat amb l'elaboració de begudes fermentades, ja sigui en un àmbit científic / investigador, com tecnològic
 A8 Participar, aprofundir i intervenir en el conjunt de les activitats i decisions d'una empresa d'elaboració de begudes fermentades, o en un projecte d'investigació enològica, aplicant els coneixements adquirits en un context multidisciplinari
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Aprendre l'ús de la sostenibilitat com una eina transversal en la pràctica de Ciència i Tecnologia, per a: - Obtenir una comprensió completa de la metodologia d'Anàlisis de Cicle de Vida, ACV; - Proporcionar una guia pràctica per a realitzar ACV; - Formar en l'ús de ACV com una eina de sostenibilitat en el sector vitivinícola.
 A7 Aprendre l'ús de la sostenibilitat com una eina transversal en la pràctica de Ciència i Tecnologia, per a: - Obtenir una comprensió completa de la metodologia d'Anàlisis de Cicle de Vida, ACV; - Proporcionar una guia pràctica per a realitzar ACV; - Formar en l'ús de ACV com una eina de sostenibilitat en el sector vitivinícola.
 A8 Desenvolupar un cas pràctic o projecte curt en l'elaboració de begudes fermentades.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe
L’estudiant presenta i defensa el treball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa
 CT4 Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos. (Context)
Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius. (Comunicació)
Comprometre’s i afavorir els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip. (Compromís)
Confiar en les pròpies capacitats, respectar les diferències i aprofitar-les en benefici de l’equip. (Col·laboració)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Sostenibilitat: conceptes i eines
2. Inventaris: Bases de dades
3. Distribució de càrregues
4. Anàlisi de l'impacte: Categories d'impacte, Àrees de protecció
5. Petjada de Carboni
6. Mètode de càlcul simplificat: cas d'estudi del vi
7. Interpretació i utilitat dels resultats: anàlisi d'incertesa.
8. Eines de càlcul: Exercicis pràctics i simulació amb Gabi
9. Desenvolupament de cas pràctic: Aplicació en l'elaboració de begudes fermentades

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A6
A7
7 12 19
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A7
A8
CT4
7 12 19
Treballs
A6
A7
A8
CT1
CT4
2.5 28 30.5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A6
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició del contingut de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb l'assignatura.
Treballs Desenvolupament d'un cas d'estudi basat en els continguts de l'assignatura
Atenció personalitzada Atenció individualitzada a l'alumne prèvia cita quan aquest ho requereixi.

Atenció personalitzada
descripción
Atenció individualitzada a l'alumne prèvia cita quan aquest ho requereixi.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A7
A8
CT4
Valoració dels exercicis demanats a classe 10%
Treballs
A6
A7
A8
CT1
CT4
Valoració d'un cas d'estudi basat en els continguts de l'assignatura 30%
Proves mixtes
A6
Examens que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test i exercicis de càlcul. 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

"Integrated Life-Cycle and Risk Assessment for Industrial Processes", Guido Sonnemann, Francesc Castells and Marta Schuhmacher, Lewis Publisher 2004. ISBN: 1-56670-644-0, (2004).

UNEP Life Cycle Initiative: http://www.lifecycleinitiative.org/

http://www.lifecycleinitiative.org/starting-life-cycle-thinking/what-is-life-cycle-thinking/

http://www.lifecycleinitiative.org/resources/training/

European Commission's information hub on life cycle thinking based data, tools and services:

http://eplca.jrc.ec.europa.eu/

During the course it will be indicated the additional bibliography corresponding to the different contents of the course.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.