IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) LIDERATGE INDUSTRIAL Code 20695110
Study programme
Enginyeria Química (2013)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
E-mail joanramon.alabart@urv.cat
hansjorg.witt@urv.cat
Lecturers
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
WITT , HANSJÖRG ALBERT
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura aprendreu què és el lideratge i com aquest contribueix a l'èxit sostingut de les organitzacions. No és per casualitat que el lideratge sempre és el primer criteri en qualsevol model d'excel·lència organitzacional. El rendiment actual i futur de qualsevol organització depèn estretament de la qualitat del seu lideratge.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A4.1 Dirigir i organitzar empreses, així com sistemes de producció i serveis, aplicant coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos (P1)
Type B Code Competences Transversal
 B2.1 Liderar i definir equips multidisciplinars capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals.
 B2.3 Crear un entorn adequat per al desenvolupament individual.
 B3.2 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Posseïr les habilitats de l'entatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió.
 B4.2 Desenvolupar habilitats per a gestionar la carrera professional.
 B5.3 Aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor, gestionar i usar la informació de forma eficient.
 B6.1 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A4.1 Identifica i diferencia les funcions del lideratge i del management.
Defineix el lideratge transformacional i el compara amb el tipus de lideratge propugnat pels models d'excel • lència organitzacional.
Recorda i explica els principals models de lideratge transformacional basats en comportaments.
Defineix els conceptes de visió, missió i valors.
Identifica i explica els comportaments clau que sustenten la competència de 'Integritat'.
Determina i descriu els elements que constitueixen un sistema de gestió excel·lent.
Identifica i explica els comportaments clau per influenciar positivament als grups d'interès externs.
Identifica i explica els comportaments clau per impulsar la millora contínua i la innovació en l'organització.
Identifica i explica els comportaments clau per aprofitar el màxim potencial de les persones de l'organització.
Type B Code Learning outcomes
 B2.1 Col · labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Proposa al grup fites ambicioses i clarament definides.
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Desenvolupa estratègies per a involucrar a l'equipo a la consecució dels objectius.
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real de intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte.
 B2.3 Estableix les estratègies per a que cada membre de l'equip desenvolupi al màxim les seves competències.
 B3.2 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d'entre els que li proposa el professor.
Adopta de forma autònoma les estratègies d'aprenentatge a cada situació.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes ,i té criteri en la recerca de la informació.
 B4.2 Identifica les necessitats de formació.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li faciliten la transició al món laboral.
 B5.3 Coneix diferent hardware d'ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del hardware i el software com a eina de treball.
Utilitza software per a comunicació off-line: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza software per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blogs…), correu electrònico, fòrums, xat, videoconferencias, eines de treball col.laboratiu...
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
Avalúa críticament la informació i les seves fonts, i la incorpora a la seva pròpia base de coneixements i sistema de valors.
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació el seu ús.
Reflexiona, revisa i avalúa el procés de gestió de la informació.
Identifica les idees innovadores, les relaciona amb les necessitats de la societat, i determina la seva viabilitat.
 B6.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones.
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció al lideratge. Què fan els líders.
Diferències entre lideratge i management.
Els líders, neixen o es fan?
Els líders, marquen realment la diferència?
Models de lideratge basats en comportaments. Els models de lideratge basats en comportaments.
Connexió amb el Model EFQM d'Excel·lència empresarial.
Model dels autors Kouzes i Posner.
Model de l'autor Gene Klann.
Emotional Competence Inventory.
Model propi.
Lideratge basat en talents. Invertir en els teus talents.
Maximitzar el teu equip.
Lideratge i integritat. Què entenem per integritat.
Comportaments d'integritat.
El model ACC del comportament.
La por.
La finestra de Johari.
Lideratge i els principis rectors. Conceptes de missió, visió i valors.
Sistema de gestió de l'organització. ­Estructura organitzativa.
­Sistema de gestió de processos. Millora continua.
Sistema de gestió estratègica. Millora dràstica.
Lideratge i influència. Identificació dels grups d'interès externs.
Orientació al client.
Identificació de possibles socis per establir aliances.
Comunicació amb els grups d'interès externs.
Responsabilitat social corporativa.
Lideratge i impuls per l'excel·lència. Millora contínua i innovació.
Lideratge i apoderament. Orientació als resultats.
Concepte d'apoderament.
Direcció per talents.
Com donar reconeixement.
Com donar feedback constructiu.
Com tractar els treballadors problemàtics.
Gestió de conflictes.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4.1
B4.2
B2.1
12 12 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4.1
B2.1
B4.2
14 27 41
Treballs
B2.1
2 5 7
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A4.1
B2.1
B4.2
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura: propòsit, objectius, pla de treball i mètode d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució d'un cas pràctic i presentació oral de les conclusions.
Treballs Treball d'introspecció en base als resultats del qüestionari Clifton strengthsFinder i el seu grau de coherència amb les responsabilitats del lideratge.
Atenció personalitzada Guia i resolució de dubtes d'acord amb l'horari d'atenció publicat oportunament.

Atenció personalitzada
Description
Atenció personalitzada a l'estudiant d'acord amb l'horari d'atenció que es publicarà oportunament.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4.1
B2.1
B4.2
Documentació
Presentació oral
20%
20%
Treballs
B2.1
Exercici d'introspecció 25%
Proves objectives de tipus test
A4.1
B2.1
B4.2
Examen tipus test 35%
Others  
 
Other comments and second exam session

Per poder calcular la mitja, cal treure un mínim de 4,0 (sobre 10) en cada prova.

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, ${1}itablets${1}i i d'altres aparells alectrònics que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica James M. Kouzes, Barry Z. Posner, The Leadership Challenge, 3rd edition, Jossey-Bass

Complementària Tom Rath, Barry Conchie, Strengths-Based Leadership, 2008, Gallup Press
European Foundation for Quality Management, EFQM Excellence Model, 2013, EFQM Publications
D. Goleman, R. Boyatzis, A. McKee, Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence, 2002, Harvard Business School Press
Josep M. Costa, Gestió de la qualitat en un món de serveis, 1998, Edicions 2000
P.R. Scholtes, The Leader’s Handbook: Making Things Happen, Getting Things Done, 1998, McGraw-Hill

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.