DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TERRITORI I CULTURA Codi 21234006
Ensenyament
Grau de Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer Jul., Set.
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
ZARAGOZÍ ZARAGOZÍ, BENITO MANUEL
Adreça electrònica joseignacio.muro@urv.cat
jj.iniesta@urv.cat
jordi.padrell@urv.cat
benito.zaragozi@urv.cat
Professors/es
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
INIESTA GIRONA, JOAN JAUME
PADRELL BENET, JORDI
ZARAGOZÍ ZARAGOZÍ, BENITO MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció a la relació entre els paisatges i la diversitat cultural a partir de l’aprofitament dels entorns fins la creació d’una cultura global, de les expressions culturals i les identitats geogràfiques, de les formes i produccions dels paisatges culturals i dels seus impactes territorials. Els alumnes coneixeran les principals fonts d'informació i tècniques d’anàlisi pel desenvolupament d’aquests continguts.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A7 Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Estudia els elements dels sistemes socioecològics i el medi ambient terrestre i els condicionants i interrelacions del medi físic amb les activitats humanes
Comprèn els elements bàsics dels paisatges culturals
 A2 Analitza l’acció humana en el territori com una creació cultural
Diferencia les formes de producció del paisatge cultural a través del seu caràcter patrimonial i de les polítiques de conservació
Estudia els processos que modelen els paisatges culturals en un context de mundialització i analitza les actituds cap als paisatges en diferents àrees culturals
 A5 Comprèn els conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes geogràfics
 A7 Estudia conceptes propis de l’anàlisi territorial i la sostenibilitat, així com tècniques geogràfiques que aportin avanços cap a la sensibilitat ambiental i la resolució de problemes en diferents escales d’anàlisis
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Reconeix i reflexiona sobre les necessitats i problemàtiques socials, i s’implica en la millora de la comunitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Els entorns naturals i la diversitat cultural
2. L’aprofitament humà de la Terra i les creacions culturals
3. Els significats de les expressions culturals envers els paisatges
4. La morfologia i la producció dels paisatges culturals
5. Els impactes territorials de les creacions culturals i la conservació del patrimoni

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A7
30 18 48
Treballs
A1
A2
A5
A7
CT7
3 28 31
Presentacions / exposicions
A1
4 6 10
Pràctiques de camp/sortides
A2
8 8 16
Resolució de problemes, exercicis
A5
A7
10 28 38
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
A2
A5
A7
CT7
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició dels continguts del curs el primer dia de classe
Sessió Magistral Exposició per part del professor durant les classes teòriques. Assistència a les presentacions dels altres grups de treball de la classe
Treballs Obtenció de dades, anàlisis i exposició d'informació utilitzant fonts documentals.
Presentacions / exposicions Exposició dels resultats del treball a classe
Pràctiques de camp/sortides Treball de camp per la comprensió dels continguts teòrics
Resolució de problemes, exercicis Pràctiques de laboratori i seminari
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a l'alumnat a fi de resoldre els dubtes o qüestions que sorgeixin al llarg del curs, especialment en relació al treball de curs. En el seu moment s'especificarà la data d'una tutoria obligatòria sobre aquest tema.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada a l'alumnat a fi de resoldre els dubtes o qüestions que sorgeixin al llarg del curs, especialment en relació al treball de curs. Comentari dels resultats del curs l'últim dia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A5
A7
CT7
Obtenció de dades, anàlisis i exposició d'informació sobre qualsevol país del món utilitzant les principals fonts estadístiques i documentals. 20%
Presentacions / exposicions
A1
Exposició dels resultats del treball a classe 10%
Pràctiques de camp/sortides
A2
Organització d'una sortida al camp 10%
Resolució de problemes, exercicis
A5
A7
Realització i resolució d'exercicis pràctics 20%
Proves mixtes
A1
A2
A5
A7
CT7
Exàmens escrits 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica MÉNDEZ, Ricardo, Espacios y sociedades. Introducción a la geografia regional del mundo, Ariel (2000), Madrid
HAGETT, Peter, Geografía: una síntesis moderna, Omega, Barcelona
DIAMOND, Jared, Colapso. Por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen, Debate, Barcelona
CAVALLI-SFORZA, Luigi, Genes, pueblos y lenguas, Crítica, Barcelona
JELLICOE, Geoffrey i JELLICOE, Susan, El paisaje del hombre. La conformación del entorno desde la Prehistoria hasta nuestros días, Gustavo Gili, Barcelona
NORTON, W. i MERCIER, M., Human Geography, Oxford University Press,
AZCARATE, B., Geografía de los paisajes culturales, UNED, Madrid

Complementària

Llibres

BOURDEAU, L.; GRAVARI-BARBA, M. I ROBINSON, M. (Eds.). World heritage, tourism and identity: inscriptions and co-production. Ashgate Pub., 2018, 277 págs.

CAVALLI-SFORZA, Luigi. Genes, pueblos y lenguas. Barcelona, Crítica, 2010.

GLACKEN, Clrence J. Huellas en la playa de Rodas. Naturaleza y cultura en el pensamiento occidental desde la Antigüedad al siglo XVIII. Barcelona, Ediciones del Serbal, 1996. (ed. Original 1967).

GLASSNER, Martin Ira i FAHRER, Chuck. Political Geography. John Wiley, 2004. 3ª edició.

KAPLAN, Robert D. La venganza de la geografia. Cómo los mapas condicionan el destino de las naciones. Barcelona, RBA, 2013.

MARSHALL, Tim. Prisioneros de la Geografía: todo lo que hay que saber sobre política global a partir de diez mapas. Barcelona, Península, 2017.

MATTELART, Armand. Diversité culturelle et mondialisation. París, La Découverte, 2007. 2 ed.

MURPHY, Alexander B.; JORDAN-BYCHKOV, Terry G. i BYCHKOVA JORDAN, B. The European Culture Area. A Systematic Geography. Londres, Rowan & Littlefield, 2014, 431 págs.

NOGUÉ, Joan (Ed.). El paisaje en la cultura contemporània. Madrid, Editorial Biblioteca nueva, 2008.

ROMERO, Joan (Ed.). Geografía humana. Barcelona, Ariel, 2004.

RUBENSTEIN, James M. The Cultural Landscape. An Introduction to human Geography. New Yersey, Pearson Prentice Hall, 2008. 9 edició.

SAID, Eduard W. Cultura e imperialismo. Barcelona, Anagrama, 1996.

SANZ HERRÁIZ, C. i MATA OLMO, R. (Dirs.) Geografía de los paisajes de España. Madrid, UNED, 2014.

TUAN, Yi-Fu. Topofília. Un estudio de las percepciones, actitudes y valores sobre el entorno. Barcelona, Melusina, 2007, 351 págs. (ed. Original 1974). 351 págs.

TUAN, Yi-Fu. Escapismo. Formas de evasión en el mundo actual. Barcelona, Ediciones Península, 1998, 301 págs.

TURNER, Barry (Ed.9. The Statesman’s Yearbook 2014. The polítics, cultures and economies of the world. New York, Macmillan Palgrave Edition, 2013.

VALLEGA, Adalberto. Geografia culturale. Luoghi, spazi, simboli. Torino, Utet Libreria, 2003, 381 págs.

WATSON, Donald W. La gran divergència. Cómo y porqué llegaron a ser diferentes el Viejo Mundo y el Nuevo Mundo. Barcelona, Crítica, 2014, 717 págs.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent