DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) DIBUIX ARQUITECTÒNIC II Codi 22204002
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
Adreça electrònica jaume.farreny@urv.cat
raquel.casals@urv.cat
josemaria.toldra@urv.cat
gemma.ferre@urv.cat
arnau.tinena@urv.cat
Professors/es
FARRENY MORANCHO, JAUME
CASALS ROCA, RAQUEL INMACULADA
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
FERRÉ PUEYO, GEMMA
TIÑENA RAMOS, ARNAU
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura forma part juntament amb introducció a projectes del que s'ha definit com a objectiu principal de curs "aprendre a llegir i a escriure". Aprendre a llegir l'entorn i la societat en que vivim (llegir), i aprendre a traslladar les seves necessitats al projecte i dibuix, (escriure).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes
 A2 Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció
 A3 Aptitud per dominar les tècniques de dibuix
 A5 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial
 A6 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual
 A8 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de les tècniques d'aixecament gràfic en totes les seves fases, des del dibuix d'apunts a la restitució científica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B9 Visió espacial
 B10 Sensibilitat estètica
 B11 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
 A2 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
 A3 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A5 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
 A6 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A8 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
 B9 Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
 B10 Composa amb criteris estètics
 B11 Representa amb correcció gràfica les línies, valors i proporcions de les formes i el seu entorn
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
Casa entre mitgeres. Fase I.
EL SOLAR 
S'adjudicarà un solar a cada alumne, on haurà d'encaixar el programa d'un habitatge unifamiliar entre mitgeres.
Casa entre mitgeres. Fase II.
ELS VEÏNS I LA TOPOGRAFIA 
Es desvetllarà l'encaix dels diferents solars entre ells i la topografia dels carrers on s'obren les seves façanes.
Casa entre mitgeres. Fase III.
EL LLOC 
Es desvetllarà l'ubicació real dels solars, en un entorn urba consolidat que els alumnes visitaran. 

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Taller (arquitectura)
A1
A2
A5
A6
A8
B4
B9
C3
34 70 104
Presentacions / exposicions
B3
B6
C4
10 2 12
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A3
B3
B6
B10
B11
8 20 28
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentar l’assignatura.
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.
Atenció personalitzada Comentar dubtes i reflexionar sobre temes treballats als exercicis.

Atenció personalitzada
Descripció
Dins el taller, els professors dediquen una part del temps a l'atenció personalitzada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Taller (arquitectura)
A1
A2
A5
A6
A8
B4
B9
C3
Durant el taller es donaran una sèrie d'exercicis principals, de "llarga" durada, i uns exercicis més curts que es realitzaran en un mateix dia dins del taller. Aquesta suma d'exercicis més l'exercici de final de curs es valoraran com un conjunt unitari a final de curs. 95%
Presentacions / exposicions
B3
B6
C4
Presentació de treballs d'investigació encaminats a dotar al grup de coneixements necessaris per desenvolupar els exercicis. 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria l'alumne ralitzarà o bé un nou exercici on es reflecteixi el treball del trimestre o bé tindrà l'opotunitat d'ampliar o refer els exercicis plantejats durant el trimestre.


Fonts d'informació

Bàsica Carroll, Lewis, Alicia en el país de las maravillas., ,
Berger, John, Algunos pasos hacia una pequeña teoría de lo visible, Ardora, 1997
Juárez, Antonio, Equilibrios. El aprendiz bajo el sol., ,
Zuber, Raphael, Representar una arquitectura., 2G, num.37, Gustavo Gili, Barcelona, 2006

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GEOMETRIA DESCRIPTIVA II/22204004
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent