Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes |
| A2 |
Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció |
| A3 |
Aptitud per dominar les tècniques de dibuix |
| A4 |
Aptitud per dominar les tècniques de dibuix informàtiques |
| A5 |
Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial |
| A8 |
Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de les tècniques d'aixecament gràfic en totes les seves fases, des del dibuix d'apunts a la restitució científica |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B9 |
Visió espacial |
| B10 |
Sensibilitat estètica |
| B11 |
Habilitat gràfica general |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A2 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A3 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A4 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A5 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A8 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B2 |
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
| | B3 |
Experimenta amb procediments nous
| | B4 |
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
| | B6 |
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
| | B9 |
Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
| | B10 |
Composa amb criteris estètics
| | B11 |
Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
|
tema |
Subtema |
Esbós
|
L’estudiant s’enfrontarà a un exercici de representació ràpida i instantània d’un edifici en ambdós medis.
Escannejat i vectorització. |
Aixecament
|
Mesura (manual) i dibuix geomètric dièdric (digital) d’un edifici. Plotejat a escala. Correcció i retoc manual del dibuix. Estudi de les capacitats de cada medi. |
Modelat
|
Fabricació d’un model tridimensional de l’edifici.
Realització de perspectives i visualitzacions tridimensionals digitals.
Treball amb vistes abstractes.
Plotejat en diferents formats: raster, vectorial, plòter; línies ocultes, etc.
Comparació amb l’objecte real. |
Fotografia |
Treball sobre fotografies (en pel.lícula i digitals).
Digitalització de fotografies en diferents resolucions.
Retoc fotogràfic i manipulació de les imatges.
Realització de renderitzats del model i comparació amb les fotografies. |
Catàleg |
L’estudiant haurà d’ordenar i catalogar segons diferents criteris sèries de representacions de l’edifici. Una part de l’exercici consistirà en crear narracions lineals –segons el format tradicional–; també caldrà crear narracions multidimensionals (hipertextuals) no lineals. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
0 |
10 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
9 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
39 |
81 |
120 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Breu introducció a l'assignatura, els seus continguts i la forma de treball i d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes teòrics que són necesaris per al coneixement del medi digital i la posterior elaboració dels exercicis. |
Pràctiques de camp/sortides |
Es faran sortides de camp per tal de conèixer de primera mà l'objecte dels exercicis. L'estudiant haurà de prendre notes i dades per a la posterior elaboració dels exercicis. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El curs constarà de sis exercicis, realitzats sobre el mateix objecte. A tal efecte, es distribuiran entre els estudiants una sèrie d’edificis en espais púbics. El curs es desenvolupa en format tradicional de taller, tot i que l’espai de treball serà doble: la taula de dibuix i l’ordinador. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada |
descripción |
La major part de l'atenció personalitzada es realitzarà a l'aula de dibuix, on els estudiants treballaràn en la realització dels seus exercicis amb la presència constant dels professors. S'espera que l'estudiant porti el seu treball i les preguntes i dubtes sorgits a l'aula, per a resoldre'ls conjuntament amb els professors.
A les lliçons magistrals es preveu establir un torn de preguntes per a la clarificació de dubtes.
A més, l'estudiant pot demanar assistència personalitzada fora de l'horari de classe, si s'escau, concertant una cita amb el professor (p.ex. a travès de la plataforma Moodle o per correu electrònic). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
El curs constarà de sis exercicis efectuats sempre sobre el mateix edifici/espai/objecte. A tal efecte, es distribuiran entre els estudiants una sèrie d’edificis de rellevància.
La nota final serà la mitja de tots els exercicis, en el benentès que per aprovar i ser qualificat en 'avaluació continuada' cal entregar TOTS els exercicis. |
90 |
Otros |
|
Assistència i participació a classe i al taller, sortides de camp, etc. |
10 |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La nota final serà la mitja aritmètica de la nota de cada un dels exercicis. Tanmateix, en ser els exercicis incrementals (cada un està basat en l'anterior) per completar i ser qualificat en 'avaluació continuada' (primera convocatòria) cal entregar TOTS i cada un dels exercicis sense excepció. A la segona convocatòria s'exigirà completar la mateixa producció que als altres estudiants. Aquesta serà avaluada amb els mateixos criteris que per l'avaluació contínua. Tanmateix es tindrà en compte la major disponibilitat de temps en avaluar la qualitat i quantitat dels resultats presentats. |
Bàsica |
William Mitchell & Malcom McCullough, Digital Design Media, Van Nostrand Reinhold, 1995
Jacques Bertin, Sémiologie graphique: Les diagrammes - Les réseaux - Les cartes, Editions de l'EHESS, 1968
William J. Mitchell, The reconfigured eye : visual truth in the post-photographic era, MIT Press, 1992
James D. Foley et al., Computer Graphics: Principles and Practice in C, Addison-Wesley, 1992
Tomas Thorspecken, Urban Sketching: guía completa de técnicas de dibujo urbano, Gustavo Gili, 2014
, Revista EGA, ,
Juan José Gómez, Lino Cabezas, Juan Bordes, El Manual de Dibujo: estrategias de su enseñanza en el siglo XX, Cátedra, 5a ed. 2011
Lino cabezas, Dibujo y construcción de la realidad : arquitectura, proyecto, diseño, ingeniería, dibujo técnico, Cátedra, 2011
Villanueva Bartrina, Lluís, La Forma moderna: História de la Representación Arquitectónica y del Diseño, Ed. Departament d'Expressió Gràfica Arquitectònica 1 UPC, 2004
Villanueva, Lluís; Nocito, Gustavo, Representació geomètrica en arquitectura: Dibuix tècnic i modelatge arquitectònic, Edicions UPC, 2010
|
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001 | GEOMETRIA DESCRIPTIVA II/22204004 | DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002 | GEOMETRIA DESCRIPTIVA I/22204003 |
|
|
Otros comentarios |
Es requereix un bon coneixement a nivell d'usuari d'algun software de CAD. Es imprescindible un bon nivell de dibuix. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|