DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ART I ARQUITECTURA Codi 22204006
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
MIRALLES JORI, ROGER
Adreça electrònica roger.miralles@urv.cat
Professors/es
MIRALLES JORI, ROGER
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L’assignatura d’Art i Arquitectura ha d’apropar l’estudiant a les bases de l’art i arquitectura actuals. Estudiarem els arquitectes i artistes moderns que van posar els fonaments del que avui entenem com art i arquitectura contemporània. L’assignatura està dividida en dues parts. Una és ‘especulativa’ i l’altre ‘lectiva’.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Coneixement adequat de les bases artístiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B10 Sensibilitat estètica
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Coneixement i enteniment de les relacions i correspondències entre les arts plàstiques modernes i contemporànies, pintura, escultura i arquitectura.
Coneixement de noves afinitats en els moviments contemporanis.
Realització de treballs sobre els paral·lelismes existents en l'evolució recent de l'art i l'arquitectura.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
 B10 Treballa en relació amb les arts plàstiques modernes i contemporànies
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Sessió Introductòria
I. Manet contra la forma. Le déjeneur sur l'érbe

Edouard Manet
II.a. Morris, Marshall, Faulkner & Co. Del ‘Pervenir de l’Arquitectura a la societat’ a la Red House William Morris
II.b. Crystal Palace. Un edifici per les masses Joseph Paxton
III.a. Quadrat negre sobre fons blanc.
Notes sobre la secta dels supremàtics de VUTHEKMAS
Kazimir Malevitx
III.b. Punt i linia sobre el pla. La Bauhaus. Vasily Kandinsky i Walter Gropius
IV.a. La destrucció de la caixa. Les primeres cases de Wright
F.Ll. Wright
IV.b. El paisatge americà a través de Wright
F.Ll. Wright
V.a. La revolució a escena. 'El teatre del nostre temps' Meyerhold
V.b. El moment del cubisme Pablo Picasso
VI.a. El dormitori de Loos
Adolf Loos
VI.b. Els oficis distingits
Domènech i Montaner
VII.a. De formigues i cotxes Ludwig Hilberseimer
VII.b. La casa sense atributs De Stijl i Rietveld
VIII.a. Mediterrani a Stainatsälo A. Aalto
VIII.b. La casa Mairea A. Aalto
IX.a. Com fer arquitectònica una muntanya a la ciutat A. Gaudí
IX.b. La reforma també forma el projecte modern J.M. JuJol
X.a. El pavelló d'Alemanya. 1929. Barcelona Mies van der Rohe
X.b. Pavelló al llac. Mies van der Rohe
XI.a. La tradició mediterrània i la modernitat A. Terragni
XI.b. Montbrió del camp i la modernitat J. Miró
XII.a. La villa Savoya Le Corbusier
XII.b. El cap del Punjab Le Corbusier

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A14
4 0 4
Presentacions / exposicions
A14
B3
B6
B10
C3
C4
25 25 50
Seminaris
A14
B3
B6
B10
C4
24 24 48
Presentacions / exposicions
A14
B3
B6
B10
C3
C4
20 20 40
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
Proves pràctiques
A14
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Debat sobre la idea d'arquitectura.
Visualització d'un DVD.
Presentacions / exposicions Les sessions magistrals no volen explicar la historia de l’arquitectura, es tracta d’explicar una obra concreta o una tema clau d’un autor per extreure’n conclusions de cara a aprendre a mirar l’arquitectura contemporània.
Seminaris Discussió de les problemàtiques aparegudes en el decurs de les investigacions portades a terme pels alumnes.
Presentacions / exposicions Exposició dels conceptes arquitectònics que s’extrauran del llibre de Rasmusen.
Atenció personalitzada Debatre amb l'alumne, prèvia a l'entrega, el material i la casa que està estudiant.

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendran els alumnes que tinguin qualsevol dubte. Presencialment en el despatx del professor els divendres de 13h a 15h. Per correu electrònic a l'adreça roger.miralles@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A14
B3
B6
B10
C4
Treball de recerca sobre una obra arquitectònica. 35 %
Presentacions / exposicions
A14
B3
B6
B10
C3
C4
S'evaluarà la presentació que faci el grup d'alumnes sobre un d'aquests temes: Espai, Color, Forma, Escala, Ritme, Textura, Llum, Pes, Línia i Sòlid-Cavitat. 25%
Proves pràctiques
A14
S'evaluarà la capacitat de l'alumne per a saber interpretar les obres d'art i arquitectures estudiades durant el curs. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es valorarà mitjançant un exàmen bo i tenint en compte les notes positives, si s'escau, de les presentacions i els seminaris fets durant el curs. En el cas que les notes de seminaris o presentacions foren negatives tot el pes de la nota recaurà en l'exàmen de recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica Gombrich, Ernst H, Historia del arte, Debate, Madrid 1997
Rassmussen, S.E., La experiencia de la arquitectura, Mairea/Celeste, Madrid 2000
BIBLIOGRAFIA GENÈRICA:

 

 

Argan, Giulio Carlo, El  Arte Moderno, Akal, Madrid 1992.

 

Baker, G.h., Análisis de la forma, Barcelona, Gustavo Gili 1998.

 

Frampton, K. Historia crítica de la arquitectura moderna, Gustavo Gili 2002.

 

Handke, Peter, La doctrina del Saint Victoire, Alianza, Madrid 1985.

 

Hertzberger, Herman, Lessons for students in Architecture 1, 010 Publishers, Rotterdam 2000.

 

Hertzberger, Herman, Space and Architecture, Lessons for students in Architecture, 2,  010 Publishers, Rotterdam 2000.

 

Le Corbusier, Hacia una arquitectura (1927), Apostrofe, Barcelona 1996.

 

Leupen, B. Proyecto y análisis. Evolución de los principios en arquitectura, Barcelona GG, 1999

 

Mondrian, Piet, La Nueva Imagen en la pintura (1917) Colegio Oficial de
Aparejadores. y Arquitectos Técnicos/Librería Cajamurcia, Murcia 1993.

 

Müller, W.; Vogel, G. Atlas de arquitectura, 2vol. Madrid, Alianza, 1992

 

Chrisitan Norberg-Schulz, Los principios de la arquitectura moderna. Sobre la nueva tradición del siglo XX, ed. Revesté, Barcelona 2005

 

Chrisitan Norberg-Schulz, Existente Space & Architecture, Studio Vista Limited, London 1971

 

Chrisitan Norberg-Schulz, Genius Loci Paesaggio Ambiente Architecttura, Electa editrice, Milano 1979

 

Chrisitan Norberg-Schulz, Intenciones en Arquitectura,  GG Reprints, Barcelona 1998

 

Quetglas, Josep,  El horror cristalizado. Imágenes del Pabellón de Alemania de
Mies van der Rohe
, Actar. Barcelona, 2001.

 

Steen Eiler Rasmussen, La experiencia de la aruqitectura, Mairea/Celeste, Madrid 2000

 

Roth, L.M., Entender la arquitectura. Sus elementos, su historia y significado, Barcelona, Gustavo Gili 1999

 

Wright, Frank Lloyd, The Arts and Crafts of the Machine (1901).Els arts i els oficis de la màquina, ETSAB.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent