Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A43 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes. |
| A44 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes bàsics arquitectònics. |
| A46 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans |
| A48 |
Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans. |
| A50 |
Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques. |
| A51 |
Aptitud per exercir la crítica arquitectònica. |
| A52 |
Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural. |
| A56 |
Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge. |
| A57 |
Capacitat per aplicar normes i ordenances urbanístiques. |
| A61 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia. |
| A62 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda |
| A63 |
Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals. |
| A64 |
Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics. |
| A67 |
Coneixement adequat de les bases de l´arquitectura vernacla |
| A68 |
Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B9 |
Visió espacial |
| B11 |
Habilitat gràfica general |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A43 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A44 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A46 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A48 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A50 |
Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
| | A51 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A52 |
Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
| | A56 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A57 |
Adequació dels projectes a les normatives urbanístiques i ordenances d'edificació.
| | A61 |
Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
| | A62 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A63 |
Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
| | A64 |
Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
| | A67 |
Coneixement de les reglamentacions relatives a l'exercici professional.
| | A68 |
Coneixement de les bases del planejament urbà i l'ordenació territorial.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Fa presentacions interessants i convincents
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
| | B9 |
Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
| | B11 |
Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Exercicis instrumentals d'un dia
Es treballen aspectes instrumentals concrets del procés de projectació arquitectònica i urbanística.
Teoria del projecte arquitectònic
Ontologia, Epistemologia i Fenomenologia de la topologia, de la tipologia i de la tectònica de l’arquitectura.
Rudiments
Eines pròpies de l'ofici d'arquitecte i urbanista. Reconeixement topogràfic, potencials del lloc, graf del projecte, plantes, alçats, seccions, maquetes, models tridimensionals.
|
|
Recomanacions pràctiques comunes al procés de projecte
Un llistat a tall de guia dels errors o omissions més comuns dels alumnes.
Exercici 1
Acció col·lectiva de millora a l'espai públic urbà
Exercici 2
Disseny d'un prototip:
Disseny individual d'una cadira o
Disseny d'una façana
(conjuntament amb els alumnes de primer, un programa o l'altre en anys alterns).
Exercici 3
Projecte d'un petit equipament urbà i del seu entorn.
Primer projecte complex de la carrera, on s'integren per primer cop les escales urbanes i les arquitectòniques.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
20 |
28 |
Taller (arquitectura) |
|
30 |
165 |
195 |
Sessió Magistral |
|
6 |
6 |
12 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
3 |
3 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques de camp |
|
4 |
4 |
8 |
Debats |
|
2 |
2 |
4 |
Seminaris |
|
1 |
1 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema o d'un treball (prèvia presentació escrita o/i de diapositives).
|
Taller (arquitectura) |
El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Xerrades, aportacions i exposicions, amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici amb la temàtica de l’assignatura.
|
Pràctiques de camp |
Realització de visites analític-pràctiques als emplaçaments dels exercicis.
|
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
|
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per a la crítica dels projectes i l'anàlisi dels processos (comunament coneguts com a "correcció de projectes", i per atendre i resoldre dubtes als alumnes).
. |
Descripció |
Orientació personalitzada amb l'alumne dels procesos relacionats amb els treballs del curs.
Es realitzarà simultàniament en hores de taller o a les hores dedicades a l'atenció de l'alumnat.
Per qualsevol dubte contactar a través de les adreces URV dels professors
Arturo Frediani
Cristóbal Fernández
Juan Manuel Zaguirre
Quim Rosell
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
L'alumne presentarà en grup o individualment els exercicis de curs. La participació activa al taller també es tindrà en compte. |
10 |
Taller (arquitectura) |
|
El quadrimestre s'evalua a apartir d'una sèrie d'exercicis plantejats durant el curs a dins del taller. |
75 |
Sessió Magistral |
|
|
5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es realitzaran tres breus exercicis dedicats a desenvolupar propostes relacionades amb dimensions específiques del procés de disseny. |
5 |
Proves pràctiques |
|
Es realitzarà una prova pràctica que inclourà preguntes sobre el fons teòric de l'estudi. |
5 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: Els projectes que no hagin assolit els objectius del curs es tornaran a entregar refets o ampliats. |
Bàsica |
PANERAI, P; CASTEX, J; DEPAULE J. CH., Formas Urbanas: De la Manzana al Bloque, Gustavo Gili, 1986
GEHL, Jan, La humanización del Espacio Urbano, ,
HERTZBERGER, Herman, Lessons for students in architecture, 010 Publishers, 2000
HERTZBERGER, Herman, Space and the Architect, 010 Publishers, 2000
KOOLHAAS, Rem, Delirius New York, Gustavo Gili, 2004
PERAN, Martí, Post-It citiy: ciudades ocasionales, CCCB, 2008
ROWE, Colin y KOETTER, Fred, Ciudad Collage, Gustavo Gil, 1981
RUDOFSKY, Bernard, Streets for People. A primer for americans., ,
RUDOFSKY, Bernard, Architecture without architects, MOMA, 1964
VAN DEN HEUVEL, Dirk, RISSELADA, Max, Alison y Peter Smithson, De la Casa del Futuro a la casa de hoy, Ediciones Polígrafa, 2007
VENTURI, Robert, IZENOUR, Steven i SCOTT BROWN, Denise, Aprendiendo de Las Vegas, Gustavo Gili,
PARCERISA, J; RUBERT DE VENTÓS, M., La ciudad no es una hoja en blanco., Laboratori d'Urbanisme de Barcelona, ETSAB, UPC, 2014
SOLA-MORALES, M., Las formas de crecimiento urbano., Laboratori d'Urbanisme de Barcelona, ETSAB. Edicions UPC. Barcelona,, 1997
DEPLAZES, Andrea., Constructing Architecture. Materials, Processes, Structures. A Handbook., Birkhäuser. Basel., 2005
JACKSON, I., Guía de supervivencia para los estudiantes de arquitectura., Blume. Barcelona., 2015
STEEGMAN, E; ACEBILLO, J., Las medidas en arquitectura., Gustavo Gili. Barcelona., 2008
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101 | INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|