DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) URBANISME I PROJECTES II Codi 22204104
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Segon Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
FREDIANI SARFATI, ARTURO
Adreça electrònica arturo.frediani@urv.cat
joaquim.rosell@urv.cat
arnau.tinena@urv.cat
maria.rius@urv.cat
lara.alcaina@urv.cat
Professors/es
FREDIANI SARFATI, ARTURO
ROSELL GRATACÒS, JOAQUIM
TIÑENA RAMOS, ARNAU
RIUS RUIZ, MARIA
ALCAINA POZO, LARA
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura aprofundeix en el procés de projecte arquitectònic i alhora enfronta l'alumne per primera vegada amb les forces que donen forma a la ciutat. El curs es desenvolupa al voltant d'un exercici d'ampli espectre escalar que articula la feina individual, la de grup i la de tota la classe amb les exigències d'una tipologia mixta, d'un emplaçament urbà sensible i del conflicte entre els interessos individuals i els col·lectius. El resultat és la simulació d'un procés urbà orgànic, el projecte d'un barri plenament funcional i formalment satisfactori per a la comunitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A32 Coneixement adequat de les qualitats plàstiques, elàstiques i de resistència dels materials d'obra pesada.
 A33 Coneixement adequat dels sistemes constructius convencionals i la seva patologia.
 A34 Coneixement adequat de les característiques físiques i químiques, els procediments de producció, la patologia i l'ús dels materials de construcció.
 A35 Coneixement adequat dels sistemes constructius industrialitzats.
 A43 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes.
 A44 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes bàsics arquitectònics.
 A46 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans
 A48 Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
 A50 Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques.
 A51 Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
 A52 Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
 A56 Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
 A57 Capacitat per aplicar normes i ordenances urbanístiques.
 A61 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda
 A63 Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
 A64 Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
 A67 Coneixement adequat de les bases de l´arquitectura vernacla
 A68 Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B9 Visió espacial
 B11 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A32 Coneixement de les característiques físiques i químiques dels materials de construcció, els procediments de producció, les aplicacions i les patologies.
 A33 Coneixement de les característiques físiques i químiques dels materials de construcció, els procediments de producció, les aplicacions i les patologies.
 A34 Coneixement de les característiques físiques i químiques dels materials de construcció, els procediments de producció, les aplicacions i les patologies.
 A35 Coneixement dels sistemes constructius convencionals i industrialitzats i les seves patologies.
 A43 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A44 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A46 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A48 Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
 A50 Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
 A51 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A52 Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
 A56 Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
 A57 Adequació dels projectes a les normatives urbanístiques i ordenances d'edificació.
 A61 Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
 A62 Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
 A63 Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
 A64 Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
 A67 Coneixement de les reglamentacions relatives a l'exercici professional.
 A68 Coneixement de les bases del planejament urbà i l'ordenació territorial.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Fa presentacions interessants i convincents
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
 B9 Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
 B11 Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Exercicis instrumentals d'un dia
Continuem treballant aspectes instrumentals concrets del procés de projectació arquitectònica i urbanística

Teoria de l'urbanisme
Els processos urbans típics, les seves transicions i superposicions: L'Urbanisme Orgànic, l'Urbanisme Oligàrquic i l'Urbanisme Delegat.

Exercici 1
Simulació de l'urbanisme Orgànic
Reconeixement físic del lloc
Anàlisi: diagnòstic amb càrrega propositiva (què passa, què cal fer, i com?).
Realització de maqueta física i 3D de l'emplaçament.
Ocupació: Repartiment i negociació dels solars individuals i de grup dintre de l’emplaçament.

Ex. 1.1 Procés orgànic iteratiu en un context d'alta densitat, sobre maqueta i plànols Nolli
Ex. 1.2 Projecte individual de 2-3 habitatges amb pati
Ex. 1.3 Projecte individual complementari: edifici d'ús mixt
Ex. 1.4 Ciutat: superposició de sistemes: disseny participatiu dels espais privats, comunitaris i públics.

Caràcter del lloc. Desenvolupament de temes de composició: el Pintoresc i el Monumental.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 3 5
Presentacions / exposicions
A51
A68
B1
B3
B6
C3
C4
8 20 28
Taller (arquitectura)
A43
A44
A46
A48
A50
A52
A56
A57
A62
A63
A64
A67
A68
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
C2
C3
C5
30 165 195
Sessió Magistral
A61
A62
A63
A64
A67
A68
B7
6 6 12
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A61
A62
A63
A64
A67
A68
B7
3 3 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A43
A44
A46
A61
B3
B9
B11
4 4 8
Pràctiques de camp/sortides
B9
4 4 8
Debats
A51
C3
2 2 4
Seminaris
A51
C3
1 1 2
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
A51
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema o d'un treball (prèvia presentació escrita o/i de diapositives).
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades, aportacions i exposicions, amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici amb la temàtica de l’assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites analítico-pràctiques als emplaçaments dels exercicis.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per a la crítica dels projectes i l'anàlisi dels processos (comunament coneguts com a "correcció de projectes", i per atendre i resoldre dubtes als alumnes).

Atenció personalitzada
Descripció
Orientació personalitzada amb l'alumne dels procesos relacionats amb els treballs del curs. Es realitzarà simultàniament en hores de taller o a les hores dedicades a l'atenció de l'alumnat. Per qualsevol dubte contactar a través de les adreces dels professors: Arturo Frediani Cristóbal Fernández Juan Manuel Zaguirre Quim Rosell

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A51
A68
B1
B3
B6
C3
C4
L'alumne presentarà en grup o individualment els exercicis de curs. La participació activa al taller també es tindrà en compte. 10
Taller (arquitectura)
A43
A44
A46
A48
A50
A52
A56
A57
A62
A63
A64
A67
A68
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
C2
C3
C5
El quadrimestre s'evalua a apartir d'una sèrie d'exercicis plantejats durant el curs a dins del taller. 75
Sessió Magistral
A61
A62
A63
A64
A67
A68
B7
Les sessions magistrals serán d'assistència obligada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A43
A44
A46
A61
B3
B9
B11
Durant el curs es faran 3 exercicis a l'aula, que computaran el 15% de la qualificació final 15
Proves de desenvolupament
A51
Les proves teòriques versaran de les lectures de curs i del contingut de les sessions magistrale i conferencies (esdeveniments divulgatius)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Els projectes que no hagin assolit els objectius del curs es tornaran a entregar refets o ampliats.


Fonts d'informació

Bàsica GEHL, Jan, La humanización del Espacio Urbano, Editorial Reverté, 2009
HERTZBERGER, Herman, Lessons for students in architecture, 010 Publishers, 2000
HERTZBERGER, Herman, Space and the Architect, 010 Publishers, 2000
KOOLHAAS, Rem, Delirius New York, Gustavo Gili, 2004
PERAN, Martí, Post-It citiy: ciudades ocasionales, CCCB, 2008
RUDOFSKY, Bernard, Streets for People. A primer for americans, ,
RUDOFSKY, Bernard, Architecture without architects, MOMA, 1964
VAN DEN HEUVEL, Dirk, RISSELADA, Max, Alison y Peter Smithson, De la Casa del Futuro a la casa de hoy, Ediciones Polígrafa, 2007
VENTURI, Robert, IZENOUR, Steven i SCOTT BROWN, Denise, Aprendiendo de Las Vegas, Gustavo Gili,
PANERAI, P; CASTEX, J; DEPAULE, J.Ch., Formas urbanas. De la manzana al bloque., Gustavo Gili. Barcelona., 1986
PARCERISA, J; RUBERT DE VENTÓS, M., La ciudad no es una hoja en blanco., Laboratori d'Urbanisme de Barcelona, ETSAB. Edicions UPC. Barcelona,, 2014
SOLA-MORALES, M., Las formas de crecimiento urbano., Laboratori d'Urbanisme de Barcelona, ETSAB. Edicions UPC. Barcelona,, 1997
DEPLAZES, Andrea., Constructing Architecture. Materials, Processes, Structures. A Handbook., Birkhäuser. Basel., 2005.
JACKSON, I., Guía de supervivencia para los estudiantes de arquitectura., Blume. Barcelona., 2015.
STEEGMAN, E; ACEBILLO, J., Las medidas en arquitectura., Gustavo Gili. Barcelona., 2008

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
URBANISME I PROJECTES III/22204105


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
URBANISME I PROJECTES I/22204103
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent