Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A32 |
Coneixement adequat de les qualitats plàstiques, elàstiques i de resistència dels materials d'obra pesada. |
| A33 |
Coneixement adequat dels sistemes constructius convencionals i la seva patologia. |
| A34 |
Coneixement adequat de les característiques físiques i químiques, els procediments de producció, la patologia i l'ús dels materials de construcció. |
| A35 |
Coneixement adequat dels sistemes constructius industrialitzats. |
| A43 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes. |
| A44 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes bàsics arquitectònics. |
| A46 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans |
| A48 |
Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans. |
| A50 |
Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques. |
| A51 |
Aptitud per exercir la crítica arquitectònica. |
| A52 |
Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural. |
| A56 |
Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge. |
| A57 |
Capacitat per aplicar normes i ordenances urbanístiques. |
| A61 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia. |
| A62 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda |
| A63 |
Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals. |
| A64 |
Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics. |
| A67 |
Coneixement adequat de les bases de l´arquitectura vernacla |
| A68 |
Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B9 |
Visió espacial |
| B11 |
Habilitat gràfica general |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A32 |
Coneixement de les característiques físiques i químiques dels materials de construcció, els procediments de producció, les aplicacions i les patologies.
| | A33 |
Coneixement de les característiques físiques i químiques dels materials de construcció, els procediments de producció, les aplicacions i les patologies.
| | A34 |
Coneixement de les característiques físiques i químiques dels materials de construcció, els procediments de producció, les aplicacions i les patologies.
| | A35 |
Coneixement dels sistemes constructius convencionals i industrialitzats i les seves patologies.
| | A43 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A44 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A46 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A48 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A50 |
Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
| | A51 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A52 |
Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
| | A56 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A57 |
Adequació dels projectes a les normatives urbanístiques i ordenances d'edificació.
| | A61 |
Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
| | A62 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A63 |
Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
| | A64 |
Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
| | A67 |
Coneixement de les reglamentacions relatives a l'exercici professional.
| | A68 |
Coneixement de les bases del planejament urbà i l'ordenació territorial.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Fa presentacions interessants i convincents
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
| | B9 |
Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
| | B11 |
Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Exercicis instrumentals d'un dia
Continuem treballant aspectes instrumentals concrets del procés de projectació arquitectònica i urbanística
Teoria de l'urbanisme
Els processos urbans típics, les seves transicions i superposicions: L'Urbanisme Orgànic, l'Urbanisme Oligàrquic i l'Urbanisme Delegat.
Exercici 1
Simulació de l'urbanisme Orgànic
Reconeixement físic del lloc
Anàlisi: diagnòstic amb càrrega propositiva (què passa, què cal fer, i com?).
Realització de maqueta física i 3D de l'emplaçament.
Ocupació: Repartiment i negociació dels solars individuals i de grup dintre de l’emplaçament.
Ex. 1.1 Procés orgànic iteratiu en un context d'alta densitat, sobre maqueta i plànols Nolli
Ex. 1.2 Projecte individual de 2-3 habitatges amb pati
Ex. 1.3 Projecte individual complementari: edifici d'ús mixt
Ex. 1.4 Ciutat: superposició de sistemes: disseny participatiu dels espais privats, comunitaris i públics.
Caràcter del lloc. Desenvolupament de temes de composició: el Pintoresc i el Monumental.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
20 |
28 |
Taller (arquitectura) |
|
30 |
165 |
195 |
Sessió Magistral |
|
6 |
6 |
12 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
3 |
3 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
4 |
8 |
Debats |
|
2 |
2 |
4 |
Seminaris |
|
1 |
1 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema o d'un treball (prèvia presentació escrita o/i de diapositives).
|
Taller (arquitectura) |
El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Xerrades, aportacions i exposicions, amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici amb la temàtica de l’assignatura.
|
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites analítico-pràctiques als emplaçaments dels exercicis.
|
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
|
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per a la crítica dels projectes i l'anàlisi dels processos (comunament coneguts com a "correcció de projectes", i per atendre i resoldre dubtes als alumnes).
|
Descripció |
Orientació personalitzada amb l'alumne dels procesos relacionats amb els treballs del curs.
Es realitzarà simultàniament en hores de taller o a les hores dedicades a l'atenció de l'alumnat.
Per qualsevol dubte contactar a través de les adreces dels professors:
Arturo Frediani
Cristóbal Fernández
Juan Manuel Zaguirre
Quim Rosell
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
L'alumne presentarà en grup o individualment els exercicis de curs. La participació activa al taller també es tindrà en compte. |
10 |
Taller (arquitectura) |
|
El quadrimestre s'evalua a apartir d'una sèrie d'exercicis plantejats durant el curs a dins del taller. |
75 |
Sessió Magistral |
|
Les sessions magistrals serán d'assistència obligada. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Durant el curs es faran 3 exercicis a l'aula, que computaran el 15% de la qualificació final |
15 |
Proves de desenvolupament |
|
Les proves teòriques versaran de les lectures de curs i del contingut de les sessions magistrale i conferencies (esdeveniments divulgatius)
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: Els projectes que no hagin assolit els objectius del curs es tornaran a entregar refets o ampliats. |
Bàsica |
GEHL, Jan, La humanización del Espacio Urbano, Editorial Reverté, 2009
HERTZBERGER, Herman, Lessons for students in architecture, 010 Publishers, 2000
HERTZBERGER, Herman, Space and the Architect, 010 Publishers, 2000
KOOLHAAS, Rem, Delirius New York, Gustavo Gili, 2004
PERAN, Martí, Post-It citiy: ciudades ocasionales, CCCB, 2008
RUDOFSKY, Bernard, Streets for People. A primer for americans, ,
RUDOFSKY, Bernard, Architecture without architects, MOMA, 1964
VAN DEN HEUVEL, Dirk, RISSELADA, Max, Alison y Peter Smithson, De la Casa del Futuro a la casa de hoy, Ediciones Polígrafa, 2007
VENTURI, Robert, IZENOUR, Steven i SCOTT BROWN, Denise, Aprendiendo de Las Vegas, Gustavo Gili,
PANERAI, P; CASTEX, J; DEPAULE, J.Ch., Formas urbanas. De la manzana al bloque., Gustavo Gili. Barcelona., 1986
PARCERISA, J; RUBERT DE VENTÓS, M., La ciudad no es una hoja en blanco., Laboratori d'Urbanisme de Barcelona, ETSAB. Edicions UPC. Barcelona,, 2014
SOLA-MORALES, M., Las formas de crecimiento urbano., Laboratori d'Urbanisme de Barcelona, ETSAB. Edicions UPC. Barcelona,, 1997
DEPLAZES, Andrea., Constructing Architecture. Materials, Processes, Structures. A Handbook., Birkhäuser. Basel., 2005.
JACKSON, I., Guía de supervivencia para los estudiantes de arquitectura., Blume. Barcelona., 2015.
STEEGMAN, E; ACEBILLO, J., Las medidas en arquitectura., Gustavo Gili. Barcelona., 2008
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
URBANISME I PROJECTES III/22204105 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
URBANISME I PROJECTES I/22204103 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|