Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A43 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de croquis i avantprojectes. |
| A44 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes bàsics arquitectònics. |
| A46 |
Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans |
| A48 |
Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans. |
| A50 |
Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques. |
| A51 |
Aptitud per exercir la crítica arquitectònica. |
| A52 |
Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural. |
| A55 |
Capacitat per redactar projectes d'obra civil. |
| A56 |
Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge. |
| A57 |
Capacitat per aplicar normes i ordenances urbanístiques. |
| A61 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia. |
| A62 |
Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics de vivenda |
| A63 |
Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals. |
| A64 |
Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics. |
| A67 |
Coneixement adequat de les bases de l´arquitectura vernacla |
| A68 |
Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B9 |
Visió espacial |
| B11 |
Habilitat gràfica general |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A43 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A44 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A46 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A48 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A50 |
Coneixement aplicat als projectes de la supressió de barreres arquitectòniques.
| | A51 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A52 |
Resolució del condicionament ambiental passiu en els projectes arquitectònics.
| | A55 |
Realització de projectes d'obra civil.
| | A56 |
Realització de projectes arquitectònics, urbans i paisatgístics, en les fases de plantejament, anàlisi, processament i presentació, desenvolupats gràficament per mitjans tradicionals i informàtics en esbossos, croquis, avantprojectes, projectes bàsics i d'execució i plàsticament en maquetes i prototips.
| | A57 |
Adequació dels projectes a les normatives urbanístiques i ordenances d'edificació.
| | A61 |
Coneixement dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
| | A62 |
Coneixement de les necessitats socials relatives a l'habitatge i a l'urbanisme.
| | A63 |
Coneixement dels principis de l'ecologia, la sostenibilitat, la conservació de recursos energètics i mediambientals i el reciclatge de materials.
| | A64 |
Coneixement de les bases de l'arquitectura vernacla.
| | A67 |
Coneixement de les reglamentacions relatives a l'exercici professional.
| | A68 |
Coneixement de les bases del planejament urbà i l'ordenació territorial.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Fa presentacions interessants i convincents
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
| | B9 |
Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
| | B11 |
Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Els ingredients de la ciutat |
Paisatge
Mobilitat
Espai Col.lectiu
Teixit
Usos |
Llegir i comprendre que les ciutats tenen forma |
Geometria
Traçat
Parcel.lari |
Els ingredients del teixit urbà |
El públic - el privat
Parcel.lari-edificació (ocupació)
Densitat - edificació ( edificabilitat )
|
Projectar la ciutat des del concepte del confort i l'habitabilitat de l'espai públic, col.lectiu i privat. |
Dilatacions del confort urbà i domèstic |
Els ingredients bàsics de l'habitatge també des del concepte del re-habitar |
Cuinar
Estar
Dormir
Treballar
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
10 |
15 |
Sessió Magistral |
|
30 |
10 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
30 |
20 |
50 |
Taller (arquitectura) |
|
60 |
100 |
160 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les activitats introductories van vinculades a l'inici de curs i a comentaris sobre aspectes concrets de les pràctiques |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals tracten temes de coneixement general, tant d'aspectes documentals i normatius que puguin afectar els àmbits objecte de treball com instrumentals, vinculats a les diverses tècniques necessàries per desenvolupar els treballs |
Presentacions / exposicions |
Les presentacions i exposicions son les sessions on els alumnes exposen públicament l'estat i evolució dels treballs |
Taller (arquitectura) |
El Taller és l'àmbit de treball més disciplinar on es comenten els treballs d'anàlisi i de projectes sobre el territori de manera més individualitzada o amb grups reduïts |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
L'estudi de casos a l'aula complementa el Taller. |
Atenció personalitzada |
Apart de l'atenció que es dedica a cada alumne en es seu treball diari, es poden comentar problemes individuals i col·lectius amb els professors o el coordinador. |
Descripció |
Apart de l'atenció que es dedica a cada alumne en es seu treball diari, es poden comentar problemes individuals i col·lectius amb els professors o el coordinador. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es obligatòria la presencialitat a les sessions teòriques. Els professors l’avaluaran, ja sigui mitjançant el control d’assistència o el lliurament de treballs específics sobre la matèria. |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
S'avalua la capacitat d'expressió i presentació dels treballs. Totes les presentacions impliquen el lliurament de treballs en paper i via moodle |
20% |
Taller (arquitectura) |
|
A més del lliurament de final de curs, el treball vinculat al taller s'avalua constantment amb lliuraments parcials |
60% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Durant el quadrimestre es realitzarà un exercici pràctic on s’avaluarà la capacitat de gestió i de treball en equip. |
5% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els exercicis del curs poden ser desenvolupats en grup o individualment depenen de cada cas. La tipologia d'exercici es definirà en cada enunciat. En tot cas cal remarcar que per passar de curs serà imprescindible haver aprovat el conjunt d'exercicis individuals. El pes específic de cada exercici es definirà en el programa de curs. Només tindran accés a la segona convocatòria, aquells alumnes que hagin seguit l'escolaritat durant el curs, doncs es considera una avaluació continuada. |
Bàsica |
Xavier Monteys , Casa collage, Gustavo gili, 2001
Manel de Solà Morales, Les formes de creixement urbà, Edicions Upc, 1993
A.E.J. Morris, Historia de la forma urbana: desde sus orígenes hasta la revolución industrial., Gustavo Gili, 2001
L. Benevolo; C. Melograni; T. Giura Longo., La proyectación de la ciudad moderna., Gustavo Gili, 2000
Josep Parcerisa. Maria Rubert de Ventós., La ciudad no es una hoja en blanco., Eds. ARQ, 2000
Edmund N. Bacon, Design of cities., Thames and Hudson, 1982
Francoise Choay, The rule and the model: on the theory of architecture and urbanism., MIT Press, 1997
Spiro Kostof, The city shaped: urban patterns and meanings through history., Thames and Hudson, 1991
Spiro Kostof, The city assembled: the elements of urban form through history., Thames and Hudson, 1992
altres, Present i futurs: arquitectura a les ciutats., Barcelona: Comité d'Organització del Congrés UIA Barcewlona 96.., 1996
VVAA, Ciutats del globus al satèl·lit., Electa, 1994
Joseph Rykwert, LA idea de ciudad, antropología de la forma urbana de Roma, Italia y el mundo antiguo., Sígueme, 2002
|
El programa general del curs, depenent del tema a treballar, portarà associada una bibliografia específica que es lliurarà als alumnes al principi de cada quadrimestre i, eventualment, junt amb els enunciats de cada exercici. |
Complementària |
Georges Perec, Especies de espacios, Editorial Montesinos, 1973
Philippe R. Panerai; Jean Castex; Jean-Charles Depaule, Formas urbanas: de la manzana al bloque., Gustavo Gili, 1986
André Corboz, La description: entre lecture et écriture. A: Le territoire comme palimpseste et autres essais., Les Éditions de l'imprimeur., 2001
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA II/22204128 | INSTAL·LACIONS II/22204123 | CONSTRUCCIÓ III/22204113 | TEORIA DE L'ARQUITECTURA/22204129 | ESTRUCTURES II/22204119 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001 | INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101 | INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102 | DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002 | URBANISME I PROJECTES I/22204103 | CONSTRUCCIÓ II/22204112 | CONSTRUCCIÓ I/22204111 | TÈCNIQUES DE REPRESENTACIÓ/22204005 | URBANISME I PROJECTES II/22204104 | HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA I/22204126 | ESTRUCTURES I/22204118 |
|
|
Altres comentaris |
Donada la coincidència dels horaris de les assignatures de projectes, el volum de competències a assolir i la obligatorietat de l'assistència de l'alumne per a ser qualificat en avaluació continuada, no es recomana cursar simultàniament més d'una assignatura d'Urbanisme i Projectes.
També es fa del tot necessari tenir aprovades assignatures instrumentals dels cursos anteriors, com dibuix i tècniques de representació, construcció i instal·lacions, per poder tenir un bon rendiment acadèmic. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|