Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A52 |
Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural. |
| A63 |
Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A52 |
Resoldre l'acondicionament ambiental per mitjà de tècniques de disseny passiu i/o actiu amb aplicació d'energies renovables
Dissenyar solucions arquitectòniques que disminueixen al màxim tant els recursos materials com energètics necessaris per a la seva construcció i durant el seu cicle de vida.
| | A63 |
Analitzar les possibilitats bioclimàtiques que ofereix tan l'entorn com el tipus de vivenda que es pretén construir
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Coneix el concepte de desenvolupament sostenibilista
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
|
Tema |
Subtema |
Conceptes introductoris |
Què entenem per sostenibilitat.
Canvi climàtic.
La petjada ecològica.
Arquitectura sostenible a l’actualitat. |
Anàlisi energètic d’edificis |
Energia i sostenibilitat.
Situació actual dels recursos energètics.
Il·luminació natural i artificial.
Energies fotovoltaica i eòlica i la seva integració arquitectònica.
Qualitat ambiental en edificis sostenibles.
Procediments i tècniques d’avaluació d’eficiència energètica en edificis.
|
Minimització i gestió del consum de l’energia en climatització. |
Bioclimatisme, energies renovables i eficiència energètica.
Il·luminació natural.
Condicionament passiu: Radiació, ventilació i moviment de l’aire.
Calefacció i refrigeració.
Energia solar tèrmica a baixa temperatura.
Programes de gestió i control. |
Gestió eficient de l'aigua |
Consum i estalvi d'aigua.
Gestió i aprofitament d'aigües residuals.
|
Materials de construcció sostenible |
El paper dels materials en l’arquitectura sostenible.
Cicle de vida dels materials i gestió de residus.
Materials reciclats/reciclables.
Materials naturals.
Materials no convencionals. |
Cicle de vida |
Planificar per minimitzar l'impacte en l'entorn.
Criteris per escollir els materials-
Adaptació d'estructures existents a nou usos.
Reutilitzar i reciclar. |
Comfort i sostenibilitat |
Proporcionar aire pur
Utilitzar materials no tòxics i sense emissions
Proporcionar connexió visual amb l'exterior
Comfort tèrmic, visial i acústic. |
Urbanisme |
Evitar augmentar la contaminació
Promoure el desenvolupament d'usos mixtos
Dissenyar integrant el transport públic
Facilitar el transport amb energia humana |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
8 |
12 |
20 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
12 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Proves pràctiques |
|
21 |
31.5 |
52.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs
Introducció de conceptes |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Desenvolupament dels continguts teòrics. L'ordre en el desenvolupament vindrà condicionat per els projectes a realitzar i les possibles dates d'entrega d'aquestos
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Realització de projectes APS. Es realitzaran un parell de projectes. Un sobre eficiència energètica i l'altre sobre urbanisme sostenible. Aquests projectes son proposats per entitats socials locals i tenen com a finalitat que l'alumne experimente situacions lo més properes possible a la seva futura vida professional. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes.
Es demanarà cita per e-mail |
Descripció |
Per donar més facilitats als alumnes, no es fixa un horari de consultes i s'acorda cita prèvia per e-mail. També es crearà un grup de whatsapp per a la gestió dels projectes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Es realitzaran en grups de 2 a 3 alumnes i es faran dues entregues. En funció del nombre d'alumnes pot variar la formació dels grups |
100% |
Altres |
|
Es valorarà l'assistència a classe |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria és una entrega individual en paper amb un pes del 100% de la nota. |
Bàsica |
Olgyay, Victor, Arquitectura y clima : manual de diseño bioclimático para arquitectos y urbanistas, Barcelona : Gustavo Gili, 1998
Neila González, Francisco Javier, Arquitectura bioclimática : en un entorno sostenible, Madrid : Munilla-Lería, 2004
SERRA, RAFAEL y COCH, HELENA, Arquitectura y energía natural, E. UPC, 1995
Martín Chivelet, Nuria, Integración de la energía fotovoltaica en edificios, [Sevilla] : Progensa, cop. , 2011
ARENAS CABELLO, FRANCISCO JULIO, El impacto ambiental en la edificación: criterios para una construcción sostenible, Edisofer, S.L. Editorial, 2007
|
Es facilita als alumnes material divers en format digital a traves del moodle de l'assignatura. |
Complementària |
Neila González, Francisco Javier, Arquitectura bioclimática y construcción sostenible, Pamplona : DAPP Publicaciones Jurídicas, 2009
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|