DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) FUNDAMENTOS DE PSICOBIOLOGÍA Código 11204004
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
Correo-e diana.ribes@urv.cat
mariateresa.colomina@urv.cat
laia.guardia@urv.cat
judit.biosca@urv.cat
cristianantonio.perez@urv.cat
Profesores/as
RIBES FORTANET, DIANA
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
GUARDIA ESCOTÉ, LAIA
BIOSCA BRULL, JUDIT
PEREZ FERNANDEZ, CRISTIAN ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. L’assignatura Fonaments de Psicobiologia aporta els coneixements bàsics per incloure elements moleculars i de sistemes propis de les neurociències en l’anàlisi i l’estudi de la conducta. Objectius Cognitius: Conèixer els principis bàsics de la biologia per la seva aplicació a la conducta. Conèixer els principis bàsics de la genètica i l'evolució humanes. Conèixer els elements cel•lulars del Sistema Nerviós. Comprendre els principis de la comunicació neuronal. Estudi de l'organització bàsica de les estructures nervioses. Conèixer els principis bàsics de la neuroendocrinología, la neuroquímica, la neurofisiologia i la neuroanatomia. Conèixer les bases biològiques de la conducta i els processos psicològics. Procedimentals. Saber descriure les principals tècniques psicobiológiques i conèixer les seves aplicacions. Aprendre a utilitzar les eines telemàtiques per la cerca i organització de la informació. Actitudinals. Entendre i valorar la rellevància de les explicacions psicobiológiques de la conducta. Fomentar l'interès per l'estudi científic de la conducta. Afavorir l'establiment de nexes necessaris entre les ciències mèdiques, biològiques i la Psicologia.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conèixer i comprendre les bases biològiques de la conducta humana i els processos psicològics.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B7 Tener sensibilización hacia temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Adquirir els coneixements bàsics de la biologia per a l'estudi de la conducta des d'una perspectiva biològica.
Conèixer els principis bàsics de la genètica i l'evolució humanes i la seva relació amb la conducta.
Conèixer els elements cel·lulars del Sistema Nerviós.
Comprendre els principis de la comunicació neuronal. Estudi de l'organització bàsica de les estructures nervioses.
Conèixer els principis bàsics de la neuroendocrinología, la neuroquímica, la neurofisiologia i la neuroanatomia i saber-los relacionar amb la conducta.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B7 En la toma de decisiones, tiene una consciencia clara de la responsabilidad social y ambiental de la propia profesión.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Introducción a la asignatura
Unidad 1. Biología, Neurociencia y Psicología 1. Neurociencia y psicología
Unidad 2. Introducción a la biología 2. Conceptos básicos


Unidad 3. Ambiente, Genética y Evolución de la Conducta 3. Bases de la herència
4. Modelos de transmisión
5. Alteraciones cromosómicas y conducta
Unidad 4. Tejido Nervioso: estructura y función 6. Estructura General del Sistema Nervioso
7. Neuronas y glia
8. Propiedades de la Membrana Neuronal
9. La sinapsis
Unidad 5. Mensajeros químicos: neurotrransmisores, neuromoduladores y hormones 10. Principales Neurotransmisores
11. Hormonas: concepto y función
12. Regulación hormonal y conducta

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A4
35 38.4 73.4
Prácticas en laboratorios
A4
20 51 71
Atención personalizada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Informació general de l'organització i la planificació de l'assignatura
Sesión magistral Exposició del temari del curs.
Prácticas en laboratorios Pràctiques al laboratori on es treballaran els conceptes exposats a classe. Els alumnes treballaran i revisaran els conceptes de manera pràctica, de forma individual i en grup
Atención personalizada Resolució de dubtes i orientació de l'alumne

Atención personalizada
descripción

Atenció d'alumnes en les tutories de l'assignatura (dubtes, orientació, ampliació, bibliografia...), per correu electrònic i sessions virtuals 


Maria Teresa Colomina  e-mai: mariateresa.colomina@urv.cat 
Laia Guàrdia  e-mail: laia.guardia@urv.cat
Judit Biosca e-mail: judit.biosca@urv.cat 
Diana Ribes e-mail: diana.ribes@urv.cat 

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A4
Es valorarà la resposta a qüestionaris.

Es faran dues proves durant el curs

Hi haurà una prova final de recuperació on es podràn recuperar les proves parcials realitzades durant el curs
70%
Prácticas en laboratorios
A4
Es valorarà la participació a classe, l'actitud i resposta a qüestionaris i proves pràctiques 30
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica Purves i cols, Neurociencia, 3a (any 2007), Panamericana
Abril i cols, Fundamentos biológicos de la conducta, 2005, Sanz y Torres
Carlson, Fisiologia de la Conducta, 2005, Pearson Educación
Bartres i cols, Bases genéticas de la conducta , 2008, UOC
Abril i cols, Fundamentos de Psicobiología, 2009, Sanz y Torres
Pierce , Genética: un enfoque conceptual, 2010, Editorial Médica Panamericana
Corr, Psicología Biológica, 2008, McGrawHill
Águeda del Abril Alonso, Emilio Ambrosio Flores, Mª Rosario de Blas Calleja, Ángel A. Caminero Gómez, FUNDAMENTOS DE PSICOBIOLOGÍA, 2011, Sanz y Torres

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
PSICOLOGÍA BIOLÓGICA I/11204005


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.