Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A2 |
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Conèixer les dades més importants acumulats durant el segles XX i XXI sobre l'estructura i funcionament de la memòria humana i dels processos, mecanismes i fenòmens de l'aprenentatge.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A5 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
| | A10 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1-Concepto de memoria, marcos teóricos y metodología del estudio de la memoria |
1-Concepto de memoria
2-Marcos teóricos en el estudio de la memoria: Los inícios del estudio científico de la memoria
3-Marcos teóricos en el estudio de la memoria: La psicología de la memoria durante los siglos XX y XXI
4-El estudio experimental de la memoria: fases de un experimento de memoria
|
Tema 2-Memoria de corta duración o memoria a corto plazo |
1-Concepto de memoria a corto plazo y forma de evaluarla.
2-Evidencias de la existencia de una memoria a corto plazo diferente de una memoria a largo plazo.
3-El modelo modal: modelo de Atkinson y Shiffrin.
4-Los problemas del modelo modal.
|
Tema 3-Memoria operativa o memoria de trabajo |
1-Concepto de memoria operativa y formas de estudiarla.
2-Estudio de los componentes de la memoria operativa.
3-Estudio de las diferencias individuales en memoria operativa. |
Tema 4-Memoria de larga duración: la adquisición de la información |
1-Concepto de memoria a largo plazo y formas de adquirir la información.
2-Efecto del tipo de información en la adquisición.
3-Efecto de la cantidad y distribución de la práctica.
4-Efecto del tipo de práctica.
5-Efecto de la recuperación.
6-El papel de la atención, la intención y la conciencia.
|
Tema 5-Memoria de larga duración: la recuperación de la información |
1-Aspectos introductorios: formas de recuperar la información.
2-Pruebas explícitas de recuperación.
3-La recuperación como un proceso depenendiente de pistas.
4-Modo de recuperación.
5-Metamemoria y experiencia consciente durante la recuperación.
|
Tema 6-Sistemas, procesos y clasificaciones en la memoria de larga duración. |
1-Criterios cognitivos y neurales para definir un sistema de memoria.
2-Distinción entre memoria declarativa y procedimental o no declarativa.
3-Distinción entre memoria episódica y semántica.
4-Última clasificación neurocognitiva de los sistemas de memoria.
|
Tema 7-Memoria cotidiana |
1-La tradición ecológica en el estudio de la memoria.
2-Memoria autobiográfica.
3-Memoria de testigos presenciales.
4-Memoria para las acciones.
5-Memoria y emoción.
|
Tema 8-Cuando la memoria falla |
1-Tipos de fallos de memoria.
2-El olvido.
3-Las distorsiones de la memoria.
4-Las alteraciones de la memoria.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
37 |
42 |
79 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
16 |
10 |
26 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
17 |
19 |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
17 |
19 |
Pruebas prácticas |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sesión magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Es realitzaran simulacions d'experiments clàssics i recents en Psicologia de la Memòria i els alumnes resoldran preguntes relacionades amb aquests experiments. |
Atención personalizada |
S'atendrà individualment als alumnes a dintre de l'horari d'atenció del professor. |
descripción |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
S'avaluaran els coneixements teòrics de l'assignatura . Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades en l'àmbit de la psicologia de la memòria, per interpretar-ne els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques.
Les preguntes sobre els continguts teòrics s'inclouran en les proves objectives tipus test que es faran al llarg del curs, i que contindran preguntes de teoria i pràctica. |
70% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
S'avaluaran els continguts pràctics de l'assignatura. Es tindrà en compte la capacitat dels alumnes per aplicar els conceptes tractats durant les classes teòriques.
Les preguntes sobre els continguts pràctics s'inclouran en les proves objectives tipus test que es faran al llarg del curs, i que contindran preguntes de teoria i pràctica. |
20% |
Pruebas prácticas |
|
Los estudiantes deberán realizar ejercicios y responder preguntas relacionadas con los contenidos de los laboratorios. |
10% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els alumnes que no hagin obtingut una puntuació igual o superior a 5 hauran de presentar-se a la segona convocatòria. Aquesta consistirà en un examen de prova objectiva tipus test que es realitzarà durant la setmana d'exàmens programada per la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Básica |
Baddeley, A.D., Eysenck, M.W. y Anderson, M.C., Memoria, 2010, Madrid: Alianza Editorial.
Ballesteros, S., Psicología de la memoria humana, 2017, Madrid: Universitas.
Cabaco, A.S. y Beato, M.S., Psicología de la memoria: ámbitos aplicados, 2001, Madrid: Alianza Editorial
Berrios, G. Hodges, J.R., Trastornos de la memoria en la práctica psiquiátrica, 2003, Barcelona: Masson
Ruiz-Vargas, J.M., Manual de Psicología de la Memoria, 2010, Madrid: Síntesis
Schacter, D.L., Los siete pecados de la memoria, 2003, Barcelona: Ariel
Morgado, I, Aprender, recordar y olvidar, 2014, Barcelona: Ariel
|
|
Complementaria |
Bartlett, F.C., Recordar: estudio de psicología experimental y social,, 1995, Madrid: Alianza Editorial
Colmenero, J.M., La memoria, 2005, Jaén: El Lunar
Draaisma, D., Las metáforas de la memoria: una historia de la mente, 1998, Madrid: Alianza Editorial
Draaisma, D., Por qué el tiempo vuela cuando nos hacemos mayores, 2006, Madrid: Alianza Editorial
Ruiz, M., Las caras de la memoria, 2004, Madrid: Pearson
Yates, F.A., El arte de la memoria, 2006, Barcelona: Siruela
Manzanero, A.L., Memoria de testigos, 2010, Madrid: Pirámide.
, , ,
Manzanero, A.L., Álvarez, M.A., La memoria humana, 2015, Madrid: Pirámide
Aparicio, J.J., y Rodríguez, M., El aprendizaje humano y la memoria, 2015, Madrid: Pirámide
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|