DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PSICOLOGIA SOCIAL APLICADA Codi 11204112
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
SORA MIANA, BEATRIZ
Adreça electrònica fernandojose.revillas@urv.cat
beatriz.sora@urv.cat
Professors/es
REVILLAS ORTEGA, FERNANDO JOSÉ
SORA MIANA, BEATRIZ
Web
Descripció general i informació rellevant

La Psicologia Social Aplicada s'ocupa de la manera en què podem utilitzar els conceptes, mètodes i resultats de la Psicologia Social per reflexionar i resoldre els problemes socials. Pel que suposa un pas entre la teoria psicosocial i la realitat, amb l'objectiu de la millora dels individus i de la societat en els diferents àmbits de la vida.

L'assignatura contribueix a l'articulació conceptual entre la psicologia social bàsica, l'aplicació i la intervenció psicosocial; introdueix les aplicacions en àmbits bàsics, com l'activitat jurídica, el consumisme, la salut, l'esport, etc. Al llarg de tot el temari, quedaran patents les possibilitats de desenvolupament i la rellevància que la psicologia social té i els recursos que ofereix per a la millora de l'benestar.

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. 


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
 A11 Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Exposar de manera escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs.
 A8 utilitzar informació i, especialment, de caràcter documental.
 A10 Conèixer els diversos camps d'aplicació i intervenció de la psicologia social.
 A11 Realitzar treball de diagnòstic resolent exercicis pràctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Utilitzar informació, especialment de caràcter documental.
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Psicologia social aplicada
Concepcions teòriques i metodològiques
2. Psicologia social dels problemes socials
Com sabem que hi ha un problema social?
Què podem fer davant d'un problema social?: Intervenció psicosocial
Sistemes d'anàlisis i avaluació
3. Psicologia social de la Salut Exemple d'intervenció
4. Psicologia social aplicada a l'àmbit jurídic Exemple d'intervenció
5. Psicologia social del comportament del consumidor Exemple d'intervenció
6. S'escolliran exemples d'altres àmbits Educació, salut, esport, medi ambient, seguretat vial, etc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
A8
A10
B6
32 0 32
Seminaris
A6
A8
A10
B6
10 30 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
A8
B6
10 30 40
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
B6
2 30 32
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura a l’alumne, bàsicament, els seus continguts, objectius, metodologia i criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura. Relacionant-los amb les sessions anteriors, posant èmfasi amb les idees importants i posant exemples clarificadors dels conceptes tractats. L’exposició anirà recolzada amb recursos audiovisuals que es considerin convenients per la correcta realització de la classe (ex. presentacions en powerpoint, kahoot, etc.).
Seminaris Activitats en grups de treball que es realitzaran i lliuraran sobre allò realitzat a seminaris. L'assistència és requisit imprescindible per poder aprovar-los.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Participació dels estudiants per analitzar i identificar l'enfocament teòric dels casos pràctics presentats a classe
Atenció personalitzada Els professors orientaran i guiaran el procés d'aprenentatge de l’alumne a través del moodle i/o l'aula. També es pot fer al despatx, concertant prèviament una tutoria via mail.

Atenció personalitzada
Descripció

El professor/a de l'assignatura podrà fer tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Aquestes tutories se podran realitzar de forma virtual o presencial en horari de tutories, havent concertat una cita prèvia per correu electrònic amb el professor/a.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A6
A8
A10
B6
SEMINARIS: 2 Activitats en grups de treball que es realitzaran i lliuraran sobre allò fet a seminaris. L'assistència és requisit imprescindible per poder aprovar-los. 40%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
A8
B6
TEORIA: Participació dels estudiants per analitzar i identificar l'enfocament teòric dels casos pràctics presentats a classe 10%
Proves objectives de tipus test
B6
TEORIA: Prova objectiva tipus test de 40 o 60 ítems d'opció múltiple, amb tres o quatre opcions de resposta 50%
Altres  

S'han d'aprovar teoria i seminaris per separat per superar l'assignatura

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura s'han de superar les pràctiques (seminaris) i el examen teòric de forma independent. La qualificació de les activitats de les classes teòrics se sumarà a la nota final obtinguda en el examen teòric.

La no superació d'algun d'aquest parts (examen o pràctiques) comportarà la no superació de l'assignatura; i per tant, haurà de realitzar l'avaluació de la/les part/s suspeses en segona convocatòria.

Per tal de poder superar l'assignatura és condició necessària:

  • Haver obtingut un 5 en el examen final. Si la nota és inferior a 4, no es farà la mitjana amb les pràctiques i l'assignatura estarà suspesa.
  • Haver obtingut un 5 de mitjana en las sessions pràctiques (seminaris). Si la nota és inferior a 5, no es farà la mitjana amb el examen final i l'assignatura estarà suspesa.
  • Haver assistit al 80% de les sessions pràctiques (seminaris)
Altres Condicions i directrius clau per a la superació de l'assignatura:
  • Es valorarà positivament l'assistència i participació (lliurament) dels exercicis proposats a les classes teòriques.
  • La no presentació o el lliurament amb retard injustificat de qualsevol dels treballs implica suspendre l'assignatura.
  • Per poder aprovar l'assignatura es necessita obtenir com a mínim un 4 en l'examen final.
  • Els alumnes han de participar activament en els sessions pràctiques. És important que cada alumne es comprometi amb la resta dels membres del seu grup a aportar equitativa i puntualment el treball als seus companys.
  • Si un alumne/a abandona el treball en grup ha d'avisar al professor/a i als seus companys amb temps suficient per poder suplir la seva baixa. Si un alumne no compleix el compromís amb el seu grup, la resta dels membres podran seguir l'activitat sense comptar amb ell/a, notificant-ho a l'professor/a.
  • Els treballs seran aportacions pròpies i originals de l'alumne. Per això, un treball plagiat, entesa com la còpia d'un altre treball o la còpia literal de les fonts, equivaldrà a un suspens del treball.
  • D'acord amb la normativa vigent el/la professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part dels estudiants.
  • Una actitud inadequada dels alumnes o el fet que estiguin realitzant altres activitats no corresponents a l'assignatura puc comportar la seva exclusió de classe.
L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà de la forma següent: Els alumnes que no han superat l'examen teòric hauran de realitzar un altre examen, amb les mateixes condicions que les citades a proves mixtes i amb el mateixos criteris d'avaluació. La qualificació de les activitats de les classes teòrics se sumarà a la nota final obtinguda en aquest examen teòric. Els alumnes que no han superat les pràctiques hauran de realitzar una activitat similar a les desenvolupades en els seminaris de pràctiques, de forma individual. Els alumnes que no han superat ni l'examen teòric ni les pràctiques hauran de realitzar tant l'examen teòric com una activitat de resolució de problemes de forma individual. També la qualificació de les activitats de les classes teòrics se sumarà a la nota final obtinguda en aquest examen teòric.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Arias,AV, Morales, JF, Nouvilas, E, Martínez Rubio, JL (coords.) (2013) Psicologíasocial aplicada. Madrid: Editorial Médica Paramericana
  • Yela,C., Ayllón, E., Calderón, N., Fernández, I., Piñuela, R., & Sainz, J.(2013). Psicología social de los problemas sociales. Madrid: Grupo, 5. 
  • SanchezVidal, A. (2002). Pscología Social Aplicada. Madrid: Prentice Hall. 
  • Hernandez,B. y Valera, S. (2001). Psicología Social Aplicada e intervención psicosocial.La Laguna: Editorial Resma 
  • Clemente,M. (1997) Psicología social aplicada. Madrid: Pirámide · Álvaro,JL, Garrido, A, y Torregrosa, JR (1996). Psicología Social Aplicada. Madrid:McGraw-Hill 
  • Vidal,A. S. (2002). Psicología social aplicada: teoría, método y práctica. PearsonEducación. · Expósito,F & Moya M (coords) (2005). Aplicando la Psicología Social. Madrid:Piramide 
  • León Rubio, JM y Medina Anzano, S (2002). Psicología social de la salud :fundamentos teóricos y metodológicos. Comunicación social 
  • Blanchi Ribas, J. M. (2011). Psicologia social aplicada. 
  • Arce,R., & Fariña, F. (2013). Psicología Social Aplicada al Ámbito Jurídico.Psicología, 455(3). 
  • Ruiz Perez, JI (2014). Psicología social y justícia. Universidad nacional decolombia 
  • Aragonés Tapia, J. I., & Amérigo, M. (2010). Psicología ambiental. Madrid: EdicionesPirámide. 
  • Ramírez,B. F., & i Moranta, T. V. (2011). Psicología de la ciudad: debate sobre elespacio urbano. Editorial UOC. 
  • León Rubio, JM, Medina Anzano, S, y Barriga Jiménez, S (2014). Psicología de la salud y de la calidad de vida.
  • Rodríguez Marín, J (1995). Psicología Social de la Salud. Síntesis psicología. 
  • Rodriguez-marin, J y Neipp Lopez, MC (2008). Manual de psicologiasocial de la salud. Editorial síntesis
  • Flores Palacios, F. (2001). Psicología social y genero. McGraw-Hill Interamericana 
  • Quintanilla, I. (2002). Psicología Social del consumidor. Editorial Promolibro
  • Quintanilla, I. (2002). Psicología del consumidor. Pearson education 
  • Montoro, L.,Carbonell, E., Sanmartín, J. y Tortosa, F., 1995 (eds.), Seguridad Vial: delfactor humano a las nuevas tecnologías. Madrid, Síntesis Psicologia
  • Montenegro, M. (coord), Intervenció social :controvèrsies teòriques i metodològiques, UOC, Barcelona
  • Montenegro, M. (coord),Intervenció social : controvèrsies teòriques i metodològiques, UOC, Barcelona
  • Gil, A. i Feliu, J. (coord),Psicología Económica y del Comportamiento del Consumidor, UOC, Barcelona
Complementària

Cubells, J. (2002). Construcción social del delito: un estudio etnográfico en la práctica del derecho penal. Tesi doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible en: http://www.tdx.cat/TDX-0424103-181630

Weinberg, R.S. y Gould, D. (1996): Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel Revista de Psicología del Deporte. Editor J. Cruz (desde 1992). 

Revista oficial de la Federación Española de Psicología del Deporte 

Riba, C. E. (2007). La metodologia qualitativa en l’estudi del comportament. Barcelona: Editorial UOC. 

Montoro, L., Carbonell, E., Sanmartín, J. y Tortosa, F., 1995 (eds.), Seguridad Vial: del factor humano a las nuevas tecnologías. Madrid, Síntesis Psicologia 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent