DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC I Código 11204113
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
Correo-e jaume.descarrega@urv.cat
carmen.hernandez@urv.cat
joana.roige@urv.cat
Profesores/as
DESCARREGA FONT, JAUME
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
ROIGÉ CASTELLVÍ, JOANA
Web
Descripción general e información relevante
A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per  dur a terme les classes més pràctiques. Pel que fa ales classes pràctiques, es virtualitzaran part dels seminaris i laboratoris.

L'objectiu principal d'aquesta assignatura és conèixer els conceptes bàsics relacionats amb l'avaluació i diagnòstic psicològic i les principals tècniques de recollida d'informació durant el procés d'avaluació psicològica.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A11 Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer les nocions bàsiques actuals sobre avaluació, els seus àmbits d'aplicació i els diferents enfocaments teòrics, així com la seva vinculació a les diferents alternatives terapèutiques.
Conèixer el concepte d'avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diversos aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
 A6 Conèixer les nocions bàsiques actuals sobre avaluació, els seus àmbits d'aplicació i els diferents enfocaments teòrics, així com la seva vinculació a les diferents alternatives terapèutiques.
Conèixer el concepte d'avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diversos aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
Adquirir l'interès i la curiositat necessària per desenvolupar "la sensibilitat diagnòstica" que precisa aquest tasca, així com l'estímul i motivació per sostenir una formació permament en l'àrea.
 A7 Conèixer els instruments necessaris ( cada un d'ells vincultats al marc teòric corresponent) per a què pugui realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre un individu, així con la utilització que s'ha de fer d'ells tenint en compte el codi deontològic.
 A11 Conèixer el concepte d'avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diversos aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
Conèixer els instruments necessaris ( cada un d'ells vincultats al marc teòric corresponent) per a què pugui realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre un individu, així con la utilització que s'ha de fer d'ells tenint en compte el codi deontològic.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
tema Subtema
BLOC A. Fonaments, bases conceptuals i metodològiques de l’avaluació psicològica
A.1. Avaluació Psicològica: Història i conceptes bàsics
A.2. Models i marcs teòrics predominants en l’Avaluació Psicològica
A.4. L'Avaluació Psicològica entesa com a procés
A.5. Aspectes ètics de l’Àvaluació Psicològica
BLOC B. Tècniques de recollida d'informació en avaluació psicològica
B.1. Tècniques d’observació
B.2. Tècniques d’autoinforme
B.3. L'entrevista psicològica
B.4. Tècniques subjectives
B.5. Tècniques projectives
B.6. La devolució de resultats: l’informe psicològic

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A6
A7
A11
27 59 86
Seminaris
A1
A6
A7
A11
C3
20 20 40
Pràctiques a laboratoris
A1
A6
A7
A11
C3
10 10 20
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
A7
A11
C3
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Descripció general de l'assignatura: Objectius, metodologies, programació temporal, avaluació, etc.
Sessió Magistral Exposició dels aspectes teòrics de l'assignatura, ja sigui mitjanánt sessions magistrals o mitjançant vídeos i lectures de materials diversos.
Seminaris Sessions on es tractaran de manera més pràctica aspectes relacionats amb l'assignatura tant de manera individual com grupal.
Pràctiques a laboratoris Sessions en petits grups on tractaran de manera més pràctica aspectes relacionats amb l'assignatura de manera més individualitzada.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes de manera individualitzada al despatx del professor/a dins l'horari d'atenció a alumnes o havent concertat cita prèviament.

Atenció personalitzada
descripción
Es portarà una supervisió del treball de l'alumne així com resolució de dubtes que puguin sorgir a classe.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
A1
A6
A7
A11
C3
Informes de pràctiques. Treballs relacionats amb el material donat a classe.
35%
Pràctiques a laboratoris
A1
A6
A7
A11
C3
Informes de pràctiques.
Treballs relacionats amb el material donat a classe.
15%
Proves objectives de tipus test
A1
A7
A11
C3
Proves objectives tipus test 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

PART TEÒRICA: Aquesta part de l'assignatura s'avaluarà mitjançant una prova objectiva tipus test (examen) i valdrà un 50% de la nota final.

PART PRÀCTICA: Aquesta part de l'assignatura s'avaluarà mitjançant informes de pràctiques, treballs, comentaris, etc. que es realitzaran al llarg del curs tant a les sessions de seminari com a les de laboratori; i valdrà un 50% de la nota final.


IMPORTANT:

1) Es necessita tenir aprovades les dos parts per aprovar l'assignatura.

2) No es guardarà cap nota ni d'examen ni de treballs per als cursos posteriors.


D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Moreno-Rosset, C. , Evaluación psicológica: Concepto, proceso y aplicación en las áreas del desarrollo y de la inteligencia, Sanz y Torres, 2005
Fernández-Ballesteros, R, Evaluación Psicológica. Conceptos, métodos y estudio de casos, Ed. Pirámide. Madrid, 2006
Forns i Santacana, M, Avaluació Psicològica. , Fundació per la Universitat Oberta de Catalunya, 2004
Fernández-Ballesteros, R, Introducción a la Evaluación Psicológica I y II, Ed. Pirámide. Madrid, 2005
Buela-Casal, G; Sierra, JC, Manual de evaluación psicológica, Siglo XXI, 1997

Complementària Barrio, V, Evaluación psicològica aplicada a diferentes contextos, UNED. Madrid, 2003
Buela-Casal, G; Sierra JC, Manual de evaluación psicológica, Ed. Siglo XXI, 1997
Aiken, L.W. , Tests psicológicos y evaluación, Prentice Hall, 2003
Alonso Tapia, J. , Evaluación Psicológica. Coordenadas, procesos y garantías. , Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid, 2004
Caballo, V. , Manual de evaluación en Psicología Clínica, Siglo XXI, 1996
Cohern, R.J. i Swerdlik, M.E. , Pruebas y evaluación psicológicas, McGraw Hill, 2000
Costas i Moragas, C. , Avaluació psicològica del desenvolupament infantil. Des del naixement fins als sis anys, Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de publicacions, 2004
Fernández Liria, A. i Rodríguez Vega, B. , Habilidades de entrevista para psicoterapeutas, Desclée De Brower, 2002
Gregory, R.J. , Evaluación psicológica: historia, principios y aplicaciones, El Manual Moderno., 2001
Hammer, E.F. , Test proyectivos gráficos, Paidós, 2004
Neimeyer, G.J. , Evaluación Constructivista, Paidós, 1996
Ownby, R.L. , Psychological reports: A guide to report writing in professional psychology., Wiley, 2007

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC II/11204114


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.