DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) INTERVENCIÓN PSICOEDUCATIVA EN EL ÁMBITO DE LAS EMOCIONES Código 11204210
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
VENDRELL ARAGONESES, ANNA MARIA
Correo-e anamaria.vendrell@urv.cat
Profesores/as
VENDRELL ARAGONESES, ANNA MARIA
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Matèria que pretén aportar eines per desenvolupar competències emocionals, tant des d'un punt de vista teòric (àmbit conceptual i de fonamentació) com també pràctic.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
 A8 Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l’eficàcia de les pròpies actuacions, en l’àmbit de la Psicologia de l'Educació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.

Contenidos
tema Subtema
MODULO 1. La educación emocional contribuye al desarrollo integral integral 1. Intervención psicoeducativa.
2. Concepto de educación emocional
3. Marco conceptual
4. Competencias emocionales
MODULO 2: Aportaciones de la neurociencia 1. Mecanismos de las emociones
2. Neurociencia de les emociones básicas
MODULO 3. Ámbitos de intervención 1. Educación emocional y familia
2. Educación emocional y educación
3. Emoción y bienestar
4. Señales de alarma
5. Programes y herramientas para trabajar
competencias emocionales.


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
3 3 6
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
C3
10 15 25
Presentaciones/exposiciones
A8
3 15 18
Sesión magistral
A8
8 5 13
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A6
3 8 11
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A6
2 4 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats d'activació de coneixements previs.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució d'activitats pràctiques relacionades amb els continguts de cada mòdul
Presentaciones/exposiciones Exposicions grupals
Sesión magistral Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de materials
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Estudi i resolució de casos relacionats amb els continguts dels mòduls
Atención personalizada Atenció individual o en grups de treball.

Atención personalizada
descripción
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb la professora per tal de dur a terme les adaptacions que siguin necessàries.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
C3
Resolució dels exercicis plantejats.
15
Presentaciones/exposiciones
A8
Gestió de la informació amb capacitat de síntesi i continguts i explicacions adients a la temàtica 20
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A6
Casos i situacions pràctiques 20
Pruebas objetivas de tipo test
A6
Prova objectiva amb preguntes curtes.Superació del 50% de la prova 45
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica Bisquerra, R., Educación emocional y bienestar, 2008, Wolters Kluwer
Bisquerra, R., Inteligencia emocional en educación, 2015, Editorial Síntesis
Bisquerra, R., 10 Ideas clave educación emocional, 2016, Editorial Graó
Bisquerra, R., Psicopedagogia de las emociones, 2009, Editorial Síntesis
Bisquerra, R. (coord), Educación emocional. Propuesta para educadores y familias, 2011, Desclée
Ibarrola, B., Aprendizaje emocionanate, 2013, Biblioteca innovación Educativa

Complementaria Darder, P (i altres), Aprendre i ensenyar amb benestar i empatia, Gener 2013, Octaedro

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Aquesta assignatura s'imparteix en català
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.