DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) INTERVENCIÓ PSICOMOTRIU Código 11204211
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
SALVANY PLANA, MARTA
Correo-e marta.salvany@urv.cat
Profesores/as
SALVANY PLANA, MARTA
Web
Descripción general e información relevante

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Principis i estratègies bàsiques d'intervenció en la pràctica psicomotriu educativa i terapèutica

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia de l'Educació.
 A7 Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia de l'Educació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
tema Subtema
1. Psicomotricitat: Concepte, història, continguts i abordatges metodològics 1. Concepte de globalitat i psicomotricitat.
2. Història, actualitat i perspectives de futur.
3. Continguts psicomotrius: revisó.
4. Tipus de jocs i la seva significació.
5. Tendències normativa i dinàmica com abordatges de la intervenció psicomotriu.
2. Nivells i objectius d'intervenció en la pràctica psicomotriu educativa i terapèutica 1. Nivells d'intervenció en la pràctica psicomotriu.
2. Objectius de la pràctica psicomotriu en educació i teràpia.
3. Estratègies d'intervenció en la pràctica psicomotriu 1. Els espais i les fases de la sessió.
2. Materials en les sessions de psicomotricitat.
3. Estratègies i actituds del psicomotricista.
4. La formació personal.
4. La observació en psicomotricitat 1.- L'observació de l'infant com instrument de comprensió i avaluació
2. Condicions, temps i paràmetres de l'observació
5. Alteracions de l'expressivitat psicomotriu: estratègies d'intervenció 1. Atenció psicomotriu en les necessitats educatives derivades de les dificultats de moviment
2. Atenció psicomotriu en les necessitats educatives en l'àmbit cognitiu
3. Intervenció psicomotriu en les necessitats sòcioafectives: els nens amb excés de movimient, falta de límits, agressius i inhibits
4. Intervenció psicomotriu a la tercera edat

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A6
2 0 2
Sessió Magistral
A6
A7
26 0 26
Debats
A7
2 0 2
Debats
A7
6 0 6
Pràctiques a laboratoris
A6
B4
24 24 48
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A6
A7
B4
2 52 54
Pràctiques de camp/sortides
A7
2 8 10
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul.
Sessió Magistral Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment.
Debats Confrontació raonada i critica de diferents punts de vista sobre un cas o situació
Debats Anàlisi de vídeos i casos pràctics en petit grup i discussió en gran grup.
Pràctiques a laboratoris Vivència dels continguts de l’assignatura, a partir d'experimentació corporal, a la sala de psicomotricitat, verbalització en el grup i reflexió personal. També hi haurà observació i participació en sessions de psicomotricitat amb nens i nenes.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne, i que permet l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge.
Pràctiques de camp/sortides Disseny d'una sessió de psicomotricitat amb persones grans o assistència a una residencia de la tercera edat (aprenentatge-servei)
Atenció personalitzada Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat.

Atenció personalitzada
descripción
Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
A6
B4
Sessions formació personal a la sala de psicomotricitat: Assistència, participació i implicació en les propostes de treball. Respecte al marc de treball: puntualitat, compromís i respecte cap al grup, compromís ètic.
Elaboració d'una memòria personal de les sessions fetes a la sala de psicomotricitat.
30 %
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A6
A7
B4
A través del portafoli s’avaluen les activitats individuals i de grup realitzades per l’alumnat. S'especificaran les diferents activitats a l'inici de l'assignatura. Hi haurà l'observació de sessions d'educació psicomotriu amb nens i nenes a la sala de psicomotricitat. També observació de sessions de psicomotricitat en una residència de la tercera edat (nombre limitat de places) i treball alternatiu per les persones que no hi puguin assistir. 70 %
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les activitats plantejades s'adaptaran a la situació sanitària.

${1}iPer a aprovar l'assignatura cal assistir al 80% de les pràctiques${1}i (tant les de formació personal com les sessions amb els infants, per tot l'alumnat, també les persones que van a les residències), ${1}iaprovar la memòria de pràctiques i que la suma de les activitats del portafoli/treballs i les pràctiques a laboratoris sigui a partir d'un 5.${1}i

${1}iLes pràctiques a la sala de psicomotricitat es divideixen en dos grups, segons la llista alfabètica d'alumnat matriculat i l'horari és: de 17 a 19 h i de 19 a 21 h. Aquests dos grups alternaran l'horari cada setmana i no serà possible canviar-se de grup. ${1}i

${1}iL'assistència a les pràctiques és obligatòria i cal assistir a les dues hores${1}i de cada sessió.${1}iLa còpia d'un treball implicarà automàticament el suspens de l'assignatura.${1}i Cas de recuperació de treballs suspesos, màxim es pot obtenir un 5 en la repetició. Si es suspèn en l'avaluació contínua, la segona convocatòria serà un examen.
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats d'avaluació. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'alumnat.

Fonts d'informació

Bàsica Camps, Cori, "Piel, envolutura, tocar y ser tocado: el lugar del tacto en psicomotricidad", revista electrònica, 2013
Aucouturier, Bernard, L'enfant terrible. ¿Qué hacer con el niño dificil en la escuela?, Barcelona: Grao, 2012
Camps, C.; Mila, J.; García Olalla, L.; Peceli, M.; Tomás, I., El psicomotricista en su cuerpo. De lo sensoriomotor a la transformación psíquica, Buenos Aires: Miño y Dávila, 2011
Aucouturier, Bernard, Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, Barcelona: Grao, 2004
Arnaiz, P., Rabadan, I. y Vives, I. , La psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Málaga: Aljibe, ´2008
Llorca, Miguel y Sánchez, Josefina, Psicomotricidad y necesidades educativas especiales, Málaga: Aljibe, 2003

Complementària

Aucouturier, B. y Mendel G. (2004) ¿Por qué los niños y las niñas se mueven tanto?. Barcelona: Graó

Mila, J. (2008) De profesión psicomotricista. Buenos Aires: Miño Dávila.

Sánchez, J. y Llorca, M. (2004) Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral. Málaga: Aljibe.

Sánchez, J. y Llorca, M. (2008) Recursos y estrategias en psicomotricidad. Málaga: Aljibe.

Van Niuewenhoven, C.; Aucouturier, B. y otros (2004) Miedo a nada…. Miedo a todo…. El niño y sus miedos. Barcelona: Graó.

Revistes de psicomotricitat:

PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y experiencias. Madrid: Citap.

ENTRELÍNEAS. Revista especializada en psicomotricidad. Barcelona.

CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD. Bergara: UNED.

REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD. (format electrònic, s’hi pot accedir de forma gratuïta: www.psicomotricidadum.com )

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU/11204108
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.