DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) PSICOLOGÍA SOCIAL DEL DEPORTE Código 11204222
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
REVILLAS ORTEGA, FERNANDO JOSÉ
Correo-e fernandojose.revillas@urv.cat
Profesores/as
REVILLAS ORTEGA, FERNANDO JOSÉ
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. 1. Conèixer l’evolució històrica de la Psicologia Social de l’esport 2. Comprendre els diferents marcs teòrics que existeixen a la Psicologia Social de l’Esport 3. Aprofundir en les habilitats psicològiques que es posen de manifest a l’entrenament, la competició, l’arbitratge i el judici esportius. 4. Analitzar les especials característiques de les organitzacions esportives.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
 A7 Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció pròpies de la Psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
 A10 Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficència de les pròpies actuacions, en l'àmbit de la Psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprende los elementos que componen una disciplina.
 B6 Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, correción lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.

Contenidos
tema Subtema
Historia de la Psicologia social del Deporte.
Marco teórico
Psicologia de la Competición deportiva
Psicologia del Entrenamiento deportivo
Psicología del Arbitraje y el Juicio deportivo
Psicología de las Organizaciones deportivas
Habilidades psicológicas en el deporte

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A5
A6
A7
A10
14 5 19
Resolución de problemas/ejercicios
A6
A7
A10
B1
C2
C4
16 25 41
Atención personalizada
B1
2 0 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A5
A6
A10
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Explicació de com anirà l'assignatura
Sesión magistral Continuguts de caire teòric
Resolución de problemas/ejercicios Pràctiques als seminaris
Atención personalizada Dubtes a les classes teòriques, als seminaris i a les hores de tutoria

Atención personalizada
descripción
L'alumne es pot posar en contacte amb el professor durant les hores d'atenció al despatx (preferentment) o bé per correu electrònic bàsicament per concertar cita.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios
A6
A7
A10
B1
C2
C4
Hi haurà diferents treballs que seràn valorats amb el 75% de la nota final dels seminaris. El 25% restant correspondrà a l'assistència.
Si algun/alguna alumne no pot assistir als seminaris i ho justifica adeqüadament, podrà assolir la màxima nota fent un treball alternatiu
40%
Pruebas objetivas de tipo test
A5
A6
A10
Es faran proves de tipus test sobre el contingut de l'assignatura 60%
Otros  

La part teòrica i la part pràctica s'han d'aprovar de manera independent per superar l'assignatura

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica Riera, J., Introducción a la psicología del deporte, 1985, Martinez Roca
Riera, J. y Cruz, J., Psicología del deporte: aplicaciones y perspectivas, 1991, Martinez Roca
Ribes, E. y Lopez, F., Teoría de la Conducta: un análisis de campo y paramétrico, 1985, Trillas

Complementaria

Balaguer, I. (1994). Entrenamiento Psicológico en el deporte. Valencia: Albatros

Cruz, J. (Ed.) (1997). Psicología del deporte. Madrid: Síntesis

Weinberg, R.S. y Gould, D. (1995). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel

Williams, J.M. (Eds.) (1986). Applied Sport psychology. Palo Alto, Ca: Mayfield. Traducción: Psicología Aplicada al Deporte. Madrid: Biblioteca Nueva, 1991

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.