DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) TÉCNICAS COGNITIVO-CONDUCTUALES Código 11204260
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
CALVO MONNE, MIREIA
Correo-e mireia.calvo@urv.cat
Profesores/as
CALVO MONNE, MIREIA
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. En aquesta assignatura es donaran a conèixer les tècniques cognitiu conductuals de tercera generació des de l'àmbit de la psicologia clínica. L'objectiu és familiaritzar-se amb aquelles tècniques més actuals basades en la seva efectiviat a la vegada que veiem com poden conviure amb altres de caire més clàssic.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
Conèixer l’eficàcia i la utilitat clínica de la teràpia psicològica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Elabora una estratégia para resolver el problema.
Elabora una estratégia realista para resolver el problema.
Seleccionar la informació rellevant en la resolució de tasques i problemes, organitzar i integrar coneixements en relacions coherents establint relacions entre diversos àmbits del desenvolupament de manera sistemàtica i dinàmica, i transferir aquesta perspectiva a la resolució pràctica de problemes.
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Realitzar treball en equip i presentacions orals.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.

Contenidos
tema Subtema
1. Introducció 1.1. Evolució de les tècniques cognitiu conductuals
1.2. Primera, segona i tercera generació de tècniques cognitiu conductuals
1.3. L'ús de tècniques de manera complementària
2. Tècniques cognitiu conductuals (TCC) de tercera generació 2.1. Conceptes bàsics
2.2. Teràpies contextuals i teràpies constructivistes
2.3. Les TCC de tercera generació més utilitzades en l'actualitat
3. Mindfulness 3.1. Conceptes bàsics
3.2. Atenció plena
3.3. Aplicació a la psicologia clínica
3.4. MBCT i MBSR
4. ACT Teràpia d'acceptació i compromís 4.1. Conceptes bàsics
4.2. Teoria del marc relacional
4.3. Aplicació a la psicologia clinica
5. Teràpia dialèctica conductual 5.1. Conceptes bàsics
5.2. Aplicació a la psicologia clínica
6. Aplicació TCC de tercera generació a la psicologia infantil juvenil 6.1 Conceptes bàsics
6.2 Aplicació a la psicologia clínica
Otras teorías y técnicas compatibles

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
4 0 4
Sesión magistral
A7
20 40 60
Presentaciones/exposiciones
B5
C3
10 20 30
Supuestos prácticos / estudio de casos
A7
B2
10 10 20
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A7
B2
B5
C3
10 20 30
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas mixtas
A7
B2
C3
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentar l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació
Sesión magistral Presentació dels continguts fonamentals.
El curs 2020-21 les sessions magistrals tindran un format online amb sessions gravades. Es penjaran el dia que hi ha assignada sessió magistral.
Presentaciones/exposiciones Presentacions orals amb suport tecnològic de temes d'interès en la matèria
Supuestos prácticos / estudio de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas A partir d'un supòsit pràctic es construeix una necessitat formativa per resoldre el cas. Aquest objectiu ha de crear-se en equip pels propis alumnes amb la supervisió i guia del docent.
Atención personalizada Atenció d'alumnes durant l'horari d'atenció.

Atención personalizada
descripción
Atenció individualitzada i /o en grup de dubtes sobre continguts, elaboració de treballs i/o exposicions. Correu electrònic de contacte: mireia.calvo@urv.cat Despatx d'associats: Edifici central davant aula C-002 A principi de curs, s'especificarà l'horari d'atenció. El trobareu disponible a http://psico.fcep.urv.cat/info/docents/personal.php

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
B5
C3
Presentació oral en format tecnològic que es realitzarà en grup.
A l'inici de curs s'especificarà els punts que es valoraran i els temes que es treballaran.
30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A7
B2
B5
C3
Treball d'una part del temari de l'assignatura mitjançant metodologia ABP. Requereix treball de manera presencial que es complementarà amb treball extern (cerca d'informació i altres). La nota serà l'avaluació de l'aportació del grup a les sessions.
Nota: qui, per motius justificats, no pugui assistir de manera presencial a les classes, haurà de comunicar-ho a l'inici de l'assignatura, es proposarà una avaluació alternativa d'aquesta part.
30%
Otros  

Examen de contingut teòric

40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per superar l'assignatura s'ha d'haver aprovat cadascuna de les parts (amb una nota igual o superior a 5).
Pels que suspenguin l'examen hi haurà una segona convocatòria. No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació.

D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades i formatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les classes i de les proves avaluades i seran d'obligat compliment per a l'estudiant.


Fuentes de información

Básica Díaz M.I., Ruiz M.A., Villalobos A, Manual de Técnicas y Terapias Cognitivo Conductuales, Desclée de Brouwer, Bilbao 2017
Pérez Álvarez M, Las terapias de tercera generación como terapias contextuales, Editorial Síntesis, Madrid 2014
Didonna F, Manual Clínico de Mindfulness, Desclée de Brouwer, Bilbao 2011
Wilson K.G., Luciano M.C., Terapia de Aceptación y Compromiso (ACT). Un tratamiento conductual orientado a los valores, Pirámide, Madrid 2002
Márquez González M., Tendencias actuales en intervención psicológica, Editorial Síntesis, Madrid 2016

Complementaria Segal Z.V., Williams M.G., Teasdale J.D., MBCT: Terapia cognitiva basada en mindfulness para la depresión, Kairós, Barcelona 2017
Kabat-Zinn J., Mindfulness en la vida cotidiana, Paidós, Barcelona 2016
Pérez Blarrina M, Gutiérrez Martínez O, Múltiples aplicaciones de la Terapia de Aceptación y COmpromiso (ACT), Pirámide, Madrid 2012
Kohlenberg R.J., Tsai M, FAP Psicoterapia Analítica Funcional. Creación de relaciones terapéuticas intensas y curativas, Universidad de Málaga, Servicio de Publicaciones, Málaga 2007
Kabat-Zinn J., Vivir con plenitud las crisis, Kairós, Barcelona 2016
Linehan M, Manual de tratamiento de los trastornos de personalidad límite, Paidós, Barcelona 2003
García Palacios A., Navarro Haro M.A., Terapia dialéctica comportamental, Editorial Síntesis, Madrid 2016
Barraca Mairal J., Terapia Integral de Pareja. Una intervención para superar las diferencias irreconciliables., Editorial Síntesis, Madrid 2016
Barraca Mairal J., Pérez Álvarez M., Activación conductual para el tratamiento de la depresión, Editorial Síntesis, Madrid 2015
Valero Aguayo L., Ferro García, R., Psicoterapia analítica funcional. El análisis funcional en la sesión clínica., Editorial Síntesis, Madrid 2015
Ferro García R., Ascanio Velasco L., Terapia de interacción padres-hijo, Editorial Síntesis, Madrid 2017

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.