Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia. |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A7 |
Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
Conèixer l’eficàcia i la utilitat clínica de la teràpia psicològica.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B2 |
Elabora una estratégia para resolver el problema.
Elabora una estratégia realista para resolver el problema.
Seleccionar la informació rellevant en la resolució de tasques i problemes, organitzar i integrar coneixements en relacions coherents establint relacions entre diversos àmbits del desenvolupament de manera sistemàtica i dinàmica, i transferir aquesta perspectiva a la resolució pràctica de problemes.
| | B5 |
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Realitzar treball en equip i presentacions orals.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
|
tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.1. Evolució de les tècniques cognitiu conductuals
1.2. Primera, segona i tercera generació de tècniques cognitiu conductuals
1.3. L'ús de tècniques de manera complementària |
2. Tècniques cognitiu conductuals (TCC) de tercera generació |
2.1. Conceptes bàsics
2.2. Teràpies contextuals i teràpies constructivistes
2.3. Les TCC de tercera generació més utilitzades en l'actualitat |
3. Mindfulness |
3.1. Conceptes bàsics
3.2. Atenció plena
3.3. Aplicació a la psicologia clínica
3.4. MBCT i MBSR |
4. ACT Teràpia d'acceptació i compromís |
4.1. Conceptes bàsics
4.2. Teoria del marc relacional
4.3. Aplicació a la psicologia clinica |
5. Teràpia dialèctica conductual |
5.1. Conceptes bàsics
5.2. Aplicació a la psicologia clínica |
6. Aplicació TCC de tercera generació a la psicologia infantil juvenil |
6.1 Conceptes bàsics
6.2 Aplicació a la psicologia clínica |
Otras teorías y técnicas compatibles |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
4 |
0 |
4 |
Sesión magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Presentaciones/exposiciones |
|
10 |
20 |
30 |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
10 |
10 |
20 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
10 |
20 |
30 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas mixtas |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentar l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació |
Sesión magistral |
Presentació dels continguts fonamentals.
El curs 2020-21 les sessions magistrals tindran un format online amb sessions gravades. Es penjaran el dia que hi ha assignada sessió magistral. |
Presentaciones/exposiciones |
Presentacions orals amb suport tecnològic de temes d'interès en la matèria |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
A partir d'un supòsit pràctic es construeix una necessitat formativa per resoldre el cas. Aquest objectiu ha de crear-se en equip pels propis alumnes amb la supervisió i guia del docent. |
Atención personalizada |
Atenció d'alumnes durant l'horari d'atenció. |
descripción |
Atenció individualitzada i /o en grup de dubtes sobre continguts, elaboració de treballs i/o exposicions.
Correu electrònic de contacte: mireia.calvo@urv.cat
Despatx d'associats: Edifici central davant aula C-002
A principi de curs, s'especificarà l'horari d'atenció. El trobareu disponible a http://psico.fcep.urv.cat/info/docents/personal.php
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentaciones/exposiciones |
|
Presentació oral en format tecnològic que es realitzarà en grup.
A l'inici de curs s'especificarà els punts que es valoraran i els temes que es treballaran.
|
30% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
Treball d'una part del temari de l'assignatura mitjançant metodologia ABP. Requereix treball de manera presencial que es complementarà amb treball extern (cerca d'informació i altres). La nota serà l'avaluació de l'aportació del grup a les sessions.
Nota: qui, per motius justificats, no pugui assistir de manera presencial a les classes, haurà de comunicar-ho a l'inici de l'assignatura, es proposarà una avaluació alternativa d'aquesta part. |
30% |
Otros |
|
Examen de contingut teòric |
40% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per superar l'assignatura s'ha d'haver aprovat cadascuna de les parts (amb una nota igual o superior a 5). Pels que suspenguin l'examen hi haurà una segona convocatòria. No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació.
D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades i formatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les classes i de les proves avaluades i seran d'obligat compliment per a l'estudiant. |
Básica |
Díaz M.I., Ruiz M.A., Villalobos A, Manual de Técnicas y Terapias Cognitivo Conductuales, Desclée de Brouwer, Bilbao 2017
Pérez Álvarez M, Las terapias de tercera generación como terapias contextuales, Editorial Síntesis, Madrid 2014
Didonna F, Manual Clínico de Mindfulness, Desclée de Brouwer, Bilbao 2011
Wilson K.G., Luciano M.C., Terapia de Aceptación y Compromiso (ACT). Un tratamiento conductual orientado a los valores, Pirámide, Madrid 2002
Márquez González M., Tendencias actuales en intervención psicológica, Editorial Síntesis, Madrid 2016
|
|
Complementaria |
Segal Z.V., Williams M.G., Teasdale J.D., MBCT: Terapia cognitiva basada en mindfulness para la depresión, Kairós, Barcelona 2017
Kabat-Zinn J., Mindfulness en la vida cotidiana, Paidós, Barcelona 2016
Pérez Blarrina M, Gutiérrez Martínez O, Múltiples aplicaciones de la Terapia de Aceptación y COmpromiso (ACT), Pirámide, Madrid 2012
Kohlenberg R.J., Tsai M, FAP Psicoterapia Analítica Funcional. Creación de relaciones terapéuticas intensas y curativas, Universidad de Málaga, Servicio de Publicaciones, Málaga 2007
Kabat-Zinn J., Vivir con plenitud las crisis, Kairós, Barcelona 2016
Linehan M, Manual de tratamiento de los trastornos de personalidad límite, Paidós, Barcelona 2003
García Palacios A., Navarro Haro M.A., Terapia dialéctica comportamental, Editorial Síntesis, Madrid 2016
Barraca Mairal J., Terapia Integral de Pareja. Una intervención para superar las diferencias irreconciliables., Editorial Síntesis, Madrid 2016
Barraca Mairal J., Pérez Álvarez M., Activación conductual para el tratamiento de la depresión, Editorial Síntesis, Madrid 2015
Valero Aguayo L., Ferro García, R., Psicoterapia analítica funcional. El análisis funcional en la sesión clínica., Editorial Síntesis, Madrid 2015
Ferro García R., Ascanio Velasco L., Terapia de interacción padres-hijo, Editorial Síntesis, Madrid 2017
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|