Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
| A8 |
Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Descriure i mediar variables psicológiques ( personalitat, intel·ligència, aptituds,..), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A5 |
Mesurar variables psicològiques, processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A6 |
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
Realitzar cerques d'informació utilitzant les fonts documentals pròpies de la Psicologia
| | A7 |
Ser capaç de presentar de forma efectiva ( oral i escrita) els resultats d'un investigació
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
| | A8 |
Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l’eficàcia de les pròpies actuacions, en l’àmbit de la Psicologia Clínica.
Ser capaç de presentar de forma efectiva (oral i escrita) els resultats d'una investigació.
Saber organitzar i seleccionar la informació pertinent.
Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstics i intervenció psicològica propis de la Psicologia Clínica.
| | A10 |
Analitzar i interpretar dades qualitatives i quantitatives.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Psicologia de la Salut
|
|
2. Estrès com a risc per a la salut |
En cadascun dels temes es parlarà tant de l'avaluació com la intervenció psicològica |
3. Intervenció en consum de tabac |
|
4. Intervenció en dolor agut i crònic |
|
5. Intervenció en càncer |
|
6. Intervenció en malalties cardiovasculars |
|
7. Intervenció en problemes de son |
|
8. Intervenció en intervencions quirúrgiques (i hospitalització) |
|
9. Intervenció en cures pal•liatives |
|
10. Intervenció en infecció per VIH-SIDA |
|
11. L'exercici físic en la promoció de la salut |
|
12. L'alimentació en la promoció de la salut |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
10 |
2 |
12 |
Treballs |
|
20 |
25 |
45 |
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Estudis previs |
|
10 |
20 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
16 |
15 |
31 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne (tant del contingut teòric com més apicat) |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar per part de l'alumne, segons la planificació de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi i resolució de casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne. |
Atenció personalitzada |
Temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories de la professora de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. L'atenció es farà amb prèvia notificació personalment o a través de correu a la professora. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Informes de pràctiques |
40% |
Estudis previs |
|
Treball de reflexió i debat (individual) |
10% |
Altres |
|
1 examen tipus test de resposta múltiple |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1. Treball de reflexió i debat (individual): 10% 2. Informes de pràctiques: 40% 3. Un examen tipus test de resposta múltiple: 50% Per tal d'aprovar l'assignatura, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 (sobre 10) tant als informes de pràctiques com a l'examen. Això vol dir que és necessari aprovar la part pràctica i la part teòrica (l'examen) per separat per tal de que pugui efectuar-se el càlcul de la mitjana i poder així superar l'assignatura. Una puntuació inferior a 5 en qualsevol d'aquestes parts suposarà el suspens de l'assignatura. A més a més d'aprovar les dues parts, és necessari que la mitjana ponderada de tots els elements de l'avaluació sigui superior a 5 sobre 10. 1) Treball de reflexió i debat: Aquesta activitat no és obligatòria per poder aprovar l'assignatura. Al llarg del quadrimestre, es duran a terme tres debats presencials durant l'horari de teoria. Per a obtenir la puntuació d'aquesta activitat (10%) l'alumne haurà de assistir i participar en, com a mínim, dos dels tres debats i presentar per escrit, al final del dia de classe, una reflexió sobre aquell debat. 2) Informes de pràctiques: Aquesta activitat és obligatòria per poder aprovar l'assignatura. L'assistència a pràctiques no és obligatòria però si ho serà la entrega de, com a mínim, 75% dels informes de pràctiques que es plantejaran durant el curs. La professora donarà les indicacions pertinents sobre com s'han de realitzar aquests treballs (format, via de presentació, data màxima de lliurament, extensió permesa...etc.). Per tal de superar la part dels informes de pràctiques, la mitjana ponderada de les diferents pràctiques (si es decideix no entregar una pràctica aquesta comptabilitzarà com un 0) haurà de ser, com a mínim, de 5 punts sobre 10.Per les característiques de les sessions de laboratoris no hi haurà recuperació de la part pràctica, és a dir, si la mitjana de pràctiques és inferior a 5 sobre 10, la part pràctica de l'assignatura constarà com a suspensa, i per tant, no es podrà aprovar l'assignatura. 3) Examen tipus test de resposta múltiple: Aquesta activitat és obligatòria per poder aprovar l'assignatura. Es realitzarà un examen objectiu tipus test a final del quadrimestre. Per tal de superar aquest examen, els alumnes han d'obtenir una puntuació de 5 (sobre 10) o superior. Per aquells alumnes que no superin l'assignatura en aquesta convocatòria, es planteja la possibilitat fer un examen de recuperació. Per tal de superar aquest examen de recuperació la puntuació mínima també haurà de ser de 5 (sobre 10). En totes les activitats, l'originalitat en les aportacions personals és fonamental. Així, doncs, el plagi de qualsevol dels treballs comportarà la qualificació de suspens en el treball pertinent. A més a més, no s'acceptarà cap treball lliurat fora de termini o mitjançant una via que no sigui la especificada per la professora responsable de l'activitat. |
Bàsica |
Amigo, I., Manual de psicología de la salud, 3a Edición, 2018
Brannon, L. i Feist, J., Psicologia de la Salud, , 2001
Gil Roales-Nieto, J., Psicología de la salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones, , 2004
Morrison, V. y Bennet, P., Psicologia de la Salud, , 2008
Simón, M.A., Manual de psicología de la salud. Fundamentos, metodología y aplicaciones, , 1999
|
|
Complementària |
Berry, D., Health communication: theory and practice., , 2007
Gutiérrez, T., Raich, R.M., Sánchez, D. i Deus, J., Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, , 2003
León, J.M., Psicología de la salud y de la calidad de vida, , 2004
McLeod, J., An introduction to counselling, , 1998
Morrison, V. y Bennett, P, Psicología de la salud, , 2008
Nikcevic, A.V., Kuczmierczyk, A.R. i Bruch, M., Formulation and treatment in clinical health psychology, , 2006
Ortigosa, J. M., Quiles, M.J. i Méndez, F.X., Manual de Psicología de la salud con niños, adolescentes y familia, , 2003
Pérez, M., Fernández, J.R., Fernández, C. i Amigo, I, Guía de tratamientos psicológicos eficaces II. Psicología de la Salud, , 2003
Rosa, A.I., Olivares-Olivares, P.J. i Olivares, J., Psicología de la salud en la infancia y adolescencia. Casos práctivos, , 2012
Taylor, S.E., Psicología de la salud, , 2007
Esteve, R. i Ramírez-Maestre, C., El desafío del dolor crónico, , 2003
Miró, J., Dolor crónico. Procedimientos de evaluación e intervención psicológica, , 2003
Nieto, R., Tengo dolor. ¿Cómo puedo seguir con mi vida?, , 2017
Arranz, P., Barbero, J., Barreto, P. i Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelo y Protocolos, , 2003
Burton, M., i Watson, M., Counselling people with cancer, , 1998
Davy, J. i Ellis, S., Counselling skills in palliative care, , 2000
Estapé , T., Cáncer: cómo afrontar los tres días esenciales. Cáncer, , 2018
Gil, F., Manual de Psico-oncología, , 2000
Holland, J.C., Golant, M., Greenberg, DB., Hughes, M.K., Levenson, J.A., Loscalzo, M.J., Pirl, W.F., Psycho-oncology: A quick reference on the psychosocial dimensions of cancer symptom management, 2a edició, 2015
Moorey, S., i Greer, S., Oxford guide to CBT for people with cancer, , 2011
Fernández-Abascal, E., Hipertensión. Intervención psicológica, , 1993
Ortigosa, J.M. i Méndez, F.X., Hospitalización infantil. Repercusiones psicológicas, , 2000
Palomo del Blanco, M.P., El niño hospitalizado. Características, evaluación y tratamiento, , 1995
Remor, E., Arranz, P. i Ulla, S., El psicólogo en el ámbito hospitalario, , 2003
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|