DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) PRÁCTICAS EXTERNAS Código 11204401
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
12 Prácticas externas obligatorias Cuarto 2Q conv. única
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
GUASCH MOIX, MARC
Correo-e diana.ribes@urv.cat
jaume.descarrega@urv.cat
margarita.torrente@urv.cat
montserrat.domenech@urv.cat
fernandojose.revillas@urv.cat
mariadelpilar.ferre@urv.cat
josep.demestre@urv.cat
marc.guasch@urv.cat
luis.heredia@urv.cat
mariajosep.alemany@urv.cat
nuria.voltas@urv.cat
ainara.blanco@urv.cat
rafael.martinez@urv.cat
silvia.duranb@urv.cat
marialourdes.camprubi@urv.cat
anabel.folch@urv.cat
lorena.marti@urv.cat
helenamargarita.vega@urv.cat
Profesores/as
RIBES FORTANET, DIANA
DESCARREGA FONT, JAUME
TORRENTE TORNÉ, MARGARITA
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
REVILLAS ORTEGA, FERNANDO JOSÉ
FERRÉ ROMEU, MARIA PILAR
DEMESTRE VILADEVALL, JOSEP
GUASCH MOIX, MARC
HEREDIA SANTAELLA, LUIS
ALEMANY VAZQUEZ, MARIA JOSEP
VOLTAS MORESO, NÚRIA
BLANCO GÓMEZ, AINARA
MARTÍNEZ LEAL, RAFAEL
DURAN BONAVILA, SILVIA
CAMPRUBI REVERTE, MARIA LOURDES
FOLCH MAS, ANA ISABEL
MARTÍ YÁÑEZ, LORENA
VEGA SABATÉ, HELENA MARGARITA
Web
Descripción general e información relevante <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><div><br /></div><div>La finalitat de les PE és posar en contacte l’alumnat amb les diferents activitats pròpies dels contextos on el psicòleg/loga exerceix les seves tasques, de manera que conegui suficientment tots els aspectes que conformen aquesta realitat professional (funcions, serveis, programes, organització, deontologia, etc.) i pugui aprofundir i consolidar les competències adquirides al llarg del Grau i orientar-se en al seu futur professional. Per poder matricular aquesta assignatura l'alumne ha de tenir superats un mínim de 120 ECTS de l'ensenyament. </div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics.
 A3 Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat.
 A4 Conèixer i comprendre les bases biològiques de la conducta humana i els processos psicològics.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
 A11 Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B7 Tener sensibilización hacia temas medioambientales
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
 C6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional que le plantea la universidad

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Posar en funcionament, a l'àmbit professional i d'una manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals y nuclears.
 A3 Posar en funcionament, a l'àmbit professional i d'una manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals y nuclears.
 A4 Posar en funcionament, a l'àmbit professional i d'una manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals y nuclears.
 A5 Posar en funcionament, a l'àmbit professional i d'una manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals y nuclears.
Desenvolupar l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional i en el moment de definir i portar a terme un projecte.
 A6 Posar en funcionament, a l'àmbit professional i d'una manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals y nuclears.
Conèixer i utilitzar els medis tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals de l'àmbit.
 A7 Aplicar les tècniques apreses a contextos concrets.
 A8 Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit estudiat.
Definir els objectius i les metes del servei que es prestarà.
Identificar les característiques dels individus, grups o organitzacions i els contextos a destacar pel servei que es sol·licita.
Proporcionar informació als usuaris, tenint en compte el tipus de destinatari.
 A10 Pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
 A11 Familiaritzar-se amb els camps d'aplicació de la Psicologia.
Acceptació, integració i elaboració de les crítiques sobre la seva actuació com a futur professional.
Respectar i fer respectar el codi deontològic i actuar de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
 B2 Recoje la información significativa que necesita para resolver los problemas partiendo de datos y no sólo de opiniones subjetivas y sigue un método lógico de análisis de la información.
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
 B7 En la toma de decisiones, tiene una consciencia clara de la responsabilidad social y ambiental de la propia profesión.
 B8 Describe la situación que justifica la necesidad del proyecto.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Utiliza la información comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.
 C5 Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.
 C6 Identifica los intereses y motivaciones académico-profesionales.

Procedimientos de asignación y selección
Procedimientos

El procedimiento para la selección es la priorización de las preinscripciones. La elección se hará siguiendo un orden de acceso en función de los créditos superados y en caso de empate para la nota media.


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A6
C5
2 2 4
Selección y asignación del lugar prácticas externas
B5
C5
1 2 3
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas
A6
B1
2 2 4
Trabajos
A5
A6
A10
A11
B1
B2
B5
B8
C5
C6
2 96 98
Estancia de prácticas
A5
A6
A10
A11
B1
B2
B5
B8
C5
C6
4 180 184
Memoria
A11
C3
C6
1 6 7
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Plan específico de actuación
  descripción
Actividades introductorias En la reunión informativa que cada año organiza decanato se explican las implicaciones de las PE y se explica cómo hacer la elección e inscripción de centro, entre otros.
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas El tutor académico llevará a cabo la coordinación y seguimiento de las prácticas de sus alumnos.
Trabajos Una vez realizadas las prácticas deberá entregar al tutor académico una memoria.
Estancia de prácticas Las prácticas serán llevadas por el alumno en el centro asignado.

Las prácticas externas son presenciales y se deben hacer en el tiempo y lugar especificados.
Memoria La memoria consistirá en un trabajo en el que se explicará el trabajo realizado durante la estancia en prácticas, con la extensión y contenidos especificados en la normativa.

Mecanismos de coordinación y seguimiento
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
descripción

Procés

Acció

Data

Responsables

Estada al centre de Pràctiques

Elaboració del Pla de Treball

Implementació Pla de Treball: Pràctiques d’observació

Pràctiques d’intervenció acompanyada

Pràctiques d’intervenció autònoma

2on Q (excepcionalment 1erQ o anual)

Tutor/a del centre

Alumnat

Tutor/a Universitat

Coordinació del tutor/a de la Facultat amb l’alumnat durant l’estada al centre de pràctiques

Tutories presencials de seguiment del Pla de Treball i preparació de la Memòria de Pràctiques Externes

Durant l’estada de PE

Tutor/a Universitat Alumnat

Coordinació del tutor/a Facultat amb el tutor intern durant l’estada al centre de pràctiques

Segona visita al centre i/o contactes per al seguiment del Pla de Treball de l’alumne tutoritzat

A finals de l’estada de PE

Tutor/a Universitat

Tutor/a de centre

Procés

Acció

Data

Responsables

Coordinació del tutor/a Facultat amb el tutor intern al final de l’estada al centre de pràctiques

Tercera visita al centre -entrevista per avaluar el Pla de Treball de l’alumne tutoritzat

Maig

Tutor/a Universitat
Tutor/a de centre

Avaluació de l’estada de pràctiques realitzada pel tutor de centre

Emplenar la fitxa d’avaluació de les tasques realitzades  per l’alumnat

Finals de maig

Tutor/a de centre

Elaboració de la Memòria (autoavaluació)

Lliurament Memòria de Pràctiques Externes

Finals de maig

Alumnat

Tutor/a Universitat

Avaluació de la Memòria

Correcció de la Memòria

juny

Tutor/a Universitat


Criterios y procedimientos de evaluación
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
A5
A6
A10
A11
B1
B2
B5
B8
C5
C6
Será necesario redactar una memoria de prácticas. 20%
Estancia de prácticas
A5
A6
A10
A11
B1
B2
B5
B8
C5
C6
El alumno tendrá que realizar las tareas que se le demanden desde el centro. 70%
Otros

Se tendrá en cuenta el seguimiento realizado con el tutor de la facultad.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La evaluación del las PE estará compuesta por:

· Informe realizado por parte de la empresa o institución del tutor de prácticas externas (70%).

· Memoria de las Prácticas (20%).

· Informe de valoración del tutor interno (10%).

Debido a las características particulares de esta materia, las PE tendrán una única convocatoria por curso.

Aunque la nota que se reciba por parte del tutor del centro supere el 5, es imprescindible haber entregado la memoria de las prácticas al tutor de facultad para poder superar la asignatura.


Fuentes de información

Básica

El tutor académico puede sugerir fuentes bibliográficas concretas en función de las características del centro de prácticas y de las tareas asignadas al alumno.

Complementaria

El tutor académico puede sugerir fuentes bibliográficas concretas en función de las características del centro de prácticas y de las tareas asignadas al alumno.

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Se recomienda haber superado las asignaturas del plan de estudios de carácter troncal y obligatorio relacionadas con el ámbito de la plaza de Practicum seleccionada. Se puede contactar con el Responsable del Grado para cualquier aclaración.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.