Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l'evolució històrica de l'Educació Social. |
| A3 |
Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
| A4 |
Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació. |
| A7 |
Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix el marc legislatiu.
| | A3 |
Coneix les xarxes per a la intervenció socioeducativa.
| | A4 |
Valora els programes d'intervenció.
| | A7 |
Organitza i realitza programes d'intervenció.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Identifica necessitats de formació
|
Tema |
Subtema |
1.- El concepte d'educació. |
1.1.- Sentit de l'educació.
1.2.- Protagonisme de l'educador.
1.3.- Definició d'acció educativa.
1.4.- Teories i corrents actuals del pensament i la pràctica educativa (perspectiva tecnològica, hermenèutica i crítica).
|
2.- Evolució històrica de l'Educació Social. |
2.1.- Història del pensament (autors i pràctiques de referència).
2.2.- Principals elements del discurs pedagògic (paideia, humanisme, naixement de la didàctica, etc).
2.3.- Educació Social, objecte d'estudi de la Pedagogia Social.
2.4.- La necessitat de l'Educació Social (Ed. Social vs T.Social, particularitats de l'àmbit no formal, etc).
|
3.- Espais professionals de l'educador social. |
3.1.- Educador social, tècnic especialista.
3.2.- Ètica i educació social: Codi Deontològic.
3.3.- Àmbits clàssics d'intervenció: educació social especialitzada, educació de persones adultes, animació socio-cultural i formació social.
3.4.- Incursions emergents: salut mental, NTIC, medi escolar, atenció familiar, etc.
3.5.- La dimensió europea de l'educador social.
|
4.- Eines de l'educador social. |
4.1.- Identitat de l'educador social: competència instrumental, competència reflexiva, competència socio-personal i competència referida a la intervenció educativa.
4.2.- Habilitats de disseny i programació.
4.3.- Dinàmiques de grup.
4.4.- Treball en equip: més que treballar plegats.
4.5.- La relació d'ajuda.
4.6.- Assertivitat i autoritat professional.
4.7.- Aprofundiment sobre la tècnica clau, ENTREVISTA.
4.8.- Nocions de PNL (programació neurolingüística).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
25 |
55 |
Treballs |
|
4 |
110 |
114 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
35 |
25 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
50 |
54 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió dedicada a la presentació i explicació detallada del programa: objectius, blocs de continguts, activitats a desenvolupar i sistema d'avaluació. També es definirà la dinàmica de treball i altres detalls importants per conèixer com es desenvoluparà l'assignatura. Aquesta informació prèvia és clau per tal que l'alumne pugui organitzar-se (temps i esforç) i prendre les decisions oportunes al principi de curs. |
Sessió Magistral |
Són les sessions destinades a desenvolupar el temari de caràcter conceptual. S'exposaran els continguts conceptuals de l'assignatura de forma ordenada i gradual. Els coneixements impartits durant les sessions magistrals constituiran l'objecte primordial de la prova. En aquestes sessions l'alumne haurà d'adoptar un rol actiu i concentrat per poder adquirir comprensivament la informació facilitada i, seguidament, poder conformar una elaboració pròpia amb significat. |
Treballs |
S'haurà de realitzar un treball monogràfic sobre un àmbit d'intervenció específic. La professora facilitarà una llista de tòpics i també una proposta de mínims en relació a l'estructura i contingut del treball. El treball es realitzarà en grups de 3 alumnes com a màxim. La nota del treball inclou una presentació a partir de gener 2012. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aquest bloc inclou les diverses activitats de caràcter pràctic que es desenvoluparan al llarg del curs: visites (Centre DIXIT, etc), supòsits pràctics, dilemes, qüestionaris sobre conceptes treballats, anàlisi de documents audiovisuals i articles, simulacions, recensió d'alguna lectura, sèrie d'exposicions sobre vides exemplars, etc. Les pràctiques són de caràcter presencial i es controlarà l'assistència mitjaçant fulla de signatures. L'alumne sabrà amb temps quins dies es duran a terme pràctiques. |
Atenció personalitzada |
L'alumne disposarà d'orientació i assessorament de la professora sobre el desenvolupament del programa de l'assignatura durant el curs sempre que ho sol.liciti. S'establiran tutories individuals o en petit grup (en funció del tipus de consulta) que, sempre, s'hauran de concertar prèviament. |
Descripció |
* L'alumne disposarà d'orientació i assessorament de la professora en relació al desenvolupament del programa de l'assignatura durant el curs sempre que ho sol.liciti.
* S'establiran tutories individuals o en petit grup (en funció del tipus de consulta) però , SEMPRE, s'hauran de concertar prèviament.
* S'han reservat un mínim de 15 hores (en total, per tot el grup) per tal que cada grup de treball disposi d'un espai d'atenció particular per tal de supervisar el desenvolupament del treball de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Especificat a l'apartat "METODOLOGIES". |
35% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Especificat a l'apartat "METODOLOGIES". |
30% |
Proves mixtes |
|
Especificat a l'apartat "METODOLOGIES". |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal superar satisfactòriament cada una de les tres parts definides anteriorment (com a mínim amb un 5, d'altra forma no es fa mitja). El bloc de pràctiques és presencial. S'establirà un pla alternatiu per aquells alumnes que no puguin assistir a classe i comuniquin aquesta situació a l'inici de curs. |
Bàsica |
Jaume TRILLA, La Educación fuera de la escuela : ámbitos no formales y educación social, Madrid, 2003, ARIEL EDUCACIÓN
Gloria PÉREZ SERRANO, Pedagogía social-Educación social, Madrid, 2004, NARCEA
A.S. MAKARENKO, traducció de Dolors Chavarria, Poema Pedagògic, Vic, 2006, EUMO
Mercè Romans, Antoni Petrus y Jaume Trilla, De profesión: educador(a) social, Barcelona, 2000, PAIDÓS IBÉRICA
Tesi realitzada per Alfons Martinell i Sempere ; dirigida per Salomó Marquès i Sureda, Configuració dels antecedents professionals de l'educador especialitzat social a Catalunya (1960-90) des d'una perspectiva històrica, GIRONA,, UdG
Amando VEGA FUENTE, La Educación social ante la discapacidad, Archidona, 2003, ALJIBE
Constancio MÍNGUEZ (coordinador), La Educación social : discurso, práctica y profesión, Madrid, 2005, DYKINSON
Eva BRETONES (coordinadora), Planificació i avaluació en el camp de l'educació social : documents de lectura, Barcelona, 2010, UOC
Conrad VILANOU, Jordi PLANELLA i Josep Manuel BARBERO, De la compassió a la ciutadania : una història de l'educació social, Barcelona, 2010, UOC
Leoncio VEGA, Claves de la educación social en perspectiva comparada, Salamanca, 2002, Hespérides
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL/11224109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|