DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CONTEXTOS D'INTERVENCIÓ I Codi 11224204
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FOLCH CARBONELL, MIQUEL
Adreça electrònica miquel.folch@urv.cat
Professors/es
FOLCH CARBONELL, MIQUEL
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
T1.- Intervenció socioeducativa a la família com a agència de socialització.

1.1.- Breu conceptualització de la família.
1.2.- El procés de socialització (primària i secundària).
1.3.- Els estils de socialització parental: dimensions constituents i repercussions educatives.
1.4.- Claus per a la intervenció en el medi familiar.


T2.- Intervenció socioeducativa per a la promoció de l'èxit educatiu.

2.1.- Delimitació conceptual.
2.2.- Les mesures contra el fracàs.
2.3.- Actuacions d’èxit en les escoles europees .
2.4.- Una experiència d’èxit: les comunitats d’aprenentatge.



T3.- Intervenció socioeducativa per a una convivència intercultural.

3.1.- Nocions preliminars entorn del fenomen migratori.
3.2.- Característiques principals de la immigració a Espanya. El cas de Catalunya.
3.3.- Models entorn del tractament de les migracions i les minories ètniques.
3.4.- Principis i premisses inspiradores de les polítiques d’immigració en el context estatal.
3.5.- Reptes de futur.
3.6.- El posicionament de l’educadora social davant del fenomen de la migració.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A10
B2
B3
B5
C5
1 4 5
Sessió Magistral
A6
B3
B5
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A10
B2
B3
B5
C5
20 20 40
Treballs
A6
B3
B5
2 30 32
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A10
C3
4 12 16
Atenció personalitzada
C5
C6
1 4 5
 
Proves mixtes
A2
B3
C3
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Es presentarà l'assignatura de manera detallada.
- Es faran els equips de treball per a la confecció del monogràfic.

Sessió Magistral Exposició de les nocions conceptuals pròpies de la assignatura. L'estil de presentació dels continguts requerirà la participació y atenció activa de l'alumnat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de diversos exercicis de caràcter eminentment aplicat: anàlisi i comentari de documents audiovisuals, simulacions, qüestionaris, supuestos pràctics, ressenya de lectures, etcètera. La majoria d'aquestes activitats es duran a terme a classe amb l'assessorament del professor.
Treballs Confecció d'un monogràfic al voltant d'un tòpic vinculat a un dels tres blocs temàtics de l'assignatura. El treball comportarà l'aprofundiment teòric així com el disseny d'una acción d'intervención factible. Els grups estaran formats per 3/4 persones i cadascun dels integrants haurà de responsabilitzar-se d'una lectura específica del tòpic assignat (bola de neu).
Supòsits pràctics/ estudi de casos Per cada bloc temàtic el professor proposarà una experiència real (personal o institucional) que serà degudament presentada als alumnes i, posteriorment, debatuda.
Atenció personalitzada L'alumnat tindrà a la seva disposició una atenció tutorial para guiar su procés d'aprenentatge (a nivell individual o grupal en relació a la supervisió i guia del monogràfic).

Atenció personalitzada
Descripció

Despatx: Edifici ventura i Gassol, planta baixa, despatx de professorat associat del Departament de Pedagogia.

Horari de tutoria: dimecres de les 20 a les 21 hores i les hores d'assessorament en la realització del treball designades a tal efecte en el cronograma de l'assignatura.

En qualsevol cas, cal demanar i confirmar cita prèvia amb el professor mitjançant el correu electrònic: miquel.folch@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A10
B2
B3
B5
C5
Es valorarà la implicació exhibida, la qualitat de les argumentacions, la claredat expressiva de les argumentacions, així com, les respostes estructurades i orientades a una pràctica tècnica correcta.
25%
Treballs
A6
B3
B5
Es valorarà: la cohesió i eficiencia del treball en equip desenvolupat pel grup; la correcció formal i estètica de la presentació; la iniciativa i rigor en el disseny d'intervenció plantejat. 40%
Proves mixtes
A2
B3
C3
La concreció, la capacitat de deducció y associació de nocions conceptuals y el nivell de reflexió de les respostes 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

proves mitxes 100%


Fonts d'informació

Bàsica Elisa GALLACH SOLANO, Abordaje psicosocial de personas con enfermedad mental severa. De la cronicidad a la recuperación., InterSalud, 2010,
IMSERSO, La salud es cosa de todos., 2005,
Julio VALLEJO RUILOBA, Introducción a la psicopatología y la psiquiatría., Editorial MASSON (7ª edición),
R.FEITO, Éxito escolar para todos., Revista Iberoamericana de Educación, nº50 (pp.131-151) - 2009,
Arturo CANALDA GONZÁLEZ, En búsqueda del éxito educativo: realidades y soluciones., Fundación ANTENA3 (2010),
E. ARRANZ y A.OLIVA (coords.), Desarrollo psicológico en las nuevas estructuras familiares., Editorial PIRÁMIDE (2010),
M.C.AGUILAR, Educación Familiar: una propuesta disciplinar y curricular., Editorial ALJIBE (2002),
John Bowlby, Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida, Ediciones Morata (6a edición),
Richard G. ERSKINE, Más allá de la empatía: una terapia de contacto-en-la-relación, Editorial Desclée de Brouwer,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent