DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) CONTEXTOS D'INTERVENCIÓ I Código 11224204
Titulación
Grau d'Educació Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
FOLCH CARBONELL, MIQUEL
Correo-e miquel.folch@urv.cat
Profesores/as
FOLCH CARBONELL, MIQUEL
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A10 Aplica correctament les tècniques d'intervenció socioeducativa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
tema Subtema
T1.- Intervenció socioeducativa a la família com a agència de socialització.

1.1.- Breu conceptualització de la família.
1.2.- El procés de socialització (primària i secundària).
1.3.- Els estils de socialització parental: dimensions constituents i repercussions educatives.
1.4.- Claus per a la intervenció en el medi familiar.


T2.- Intervenció socioeducativa per a la promoció de l'èxit educatiu.

2.1.- Delimitació conceptual.
2.2.- Les mesures contra el fracàs.
2.3.- Actuacions d’èxit en les escoles europees .
2.4.- Una experiència d’èxit: les comunitats d’aprenentatge.



T3.- Intervenció socioeducativa per a una convivència intercultural.

3.1.- Nocions preliminars entorn del fenomen migratori.
3.2.- Característiques principals de la immigració a Espanya. El cas de Catalunya.
3.3.- Models entorn del tractament de les migracions i les minories ètniques.
3.4.- Principis i premisses inspiradores de les polítiques d’immigració en el context estatal.
3.5.- Reptes de futur.
3.6.- El posicionament de l’educadora social davant del fenomen de la migració.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A2
A10
B2
B3
B5
C5
1 4 5
Sessió Magistral
A6
B3
B5
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A10
B2
B3
B5
C5
20 20 40
Treballs
A6
B3
B5
2 30 32
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A10
C3
4 12 16
Atenció personalitzada
C5
C6
1 4 5
 
Proves mixtes
A2
B3
C3
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries - Es presentarà l'assignatura de manera detallada.
- Es faran els equips de treball per a la confecció del monogràfic.

Sessió Magistral Exposició de les nocions conceptuals pròpies de la assignatura. L'estil de presentació dels continguts requerirà la participació y atenció activa de l'alumnat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de diversos exercicis de caràcter eminentment aplicat: anàlisi i comentari de documents audiovisuals, simulacions, qüestionaris, supuestos pràctics, ressenya de lectures, etcètera. La majoria d'aquestes activitats es duran a terme a classe amb l'assessorament del professor.
Treballs Confecció d'un monogràfic al voltant d'un tòpic vinculat a un dels tres blocs temàtics de l'assignatura. El treball comportarà l'aprofundiment teòric així com el disseny d'una acción d'intervención factible. Els grups estaran formats per 3/4 persones i cadascun dels integrants haurà de responsabilitzar-se d'una lectura específica del tòpic assignat (bola de neu).
Supòsits pràctics/ estudi de casos Per cada bloc temàtic el professor proposarà una experiència real (personal o institucional) que serà degudament presentada als alumnes i, posteriorment, debatuda.
Atenció personalitzada L'alumnat tindrà a la seva disposició una atenció tutorial para guiar su procés d'aprenentatge (a nivell individual o grupal en relació a la supervisió i guia del monogràfic).

Atenció personalitzada
descripción

Despatx: Edifici ventura i Gassol, planta baixa, despatx de professorat associat del Departament de Pedagogia.

Horari de tutoria: dimecres de les 20 a les 21 hores i les hores d'assessorament en la realització del treball designades a tal efecte en el cronograma de l'assignatura.

En qualsevol cas, cal demanar i confirmar cita prèvia amb el professor mitjançant el correu electrònic: miquel.folch@urv.cat

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A10
B2
B3
B5
C5
Es valorarà la implicació exhibida, la qualitat de les argumentacions, la claredat expressiva de les argumentacions, així com, les respostes estructurades i orientades a una pràctica tècnica correcta.
25%
Treballs
A6
B3
B5
Es valorarà: la cohesió i eficiencia del treball en equip desenvolupat pel grup; la correcció formal i estètica de la presentació; la iniciativa i rigor en el disseny d'intervenció plantejat. 40%
Proves mixtes
A2
B3
C3
La concreció, la capacitat de deducció y associació de nocions conceptuals y el nivell de reflexió de les respostes 35%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

proves mitxes 100%


Fonts d'informació

Bàsica Elisa GALLACH SOLANO, Abordaje psicosocial de personas con enfermedad mental severa. De la cronicidad a la recuperación., InterSalud, 2010,
IMSERSO, La salud es cosa de todos., 2005,
Julio VALLEJO RUILOBA, Introducción a la psicopatología y la psiquiatría., Editorial MASSON (7ª edición),
R.FEITO, Éxito escolar para todos., Revista Iberoamericana de Educación, nº50 (pp.131-151) - 2009,
Arturo CANALDA GONZÁLEZ, En búsqueda del éxito educativo: realidades y soluciones., Fundación ANTENA3 (2010),
E. ARRANZ y A.OLIVA (coords.), Desarrollo psicológico en las nuevas estructuras familiares., Editorial PIRÁMIDE (2010),
M.C.AGUILAR, Educación Familiar: una propuesta disciplinar y curricular., Editorial ALJIBE (2002),
John Bowlby, Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida, Ediciones Morata (6a edición),
Richard G. ERSKINE, Más allá de la empatía: una terapia de contacto-en-la-relación, Editorial Desclée de Brouwer,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.